Koeajo: Honda NT1100 – Seikkailijasta matkailijaksi

Osa seikkailupyörän ostaneista ajaa käytännössä pelkästään kestopäällysteellä. Voisiko Africa Twinin tekniikan ympärille rakentaa paremmin tällaisen motoristin tarpeisiin sopivan matkapyörän? Kyllä voi, osoittaa Honda uudella NT1100:lla.

Runko, moottori, mittaristo ja jopa ohjaustangon kahvayksiköt painikkeineen on otettu sellaisenaan CRF1100 Africa Twinistä. Moottori on siis 1084-kuutioinen rivikakkonen, joka tuottaa 102 hevosvoimaa ja 104 newtonmetriä, molemmat maltillisilla kierrosluvuilla. Suurimpina eroina Africa Twiniin on 17-tuumaiset katurenkaat, lyhyemmät joustomatkat ja siten matalampi istuinkorkeus, katteiden muotoilu ja puhtaasti matkakäyttöön suunnattu varustelu. Matkapyörässä tämä moottori tuntuu lähes samalta kuin nykyaikainen diesel-moottori henkilöautossa. Voimaa on käytössä koko kierrosalueella tasaisesti, mutta huippukierroksilta ei enää löydy erillistä tehopiikiä. Jousitus 150 millin joustomatkoineen on perussäädöissään pintaherkkä mutta myös melko  pehmeä sen jälkeen. Mukava, mutta matkustajan ja matkatavaroiden kanssa esijännityksiä on kiristettävä molemmista päistä. 

Tarragonan ympäristössä Espanjassa ajetussa koeajossa pyörinä oli NT1100:n DCT-kaksoiskytkinmallit. Järjestelmää on jälleen kehitetty sujuvatoimisemmaksi, ja automaattisesti vaihtuvat vaihteet tekevät ajamisesta erityisesti pitkillä matkoilla vieläkin leppoisampaa. Ainoa tilanne, missä DCT:n toiminta tuntuu epäluontevalta, on mutkateillä automaattiset vaihteiden vaihdot kesken mutkan joko isompaan tai pienempään. Ne ovat tilanteita, joissa manuaalilla ajettaessa kuljettaja ei vaihtaisi vaihdetta. Jos haluaa itse hallita mitä vaihdetta milloinkin käytetään ja milloin niitä vaihdetaan, niin silloin voi valita manuaaliasennon, jossa vaihteita vaihdetaan vasemman kahvan plus- ja miinusnapeilla. Sekin toimii entistä paremmin ja terävämmin, eli kuljettajan pyyntöihin vastataan nopeammin.

820 millin istuinkorkeuden ansiosta 180-senttisellä kuljettajalla yltävät kantapäätkin tukevasti maahan, hyvä ominaisuus erityisesti jos laukut on pakattu täyteen tavaraa ja kyytiin on vielä tulossa matkustaja. Ajoasento on luontevan pysty ja Africa Twiniä kapeampi ja matalammalle sijoitettu ohjaustanko sopii paremmin pitkille ajorupeamille. Katteiden sivulle on ajovalon korkeudelle lisätty läpinäkyvät muoviset siivekkeet ohjaamaan ajoviima pois kuljettajan käsistä. Ratkaisu vaikuttaa varsin toimivalta, ja käsiä hellitään myös vakiovarusteisiin kuuluvilla viisiasentoisilla kahvanlämmittimillä. Toiset, kapeat ja pitkänmalliset siivekkeet löytyvät sivukatteiden alaosasta, ja niiden tehtävä on suojata kuljettajan ajosaappaita ajoviimalta. Edellinen koeajoryhmä oli ajanut osan matkaa sateessa, ja heidän mukaansa ratkaisu toimii niin hyvin että ajosaappaat säilyivät sadekelillä käytännössä kuivina. Nämä pienet mutta käytännölliset ratkaisut kertovat Hondan filosofiasta  NT1100:n suunnittelussa; ei ole tavoiteltu kuuta taivaalta millään osa-alueella, vaan keskitytty hiomaan ominaisuudet toimiviksi ja sellaisiksi, ettei lopputuloksessa häiritsisi mikään. Tämä onkin käytännössä toteutunut muuten, mutta mittaristo ansaitsee samat moitteet kuin Africa Twinin mittaristo; toiminta on hidasta, käyttöliittymä kankea eikä se intuitiivisesti opasta kuljettajaa löytämään kaikkia säädettäviä ominaisuuksia pyörästä. 

Entäpä kilpailijat? Ne löytyvät esimerkiksi akselilta Yamaha Tracer 9, BMW F900 XR, Triumph Tiger 900 GT, Kawasaki Versys 1000 ja Ducati Multistrada V2.

Lue laajempi koeajoraportti Biken numerosta 1/2022, joka ilmestyy 16. joulukuuta 2021. Tai tilaa lehti tästä

Tilaa Bike

jolloin saat lehden suoraan kotiisi.

Moottori: nestejäähdytteinen, kaksisylinterinen rivimoottori, 1084cc

Poraus x isku: 92 x 81,5 mm

Puristussuhde: 10,1:1

Teho: 102 hv (75 kW) / 7 500 r/min

Vääntö: 104 Nm / 6 250 r/min

Voimansiirto: monilevyinen märkäkytkin, 6 vaihteinen manuaali (tai DCT-kaksoiskytkinvaihteisto), ketjuveto

Akseliväli: 1535 mm

Istuinkorkeus: 820 mm

Rengaskoko: 120/70R17 / 180/55R17

Etujarru: 2 x 310 mm levyt, nelimäntäiset radiaalisatulat

Takajarru: 256 mm levy

Caster/jättö: 26,5 ast / 108 mm

Tankin tilavuus: 20,4 litraa

Paino tankattuna: 238 kg (DCT 248 kg)

Hinta: 18 995 € (DCT 20 590 €)

Honda NT1100:n esittely:

Uusin numero