Täysin uusi Honda NT1100 – Sopusuhtainen matkapyörä

Honda esitteli juuri uuden NT1100-matkapyörän, joka jakaa pitkälti saman tekniikan CRF1100 Africa Twinin kanssa.

Africa Twinistä NT1100 eroaa paitsi ulkonäkönsä, myös matalammat istuinkorkeuden, lyhyempien joustomatkojen ja matkakäyttöön suunnatun varustuksensa osalta. 

Moottorina on kaksisylinterinen rivimoottori, jonka viritysaste on pidetty samana kuin Africa Twinissä. Kahdeksanventtiilinen moottori tuottaa siten 102 hevosvoiman tehon ja tarjoaa vääntöä 104 newtonmetriä. Imusarja ja pakoputkisto on suunniteltu uudelleen tuottamaan mahdollisimman lineaarista ja helppokäyttöistä voimaa. Myös käyntiääni on samalla muuttunut pehmeämmäksi. Polttoaineen kulutukseksi Honda lupaa tasan viisi litraa sadalla, jolloin 20,4 litran tankillinen riittää noin 400 kilometrin matkalle.

Moottorissa on kolme esisäädettyä ajo-ohjelmaa, sekä lisäksi kaksi muokattavissa olevaa ajo-ohjelmaa. Luistonesto on kolmiasentoinen, samoin keulimisenesto. Ajo-ohjelman vaihto muokkaa paitsi moottorin tehontuottoa ja luistoneston asetusta, myös moottorijarrutuksen voimakkuutta. Esisäädetyt ohjelmat on nimetty Tour-Urban-Rain, joista ensimmäinen on terävin ja viimeksi mainittu miedoin. 

Normaalin kuusivaihteisen manuaalivaihteiston lisäksi tarjolla on DCT-kaksoiskytkinvaihteisto. Jos haluaa DCT:n toimivan terävämmin, voi kuljettaja valita kolmesta eri Sport-asetuksesta kuinka urheilullisesti haluaa ajaa. DCT-vaihteiston voi kytkeä myös täysin manuaaliseen tilaan, jolloin vaihteita vaihdetaan vasemmassa kahvayksikössä sijaitsevilla plus- ja miinus-napeilla tai lisävarusteena saatavalla vaihdepolkimella. Myös automaattitilassa vaihteita voi vaihtaa napeilla, ja vaihteisto palaa takaisin automaatti-tilaan kun nappeja ei käytetä hetkeen. 

Honda on myynyt Euroopassa jo yli 200 000 DCT-vaihteistolla varustettua moottoripyörää sen jälkeen, kun DCT tuli tarjolle ensimmäiseksi VFR1200-malliin kesällä 2010. Vuonna 2020 uuden Honda ostaneista asiakkaista jo 53% valitsi DCT-vaihteiston niissä mallleissa, joihin se oli saatavilla. 

Teräksinen kaksoiskehtorunko on lainattu CRF1100 Africa Twinistä. Täysin säädettävien iskunvaimentimien joustomatka on 150 milliä sekä edessä että takana. Takapäässä on lisäksi hydraulinen esijännityksen kaukosäätö. Alumiinivanteilla pyörii 17-tuumaiset renkaat sekä edessä että takana. Manuaalivaihteisena pyörä painaa 238 kiloa tankattuna ja DCT-vaihteistolla 248 kiloa. 


Katteissa on ilmanohjaimet (ylä ja ala), jotka ohjaavat ilmavirtoja kuljettajasta poispäin. Tuulilasi on viisiasentoinen, ja sen korkeus-/kallistussäätö on suuruudeltaan peräti 164 milliä. Lämpökahvat, vakionopeussäädin, USB-pistoke ja keskiseisontatuki kuuluvat vakiovarustukseen. Satula on suunniteltu riittävän leveäksi ja pehmeäksi matkakäyttöön, myös matkustajalle. Siitä huolimatta istuinkorkeus on maltilliset 820 milliä. 

Mittaristona on 6,5 tuuman väri-TFT-kosketusnäyttö, jossa kuljettaja voi valita kolme eri lailla painotettua näkymää: Gold – kaikki tiedot, Silver – nopeus ja kierrosluku tai Bronze – kierrosluku. Myös mittariston taustaväri on kuljettajan valittavissa. Näytössä on Apple CarPlay ja Android Auto sekä Bluetooth -liitettävyydet. Ajovaloissa on päivävalo-automatiikka ja vilkut ovat automaattisesti palautuvat. Lisäksi takavaloisssa on hätäjarrutuksen ilmaisu. 

Pakoputkisto ja äänenvaimennin kulkevat alakautta, mikä mahdollistaa isojen sivulaukkujen asentamisen pyörän molemmille puolille ilman, että pyörän leveys kasvaa liian suureksi. Lisävarusteisiin kuuluvien 33- ja 32-litraisten sivulaukkujen kanssa pyörän leveys onkin vain rahtusen yli 90 senttiä. 

Värivaihtoehtoina ovat Matte Iridium Gray Metallic (harmaa) Pearl Glare White (valkoinen) ja Graphite Black (musta).

Lisävarustelistalta löytyy sivulaukkujen lisäksi mm. quickshifter-vaihdeavustin, alumiiniset koristepaneelit laukkuihin ja takalaukku. Tärkeimmät lisävarusteet on koottu varustepaketteihin:

Urban Pack: 50 litran takalaukku sisäkassilla ja comfort-selkänojalla + 4,5 litran tankkilaukku

Touring Pack: comfort-satulat, matkustajan comfort-jalkatapit, sumuvalot

Voyage Pack: 50 litran takalaukku sisäkassilla ja comfort-selkänojalla, 4,5 litran tankkilaukku, comfort-satulat, matkustajan comfort-jalkatapit, sumuvalot.

Honda NT1100:n hinta manuaalivaihteisena on 18 995 € ja DCT-kaksoiskytkinvaihteistolla 20 590 €.Toimitukset jälleenmyyjille alkavat tammikuussa 2022.

Moottori: nestejäähdytteinen, kaksisylinterinen rivimoottori, 1084cc

Poraus x isku: 92 x 81,5 mm

Puristussuhde: 10,1:1

Teho: 102 hv (75 kW) / 7 500 r/min

Vääntö: 104 Nm / 6 250 r/min

Voimansiirto: monilevyinen märkäkytkin, 6 vaihteinen manuaali (tai DCT-kaksoiskytkinvaihteisto), ketjuveto

Akseliväli: 1535 mm

Istuinkorkeus: 820 mm

Rengaskoko: 120/70R17 / 180/55R17

Etujarru: 2 x 310 mm levyt, nelimäntäiset radiaalisatulat

Takajarru: 256 mm levy

Caster/jättö: 26,5 ast / 108 mm

Tankin tilavuus: 20,4 litraa

Paino tankattuna: 238 kg (DCT 248 kg)

Hinta: 18 995 € (DCT 20 590 €)

2022 HONDA NT1100

Julkaisimme NT1100:sta aiemmin ennakkojutun, jossa mukana myös teaservideo:

Uusin numero