Aki Ajon MotoGP-suojatti ilakoi historiaa suola-aavikolla

Ainutlaatuinen tilaisuus tarjoutui Millerille, 20, tänä viikonvaihteena ajettavan Argentiinan GP:n alla ja Salinas Grandesin silmiähivelevissä maisemissa.

Viime sunnuntaina Teksasissa uransa ensimmäiset kuninkuusluokan MM-pisteet poiminut Miller oli tapansa mukaan haltioissaan kokemastaan.

– Tällaista kokee vain kerran elämässä. On mahtavaa päästä ajamaan paikassa, jossa voi painaa MotoGP-pyörällä täysillä miltei loputtomasti. Siistiä!, hihkui talvella myös suomalaisella jääradalla hauskaa pitänyt CWM LCR Honda-tiimin kuljettaja.

Paluu arkeen Termas
de Rio Hondo-radalla

Viime kaudella suomalaistalli Ajo Motorsportin riveissä Moto3-luokan MM-hopeaa kuitannut Miller ajoi 6000 neliökilometrin laajuisella ja 3500 metriä merenpinnan yläpuolella sijaitsevalla suola-aavikolla täysissä kisaväreissä olleella Honda RC213V-RS -pyörällään.

Nyt tuo samainen pyörä odottaa tiimin varikkoboxissa malttamattomana jo seuraavia haasteita, jotka odottavat tästä päivästä lähtien Argentiinan GP-viikonlopun merkeissä Termas de Rio Hondo-radalla.

– Meillä oli tällä pyörällä hauskaa suola-aavikolla, mutta nyt on aika palata oikeisiin töihin, Miller viittaa Suomen aikaa perjantaina alkuillasta ajettavaan Argentiinan GP:n ensimmäiseen vapaaseen harjoitukseen.

Miller saavutti viime vuonna Argentiinassa kahden peräkkäisen voiton jäljiltä Moto3-luokan paalupaikan ja kisassa kolmannen sijan.

Tällä kertaa tavoitteet ovat tietenkin maltillisemmat ja samat kuin MotoGP-luokan oppivuoden kaikissa muissakin kisoissa: pisteille ja mielellään kymmenen nopeimman joukossa.

– Viime viikonvaihde Teksasin Austinissa opetti minua jälleen paljon pystyessäni ajamaan kisan loppuun isommassa ryhmässä. Nyt tuo kaikki opittu on tarkoitus tuoda tänne Argentiinaan ensin harjoituksiin, niiden jälkeen aika-ajoon ja lopulta sunnuntain kisaan. Tämä rata soveltuu Hondalle, kuten Marc (Marquez) osoitti viime kaudella. Toivottavasti samaa pätee myös omalta osaltani.

Termas de Rio Hondo teki viime vuonna debyyttinsä GP-sarjassa. Silloin pito likaisella radalla ei ollut paras mahdollinen.

– Odotan, että tämä toistuu ainakin avaustreenin parilla  ensimmäisellä kierroksella. Tosin täällä on ajettu nyt muutama kisa autoilla, joten radalla on vähän enemmän kumia ja pito sen myötä parempi. Näin ainakin toivon, mutta sehän nähdään perjantaina, pudotteli Miller.

* Argentiinan GP:n aikataulu perjantaina:
15.00-15.40, Moto3-luokan 1. vapaa harjoitus
15.55-16.40, MotoGP-luokan 1. vapaa harjoitus
16.55-17.40, Moto2-luokan 1. vapaa harjoitus
19.10-19.50, Moto3-luokan 2. vapaa harjoitus
20.05-20:50, MotoGP-luokan 2. vapaa harjoitus
21.05-21.50, Moto2-luokan 2. vapaa harjoitus