Bimota Tesi H2 – napaohjattu ja kompressoriahdettu Tesi H2 valmis tuotantoon

Italialainen moottoripyörävalmistaja Bimota on aloittamassa uuden lippulaivansa Tesi H2:n valmistuksen.

Kawasakin ostettua lähes puolet Bimotasta oli selvää, että tulevaisuudessa nähdään malleja, joissa yhdistyvät Bimotan ja Kawasakin erityisosaamisalueet. Bimotahan tunnetaan siitä, että se tekee itse rungot ja suunnittelee pyörien ulkonäön, mutta moottoritekniikka lainataan isommilta valmistajilta. Toinen Bimotan erikoisuus on vuosikymmenien ajan ollut Tesi-mallit, joiden tunnusmerkkinä on markkinoilla erittäin harvinainen napaohjaus. Nyt BImota yhdistää napaohjauksen ja Kawasaki H2:n kompressoriahdetun moottorin. Napaohjauksen etuna on, että se erottaa jousituksen ja ohjauksen toiminnan toisistaan, minkä luvataan parantavan ajotuntumaa.

Bimota Tesi H2:n napaohjausjärjestelmä edestä katsottuna.

Käsin maalattu pyörä pitää H2-moottorin ja napaohjauksen lisäksi sisällään mm. runsaasti hiilikuituisia osia sekä CNC-koneistettua alumiinia. Takoalumiinivanteet viimeistelevät kokonaisuuden. Elektroniikkapaketti sisältää samat varusteet kuin Kawasaki H2. Kyseessä on ensimmäinen Bimotan uusi malli sitten vuoden 2014, jolloin päivänvalon näki BMW S1000RR:n tekniikkaan perustuva Bimota BB3.

Bimota Tesi H2:n tehoksi ilmoitetaan 231 hevosvoimaa ja pyöriä on tarkoitus rakentaa noin 20 kappaletta kuukaudessa. Viimeiset testit ovat juuri käynnissä ja tuotannon pitäisi olla valmis alkamaan elokuussa. Ensimmäiset pyörät toimitetaan asiakkaille syyskuussa. Joka joutuu kysymään hintaa, hän ei kuulu Tesi H2:n ostajiin.

Uusin numero