Bimotalta tulossa napaohjattu matkapyörä – Huipputehokas, huippumoderni ja huippukallis

Bimotalta on totuttu näkemään toinen toistaan tehokkaampia, eksklusiivisia sporttipyöriä, mutta nyt yhtiön johto on paljastanut, että seuraavaksi tulossa on tourer-pyörä, mutta sekin vahvasti Bimota DNA:lla höystettynä.

Perinteisen teleskooppirakenteen korvaava napaohjaus kehitettiin alunperin kilpapyöriin, joissa sen etuna pidettin jousituksen ja ohjauksen toiminnan erottamista toisistaan, teleskooppirakenteessa kun molemmat vaikuttavat toisiinsa merkittävästi. Ainoa poikkeama sporttisesta linjasta markkinoilla oli 1990-luvulla Yamahan matkapyörä GTS1000, jossa käytettiin James Parkerin suunnittelemaa napaohjausta. Lopputulos ei ollut kovin tyylikäs, mutta sen sijaan se oli hävyttömän kallis, joten GTS:n tuotanto lopetettiin pian vähin äänin.

Nyt tourer-segmenttiin on tulossa uusi yrittäjä napaohjauksen kera, kun Bimota on kertonut tuovansa vuoden kuluttua markkinoille Tesi-nimeä kantavan tourerin. Sen tekniikka tulee perustumaan Kawasaki H2 SX -malliin. Kawasaki on nykyään luonnollinen valinta tekniikanluovuttajaksi uusiiin Bimota-malleihin, ostihan Kawasaki 49 prosentin osuuden Bimotasta lokakuussa 2019.

Koska Bimota käyttää mielellään erikoisia ja teknisesti edistyksellisimpiä ratkaisuja, niin H2 SX kiinnostaa varmasti siinäkin mielessä, että sen uusimmassa versiossa on tutkatekniikkaa hyödyntävät järjestelmät jo käytössä. Odotettavissa on, että moottori ja elektroniikka tulevat sellaisenaan Kawasakista, aivan kuten Bimota teki KB4-retrosportin kohdalla lainatessaan tekniikan Kawasaki Ninja 1000 SX -mallista. H2 SX:n vakiovarustukseen kuuluvat tutkien mahdollistamat adaptiivinen vakionopeussäädin, kuolleenkulman varoitin sekä törmäysvaroitin. Lisäksi siinä on rengaspainevalvonta, kahteen suuntaan toimiva quickshifter, mäkilähtöavustin, avaimeton käyttö, hätäjarrrutusvaroitin, kaarreajovalot sekä semiaktiivinen jousitus. Ennakoitavissa siis on, että Bimotan tuleva Tesi-tourer tulee olemaan sekä huippunopea, huippumoderni että huippukallis.

Runkorakenne tulee tietysti olemaan Bimotan omaa käsialaa ainakin etupään osalta. Vuoden 2022 Eicma-näyttelyssä marraskuussa todennäköisesti nähdään valmis lopputulos.

Kawasaki H2 SX:n uusin versio:

Bimotan nykyinen napaohjattu ja kompressoriahdettu Tesi H2:

Ja Bimotan uusimmat KB4 & KB4 RC -mallit:

Uusin numero