Yamaha YZF-R6 -supersport uudistuu kaudelle 2017

YZF-R6-mallin uusi muotoilu on saanut selvästi vaikutteita uusimman sukupolven YZF-R1-pyöristä. M1-tyyppinen ilmanotto ja kaksoisajovalot antavat pyörälle aggressiivisen ilmeen, josta sen tunnistaa helposti Yamahan R-sarjan jäseneksi. Uudistetun YZF-R6:n ilmettä on korostettu kapeilla seisontavaloilla, jotka elävöittävät pyörän dynaamista ilmettä. R-sarjalaisuus näkyy selvästi myös pyörän virtaviivaisessa rungossa, jonka sivuaukot ja vaakalinjat korostavat pyörän aerodynamiikkaa. Myös YZF-R1-tyylinen takaosa vahvistaa kilpapyörän luonnetta entisestään. Uudistunut Yamaha YZF-R6 sisältää muun muassa Quick Shift System -vaihdeavustimen (QSS), sekä luistonestojärjestelmän (TCS), joka on tarvittaessa myös kytkettävissä pois käytöstä.
 
Aerodynaamista YZF-R6-suorituskykyä
 
Yamahan supersport-kehitystiimi tekee jatkuvasti töitä kaikkien osa-alueiden parantamiseksi. Vuoden 2017 YZF-R6:n etukate ja tuulilasi ovatkin aerodynaamisilta ominaisuuksiltaan parhaat, mitä tässä mallissa on tähän mennessä nähty. Ilmanvastusta vähentävä uusi etukatteen muotoilu on kehitetty YZF-R1:n ominaisuuksien pohjalta ja se parantaa pyörän aerodynamiikkaa jopa 8 %. Etukatteen ja tuulilasin lisäksi myös pyörän LED-vilkkujen aerodynamiikkaa on parannettu integroimalla ne taustapeileihin, mikä vähentää ilmanvastusta ja turbulenssia.
 
Uudistus tuo malliin R1-tekniikkaa
 
YZF-R6 on ensimmäisiä moottoripyöriä, joissa tarkka hallittavuus saavutetaan huippuelektroniikan, kuten Yamaha Chip Controlled Throttle -järjestelmän (YCC-T) ja Yamaha Chip Controlled Intake -järjestelmän (YCC-I), avulla. YZF-R6:n hallittavuutta on parannettu entisestään edistyksellisellä luistonestojärjestelmällä (TCS), jota voidaan säätää kahvaan sijoitetulla katkaisijalla.
 
Koska YZF-R6:lla on hyvin laaja ja keskenään eritasoinen käyttäjäkunta, myös luistonestojärjestelmästä on tehty 6-tasoinen ja se on myös täysin poiskytkettäväissä. Järjestelmän älykäs ohjelmisto varmistaa, että luistoneston puuttuminen peliin ei tee ajamisesta epäluonnollisen tuntuista. Lisäksi se myös kompensoi takarenkaan kulumista. Sen ansiosta pyörä toimii entistä vakaammin.
 
YZF-R6:n vakiovarusteluun kuuluu myös uusi vaihdeavustin (Quick Shift System, QSS), joka nopeuttaa vaihteiden vaihtamista. Järjestelmä on samankaltainen kuin YZF-R1:ssä: se irrottaa moottorin vedon välittömästi suuremmalle vaihdettaessa, jolloin vaihteita voidaan vaihtaa ylöspäin täydellä kaasulla ilman kytkintä. Näin tiheävälityksisellä 6-portaisella vaihteistolla saadaan aikaan ylivoimainen kiihtyvyys.
 
