Biken salakuvaaja paikalla: Stark Varg -sähköcrossi ensivisiitillä Suomessa

Stark Vargin sähkökäyttöinen motocrosspyörä on nähty tänään ensimmäistä kertaa Suomessa, kun pyörä kävi näyttäytymässä jälleenmyyjäliikkeen henkilökunnalle. 

Täysin uusi moottoripyörämerkki Stark Varg on herättänyt sähkökäyttöisellä motocross-mallillaan melkoisen kuhinan. Valmistajan etukäteen suunnittelema 5000 kappaleen vuosituotanto on pitänyt kalkuloida kokonaan uusiksi, sillä ennakkotilauksia on jo 18 000 kappaletta, vaikka tuotanto ei ole vielä edes alkanut. Tuotantolinjan on tarkoitus lähteä käyntiin tammikuun 2023 lopulla. Maanantaina 19. joulukuuta Stark Varg nähtiin ensimmäistä kertaa Suomessa, kun se aamupäivällä kävi näyttäytymässä Biketeamin Raision myymälässä ja iltapäivällä Biketeamin Vantaan myymälässä. Kyseessä oli testikäytössä ollut protopyörä, ja siksi sen yksityiskohtien kuvaaminen ei ollut sallittua, mutta ehdimme sentään räpsäistä pari yleiskuvaa ennen kuin pyörä vietiin pois paikalta.

Pyörän paino on 110 kiloa ja ostaja voi valita joko 60- tai 80-hevosvoiman tehon, joista jälkimmäinen tuo 1000 euron lisähinnan. Jopa kuljettajan paino kysytään tilausvaiheessa viiden kilon haarukassa, ja pyörän jouset valitaan ilmoitetun kuljettajan painon mukaan. Ilmoitetun 6 kWh akun, joka painaa 32 kiloa, lähtökohtana on ollut, että sen tulee riittää MM-tason MXGP-luokan kisaerän ajan. Rennommassa höntsäajossa akku kestää valmistajan mukaan jopa kuuden tunnin ajan. Lataus täysin tyhjästä täydeksi kestää minimissään 1h15min, ja tavallisella valovirralla latausaika on 5-6 tuntia. Akun takuu on sama kuin itse pyöränkin, eli kaksi vuotta. Akun käyttöiäksi valmistaja arvioi 10 000 tuntia. Jos akkupaketin uusiminen tulee ajankohtaiseksi, on sen tämänhetkinen hinta-arvio noin 3000 euroa. Itse pyörän perushinta on 12 900 euroa, tehokkaampi moottorivaihtoehto tuo siihen 1000 euron lisän, lisävarusteena on tarjolla sivuseisontatuki 100 euron hinnalla ja toimituskulut ovat 100 euroa. Kaikki nämä yhteensä tekevät 14 100 euroa. Ilman lisähintaa ostaja saa valita jousien jäykkyyden kuljettajan painon mukaan, pyörän värin ja joko käsi- tai jalkakäyttöisen takajarrun.

Vaikka Stark Vargin sähköinen voimalinja on vielä kummajainen markkinoilla, niin muissa komponenteissa on pitäydytty tutuissa ja tunnustetuissa brändeissä. Jousitus tulee Kayabalta, jarrut Brembolta, vanteet ovat Excelin valikoimista (joskin normaalia paksummilla pinnoilla), ketjut ja rattaat tulevat RK:lta ja ensiasennusrenkaina on Pirellit. 

Sähkökäyttöisen motocrosspyörän etuja ovat mm. alhainen painopiste ja se, että painopiste pysyy koko ajan samana kun ei ole polttomoottorivaihtoehtojen tapaan 10 litran tankkia, joka ajaessa vähitellen tyhjenee. Huoltokohteita on sähköpyörässä vähemmän ja huoltoystävällisyyden nimissä koko katerakenne irtoaa yhtenä osana vain muutama ruuvi irroittamalla. Mittaristona toimii android-puhelin, jonka näytöllä voidaan myös helposti vaihtaa esiohjelmoituja tehoasetuksia. Kuljettajan säädettävissä on käytettävissä olevan tehon ja väännön määrän lisäksi mm. moottorijarrun määrä sekä ”vauhtipyörän paino”. Puhelimeen tallentuu mm. kierrosajat ja nopeustiedot mutkakohtaisesti, ja tiedot voidaan tarkempaa analysointia varten siirtää helposti tietokoneelle. Helpon säädettävyytensä ansiosta pyörä muuttuu softaamalla vastaamaan polttomoottorikäyttöistä 125-, 250-, 300- tai 450-kuutioista pyörää.

Stark Vargin motocross-mallin tuotanto on alkamassa tammikuun lopulla 2023. Eikä tässä vielä kaikki. Stark Vargilla on jo suunnitelmat valmiina seuraavista sähkökäyttöisistä malleista. Luonnollisin jatkumo crossimallille on enduroversio, mutta sen lisäksi tulossa on ainakin mm. adventure, nakumalli ja cafe racer. Ne liikahtavat suunnittelupöydältä lähemmäs tuotantoa heti, kunhan saadaan motocross-mallien tilaussumaa purettua. Pyörien tuotanto tapahtuu Barcelonan liepeillä Espanjassa. 

Lue lisää Stark Vargista:

Kuvat: International Man of Mystery

Uusin numero