Kawasaki H2 SX 2022 – ”markkinoiden varustelluin sporttourer”

Kawasaki tuo sporttourer-luokkaan tutkatekniikan ja päivittää H2 SX -mallit kattavalla varustelulla niin, että japanilaisvalmistajan mukaan uutuus on markkinoiden varustelluin sporttourer.


Euro5-päivitetty moottori, uudet katteet, isompi ja monipuolisempi mittaristo, tutkat edessä ja takana ja markkinoiden edistyksellisin elektronisten ajoavustimien paketti. Vaikka ulkoiset muutokset edeltävään malliin ovat pieniä, on H2 SX uudistunut perusteellisesti.

Edessä ja takana olevat tutkat mahdollistavat adaptiivisen vakionopeussäätimen, kuolleenkulman varoittimen peileihin ja törmäysvaroittimen. Ne kaikki on vakiovarusteena H2 SX -perusmallissa. Perusmallin varustukseen kuuluvat lisäksi rengaspainevalvonta, quickshifter, mäkilähtöavustin, avaimeton käyttö, hätäjarrutusvaroitin (vilkkuva jarruvalo tehokkaissa jarrutuksissa), kaarreajovalot sekä 6,5-tuumaisen TFT-värimittariston yhteydessä Kawasaki SPIN -älypuhelinsovellus. SE-mallissa on lisäksi Showan semiaktiivinen Skyhook-jousitus, Brembo Stylema -jarrusatulat.

Kawasakin edellisen sukupolven H2 SX -perusmalli sai seuraavana kautena rinnalleen varustellumman SE-mallin ja sen jälkeen vielä varustellumman H2 SX SE+:n. Nyt japanilaisvalmistaja kertookin, että uusi H2 SX korvaa aiemman SE-mallin ja uusi H2 SX SE korvaa vanhan SE+ -mallin. 

Kompressoriahdettu moottori on tietysti koko homman sydän. Se on Euro5-päivityksen jälkeen edelleen 200-hevosvoimainen ja vääntömomentiksikin kerrotaan sama 137,3 newtonmetriä. Uuden ja vanhan mallin vääntökäyrät päällekkäin asettamalla selviää kuitenkin, että uudessa mallissa vääntökäyrä kulkee käytännössä koko kierrosalueella vähän aiempaa korkeammalla. Samalla polttoainetalous on kuitenkin aiempaa parempi.

Pieniä muutoksia voimanlähteeseen on tehty vähän joka puolelle. Nokka-akseleiden ajoitusta on muutettu, imuääniä vaimennettu, pakoputkistoa ja katalysaattoria muokattu, kytkintä muokattu, ihan vaan muutama muutos mainitaksemme. 

Moottorissa on tehoasetuksia kolme: Full (100%), Middle (75%) ja Low (50%). Luiston- ja keulimiseneston lisäksi moottorijarrun määrä on säädettävissä. Helpointa sopivan kokonaisuuden löytäminen on valitsemalla sopivin ajoasetus: Sport, Road, Rain tai Rider. 

Etukatteen uudelleenmuotoilulla on ihan hyvät perustelut, sillä uusi isompi mittaristo ja etupään tutkayksikkö tarvitsivat omat tilansa, mikä edellytti uusia muotoja. Ergonomiaakin on parannettu, ja mukavuutta parantavat muhkeammat ja entistä suuremmat istuimet sekä kuljettajalle että matkustajalle. Kahvanlämmittimet kuuluvat nyt vakiovarustukseen. Ajovalo on nyt kompaktimpi, ja vakiovarustukseen kuuluu kolme kallistuksen mukaan syttyvää kaarreajovaloa kummallakin puolella. Peilit on luonnollisesti muotoiltu uudelleen samalla kun niihin on lisätty kuolleenkulman varoittimet.

ABS-järjestelmä on Boschin uusinta 10.3ME -mallia. Etujarrun pääsylinteriksi on vaihdettu Brembon radiaalimalli. Myös takajarrua on uudistettu, ja nyt 250-millisen levyn parina on kaksimäntäinen satula. 

Lisävarusteena hankittavat 28-litraiset Givin valmistamat sivulaukut kiinnittyvät huomaamattomiin kiinnityskohtiin. 

Moottori: nelisylinterinen kompressoriahdettu rivimoottori, 998cc

Poraus x isku: 76 x 55 mm

Puristussuhde: 11.2:1

Teho: 200 hv / 11 000 r/min

Vääntö: 137,3 Nm / 8 500 r/min

Voimansiirto: märkä monilevyinen yhdistelmäluistokytkin, 6-vaihteinen dog ring -vaihteisto, ketjuveto

Akseliväli: 1480 mm

Istuinkorkeus: 835 mm

Tankin tilavuus: 19 litraa

Paino tankattuna: 266 kg (H2 SX SE 267 kg)

Uusin numero