Triumph Speed Triple 1200 RR – café racer -kuoriin kätketty puhdas superbike

Triumph on jalostanut täksi kaudeksi esitellystä Speed Triple 1200 RS -nakusta superbiken, jonka se on kätkenyt elegantin café racer -katteen suojaan.

Niin se maailma muuttuu. Kun vanhaan hyvää aikaan valmistajat esittelivät ensin tehokkaita katettuja sporttipyöriä ja muokasivat sitten niistä nakumalleja, niin nyt tehdään täysin päinvastoin. Triumphin kaudelle 2020 esitelty täysin uusi Speed Triple 1200 RS on hinckleyläissuunnittelijoiden käsissä muovautunut elegantiksi brittiläiseksi café raceriksi. Tosin vain ulkoisesti, sillä pyörää ja sen tekniikkaa lähemmin tarkastellessa selviää, että kyseessä on ominaisuuksiltaan ja suorituskyvyltään täysverinen superbike.

RS-nakumalliin verrattuna suurimpia ulkoisia eroja ovat salmiakinmuotoisten tupla-ajovalojen vaihtuminen klassiseen pyöreään ajovaloon ja sen ympärille sijoitettu café racer -tyylinen varttikate. Tarkemmalla tarkastelulla huomaa myös hiilikuitua käytetyn nakumallia enemmän, mm. katteiden yksityiskohdissa. Samalla ajoasento on muokattu powernakusta puhtaasti sporttipyörän ajoasennoksi vaihtamalla ohjaustangoksi oikeaoppiset clip-onit. Ne sijaitsevat 50 milliä edempänä ja peräti 135 milliä matalammalla kuin RS:n ohjaustanko. Samalla jalkatappeja on siirretty aavistus taaemmas ja ylemmäs. Tuloksena on siis erittäin voimakkaasti eteen nojaava ajoasento.

Nakumallissa käytettävät Öhlinsin NIX36-keula ja TTX-takapamppu on korvattu sähkösäätöisellä ja semiaktiivisella järjestelmällä, joka tulee myöskin Öhlinsiltä. Ruotsalaisfirman hienostunein katukäyttöön saatava järjestelmä tuntee nimen S-EC 2.0 OBTi.

Jarruina on RS-mallista tutut 320-milliset levyt yhdessä Brembon nelimäntäisten radiaali-Stylema-satuloiden ja säädettävällä vipusuhteella varustetun MCS-pääsylinterin kanssa. Kontaktista alustaan huolehtii Pirelli SuperCorsa SP V3- ensiasennuskumit. 

Elektroniikkapuolella tarjolla on viisi ajomoodia: Rain, Road, Sport, Track ja Rider. ABS-jarruissa on erikseen Road- ja Track-asetukset. Kallistuksen huomioivassa luistonestojärjestelmässä puolestaan on valittavissa sopiva asetus seuraavista: Rain, Road, Sport ja Track. Lisäksi luistonesto on kytkettävissä kokonaan pois käytöstä. Keulimisenesto sekä avaimeton käyttö ja kahteen suuntaan toimiva quickshifter ovat nekin vakiovarusteita.

Moottorin viritysaste on säilytetty samana kuin RS-nakussa, eli tehoa on käytössä 180 hevosvoimaa ja vääntöä 125 newtonmetriä. Katteesta ja muista muutoksista huolimatta märkäpaino on noussut vain kilon nakumalliin verrattuna, eli paino tankattuna on 199 kiloa. Markkinoille uutuus tulee kaudeksi 2022. RR:n hinta vahvistettiin vain tunti ennen mallin virallista julkistusta, ja Suomessa hinta tulee olemaan 26 300 € eli 2500 euroa enemmän kuin nakumalli RS:n ensi vuoden hinta (23 800 €).

Moottori: nestejäähdytteinen rivikolmonen, 1160cc

Poraus x isku: 90 x 60,8 mm

Puristussuhde: 13,2:1

Teho: 180 hv / 10 750 r/min

Vääntö: 125 Nm / 9 000 r/min

Voimansiirto: yhdistelmäluistokytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto

Akseliväli: 1439 mm

Istuinkorkeus: 830 mm

Tankin tilavuus: 15,5 litraa

Paino tankattuna. 199 kg

Lisää Triumph Speed Triple RS:n tekniikasta:

Ja Speed Triple RS:n koeajo:

Viimeisin numero