Jättiyllätys: sähköinen Stark Varg -crossipyörä esitelty

80-hevosvoimainen sähköcrossi, jonka toimintasäteen luvataan vastaavan 450-kuutioista täydellä tankilla.

Nykyään on harvinaista, että uusia malleja, saati valmistajia ilmestyy markkinoille täysin yllättäen. Tänään on kuitenkin täysin puskista esitelty uusi sähköcrossi, Stark Varg, joka teknisten tietojen perusteella vaikuttaa oikeasti haastavan polttomoottorit.

Moottoripyöräalalle on ilmestynyt uusi yhtiö, Stark Future, joka on esitellyt ensimmäisen mallinsa, täysin yhtiön käsialaa olevan sähkö-motocross-pyörän, joka yhtiön toimittamien tietojen perusteella vaikuttaa mullistavalta. 110 kilon painoisen pyörän sähkömoottori tuottaa tehoa 80 hevosvoimaa, joten suorituskyky lienee kunnossa.

Mutta mikä ihmeen Stark Future? Yhtiön takaa löytyvät 24MX:stä, XL Motosta ja Sledstoresta tunnetun Pierce AB:n perustajat. Daniel Petersen ja Anton Wass ovat kehittäneet uutta sähköpyöräänsä kaikessa hiljaisuudessa  Barcelonan liepeillä sijaitsevassa päämajassaan. Projektista ei ole vuotanut mitään julkisuuteen, mikä on nykymaailmassa erittäin poikkeuksellista.

Stark Varg on varustettu 6 kWh akulla, jonka paino on 32 kiloa. Sen kapasiteetin luvataan riittävän MM-tason motoctosskilpailun ajamiseen tai kuuden tunnin rennopaan polkuajon. Pyörää hallitaan Stark Future -sovelluksella, joka mahdollistaa jopa 100 eri moottoriasetuksen tekemisen. Säätöjä on useita aina virtuaalisesta vauhtipyörästä moottorijarruun, joten Strak Vargin luonteen saa muutettua asetuksia vaihtamalla millaiseksi tahansa 125-kuutioisen kaksitahdin tai 650-kuutioisen nelitahdin väliltä.

Moottori on kantava osa runkoa, mikä on avannut lukuisia suunnittelumahdollisuuksia. Edessä ei tarvita jäähdyttimiä, eikä airboxia tai pakoputkea tietenkään ole. Myös pohjapanssaria käytetään rakenteen kantavana osana. Ruostumattomasta teräksestä valmistettujen jalkatappien kerrotaan rakenteensa ansiosta olevan titaanisia kevyemmät ja 40 % vahvemmat. Navat ovat CNC-koneistetut, pinnat ruostumatonta terästä ja vannekehät alumiinia. Jälkimmäisille on kietaistu Pirellin suositut MX32-renkaat.

Painoksi ilmoitetaan 110 kiloa ja Kayaban jousituksen joustomatka on 310 millimetriä edessä ja takana, joten kyseessä ei tosiaan ole leikkikalu, vaan vakavasti otettava crossipyörä.

Uutuus koeajetaan Bikessä lähitulevaisuudessa!

Uusin numero