Bradley Smith tunnustaa: ”Kausi KTM:llä oli rankempi kuin koskaan osasin kuvitella”

Smith ajoi neljä vuotta Yamahan satelliittitiimissä Tech3:lla ennen kuin siirtyi viime kaudeksi uuteen KTM:n tehdastiimiin. Tulokset olivat vaatimattomia, kunnes kauden lopulla Smith sai juonen päästä kiinni ja ajoi pari hyvää kilpailua.

Jopa kisakuljettajan paikka oli mennä Mika Kalliolle huolimatta kaksivuotisesta sopimuksesta. Niin ei kuitenkaan käynyt.

Smithin mukaan kehittyvässä tehdastiimissä ajaminen oli erittäin rasittavaa verrattuna satelliittitiimissä ajamiseen.

”Ensi kertaa urallani oikein kaipasin lomaa kisakauden jälkeen, nyt sille oli todellakin tarvetta. Syitä oli varmasi monia. Ajoimme paljon testejä, tiimiä ja pyörää piti kehittää koko ajan ja paine uudessa tiimissä oli koko ajan kova. Tämä on ollut sekä mentaalisesti että fyysisesti paljon rankempaa kuin kuvittelin”, Smith sanoo Crash.netille.

”Mutta on tämä ollut hauskaakin, olen oppinut todella paljon kauden aikana. Ja ennen kaikkea nauttinut tästä prosessista valtavasti.”

”Silmäni ovat auenneet monessakin suhteessa. Olen alkanut ymmärtää, että satelliittitiimissä on paljon, paljon helpompaa”, Smith kertoo.

Smithille hankaluuksia tuotti uuden tiimin ajatusmalli, jonka mukaan jokainen kisaviikonloppukin oli enemmän tai vähemmän testiä.

”Testaamisen ja kilpailemisen välinen balanssi oli haastavin muutos. Piti erottaa, koska kilpailuviikonloppu on enemmän testaamista, koska totisempaa kilvanajoa. En mielestäni onnistunut siinä kovin hyvin. Ajattelin mieluummin pidemmällä kuin lyhyellä tähtäimellä, mutta kauden lopussa asiat alkoivat nivoutua hyvin yhteen. Joskus on hyvä, kun kuljettaja ajattelee lyhyellä tähtäimellä ja tiimi isoa kuvaa. Se on kuitenkin varsinaisesti heidän ja testikuljettajien tehtävä”, Smith sanaili.
 

Uusin numero