Triumph Tiger Sport 660 – sportti-adventuren varustetaso korkealla ja kustannukset alhaalla

Triumph julkisti juuri virallisesti uuden Tiger Sport 660 -mallin. Tridentiin perustuva tekniikka yhdistyy matka-ajovarusteisiin ja crossover-tyyliseen ulkonäköön.

Tiger Sport 660:n sivuprofiilissa on paljon yhteneväisyyttä Yamaha Tracer 7:n kanssa. Muiksi kilpailijoiksi Triumph nimeää mm. Kawasaki Versys 650:n ja Suzuki V-Strom 650:n. Triumph korostaa Tiger Sport 660:n olevan luokan ainoa rivikolmosta käyttävä moottori, ja lisäksi sen huoltokulut ovat valmistajan mukaan 30 % edullisemmat kuin lähimmän kilpailijan.

Täksi kaudeksi markkinoille tullutta nakumalli Tridentiä on myyty jo yli 12 500 kappaletta, mikä on loistava määrä noin 60 000 pyörää vuodessa valmistavalle Triumphille. Nyt saman tekniikan ympärille tulee crossover-tyyppinen Tiger Sport 660. Valmistaja itse kuvailee uutuuttaan sporttiseksi adventureksi, mutta alumiinvanteilla pyörivä 17-tuumainen rengastus yhdessä 150-millisten joustomatkojen kanssa kertoo, että päätähtäin pyörällä ei ole varsinaisissa maasto-ominaisuuksissa. 

Kolmisylinterisen 660-kuutioisen rivimoottorin viritysaste on pidetty ennallaan, eli tehoa on 81 hevosvoimaa ja vääntöä 64 newtonmetriä. Väännöstä 90 % on tarjolla laajalla 3600-9750 kierrosalueella. Kuljettajan valittavia ajomoodeja on kaksi, Road ja Rain. Kuusivaihteisen vaihteiston jatkeena on ketjuveto. Jousitusratkaisut tulevat Showalta ja takajousen esijännityksessä on etäsäätö. Etujarruina on kaksi 310-millistä levyä yhdessä Nissinin kaksimäntäisten satuloiden kanssa. Takana hidastuvuudesta vastaa 255-millinen levy ja yksimäntäinen satula. Tankin tilavuus on 17 litraa, joten ilmoitetulla 4,5 litran kulutuksella tankillinen riittää noin 375 kilometrin matkalle. Ensiasennusrenkaina on Michelin Road5:t.

Istuinkorkeudeksi kerrotaan 835 milliä ja tuulilasi on helposti yhdellä kädellä ajon aikana säädettävissä. Yhdistelmäluistokytkin, luistonesto ja automaattisammutuksella varustetut vilkut kuuluvat nekin perushintaan. Mittaristona on Tridentistä tuttu TFT- ja LCD-näyttöjen yhdistelmä, jonka ulkonäköä on kuitenkin muokattu Tiger Sportiin hieman erinäköiseksi. Bluetooth-yhteyden avulla onnistuu myös musiikin kuuntelu ja puheluiden hallinta, ja järjestelmään kuuluu myös GoPro-kameran ohjaus ja turn-by-turn -navigaattori.

Sivulaukkujen kiinnikkeet on integroitu, joten erillisiä kiinnikesarjoja ei tarvita.

Lisävarusteita on tarjolla yli 40 erilaista, mm. pyörän väreihin soinnutetut sivulaukut ja kahden kypärän takalaukku sekä niihin vesitiiviit sisälaukut. Sivulaukkukiinnikkeet on integroitu pyörään valmiiksi, joten erillisiä kiinnikesarjoja ei tarvita. Myös lämpökahvat, lisävalot, erilaiset satulat, (matala ja comfort-satula) ja  rengaspainevalvonta on saatavilla. 

Tiger Sport 660 lisävarustein

Uutuus on käynyt läpi 31 erillisen testin testiohjelman, johon on kuulunut mm. 3300 tuntia maantietestiä ja yli 20 000 mailia ratatestiä. Öljynvaihtohuoltoväli on 16 000 kilometriä. Triumph väittää, että Tiger Sportin huoltokustannukset ovat 30 prosenttia alemmat kuin lähimmän kilpailijan. Laskelmassa on huomioitu ensihuolto ja kolme vuosihuoltoa, joiden yhteenlaskettu työaika Triumphissa on vain 8,3 tuntia. 

Värivaihtoehtoja on kolme: sinimusta, harmaamusta ja punaharmaa. Tarjolle tulee myös A2-vaihtoehto, jonka 48 hevosvoiman teho saavutetaan 8750 kierroksella ja 55 newtonmetrin vääntö 5250 kierroksella. A2-tehoinen on muunnettavissa täystehoiseksi. 

Tiger Sport 660 saapuu jälleenmyyjille tammikuussa 2022. Suomen hinta on 11 500 euroa.

Myös iso Tiger on uudistumassa, ja teasereita on tiputeltu kansan ihmeteltäväksi jo:

Ja Speed Triple RR esiteltiin jo vähän aikaisemmin:

Viimeisin numero