Triumph Tiger 1200 saa T-plane -kampiakselin – ”Enemmän voimaa ja luonnetta kuin Gessussa”

Triumph on julkaissut lisää tietoja tulevasta Tiger 1200 -seikkkailupyörästään. Samalla se vertaa sitä harvinaisen suoraviivaisesti ”lähimpään kilpailijaansa”, jonka päätteleminen ei ole kovinkaan vaikeaa.

Tulevasta Tiger 1200 -mallista Triumph julkaisi ensimmäiset kuvat kaksi viikkoa sitten. Silloin saatesanoina oli ”tehokkaampi ja kevyempi kuin lähin kilpailijansa”. 

Nyt on seuraavan paljastuksen vuoro. Triumph on julkaissut tiedotteen, jossa kerrotaan ison Tiikerin saavan 900-kuutioisen sisarmallinsa tavoin niinkutsutun T-plane -kampiakselin. Siinä on epätasainen sytytysväli (0-90-180 astetta) yhdessä erikoisen 1-3-2 -sytytysjärjestyksen kanssa. Sillä brittivalmistaja kertoo saavansa moottoriin twinimäisen luonteen, reilusti alakierrosvääntöä menettämättä kuitenkaan rivikolmosen hyviä ominaisuuksia eli hienoa voimantuottoa keski- ja yläkierroksilla. Myös kaasunvasteen sanotaan olevan hyvä ja epätasaisella sytytysvälillä saavutetaan etua myös vetopidossa, millä taas on suuri merkitys maasto-ominaisuuksien kannalta. Ysisatasen ajokokemusten perusteella voi sanoa, että T-plane -kampiakselilla on samalla myös vaikeampi hallita moottorin värinöitä korkeilla kierrosluvuilla. 

Kampiakseliratkaisun julkaistessaan Triumph sanoo moottorin olevan tehokkaampi ja luonteikkaampi kuin lähimmässä kilpailijassa. Jos joku ei vielä keksi mihin saksalaismerkkiin tässä viitataan, niin sivulauseessa sanotaan sen olevan Triumphin lisäksi ainoa kardaanivetoinen samassa luokassa. Kun Gessun teholukema on 136 hevosvoimaa ja jo edellisen Tiger 1200:n teho oli 141 hevosvoimaa, niin kilpailjan arvon ohittaminen tehossa ei sinällään ole suuri uutinen. Tärkeää on myös se, mitä Triumph jättää sanomatta. Se ei väitä uuden Tiikerin olevan kilpailjaansa vääntävämpi, joten vääntölukema jäänee alle Gessun 143 newtonmetrin. Toisaalta uuden Tigerin tehoa ei verrata missään vaiheessa oranssiin 160-hevosvoimaiseen kilpailijaan, joten luokan terävimpään tehokilpailuun Triumph ei ole lähtemässä mukaan.

Kun lasketaan yhteen, mitä Triumph on kahdessa Tiger 1200 -uutisessaan paljastanut, niin uutuudesta tiedetään tähän mennessä seuraavaa:

Moottori on noin 1200-kuutioinen rivikolmonen

T-plane -kampiakseli

Kardaaniveto

Teho > 136 hv

Paino tankattuna < 249 kg

Teaser-video tulevasta Triumph Tiger 1200:sta:

Aikaisempi uutinen tulevasta Tiger 1200:sta:

Viimeisin numero