YZF-R1-mallinen, 43 mm:n etuhaarukka
 
Uhmakas keula ei ole ainoa yhtymäkohta supersport-pyörien lippulaivaan YZF-R1-malliin: vuoden 2017 YZF-R6:ssa on nimittäin myös YZF-R1:stä tuttu, uudistettu KYB-USD-etuhaarukka. Etujousituksen 43 millimetrin putket ovat halkaisijaltaan suuremmat, sillä aiemmassa mallissa niiden halkaisija oli 41 millimetriä. Tämä tekee pyörästä tukevamman tuntuisen erityisesti jarrutettaessa ja kaarreajossa. Käsiteltävyyttä on parannettu myös kasvattamalla etupyörän akselin halkaisija 25 millimetriin.
Uuden etuhaarukan ansiosta kuljettaja voi säätää jousituksen mielensä mukaan. Yhdessä uudistetun säädettävän KYB-takaiskunvaimentimen kanssa YZF-R6:n alusta voidaan säätää tarkasti olosuhteiden mukaan, jolloin pyörän käsiteltävyys säilyy erinomaisena erilaisissa ajotilanteissa.
 
YZF-R1-malliset etujarrut – halkaisija 320 mm
 
Uudessa YZF-R6:ssa hyödynnetään myös YZF-R1-mallista radiaalijarrujärjestelmää, joka on edistyksellisimpiä Yamahan tuotantomallin pyörään koskaan asennettuja järjestelmiä. 320 millimetrin kaksoislevyissä on alumiiniset 4-mäntäiset jarrusatulat, jotka tarjoavat erinomaista jarrutustuntumaa ja ylivoimaista jarrutustehoa.
 
Linjakas magnesiumtakarunko
 
Kuljettajan liikkuvuus on äärimmäisen tärkeää pyörän käsiteltävyyden ja tarkkuuden kannalta. YZF-R6:n uudistetun satulan ja takarungon ansiosta kuljettaja voi siirtää kehonsa painopistettä nopeasti ja helposti. Vahvasta ja kestävästä CF-valumagnesiumista valmistettu takarunko on edestä 20 millimetriä kapeampi, minkä ansiosta kuljettaja voi painautua tehokkaammin katteiden suojaan ja parantaa näin aerodynamiikkaa. Istuin on saman korkuinen kuin nykyisessäkin mallissa, mutta sen takaosaa on kohotettu loivasti, mikä tukee kuljettajaa paremmin ja sallii vapaamman liikkumisen.
 
Kevyt alumiininen polttoainesäiliö
 
Toinen tärkeä muutos vuoden 2017 mallissa on upeasti muotoiltu polttoainesäiliö, jota on paranneltu monilta osin aiempaan malliin verrattuna. Kevyessä alumiinisäiliössä on syvät polvikuopat, joiden avulla kuljettaja saa pyörästä tukevan ja omalle vartalolleen, sekä ajotyylilleen sopivan otteen. Uuden säiliön muotoilu on saatu aikaan erityistä CMT-hitsaustekniikkaa hyödyntämällä. Säiliön viimeistely on laadukasta käsityötä, sillä ammattihitsaajat ovat viimeistelleet säiliön robottihitsaussaumat. YZF-R6:n polttoainesäiliö on omaa luokkaansa: se mahdollistaa paremman ajoasennon, vapaamman liikkumisen ja nopean painopisteen muuttamisen kaarteissa, minkä lisäksi se painaa 1,2 kg vähemmän kuin teräksiset säiliöt.
 
Entistäkin parempi ajoasento
 
Uusi polttoainesäiliö, kapeampi takarunko ja istuimen uusi muotoilu mahdollistavat yhdessä paremman ajoasennon, jolloin kuljettajan ajotuntuma paranee sekä kaduilla että radalla ajettaessa. Pyörän 20 millimetriä kapeamman ”vyötäröosan” ansiosta ergonomia on parempi ja jalat saa helpommin maahan, kun taas istuimen muotoilun ja alumiinisäiliön polvikuoppien ansiosta kuljettaja voi painautua lähemmäs pyörää. Lopputuloksena on toimiva ajoasento, joka sallii paremman liikkumisen ja painopisteen siirtelyn. Näin kuljettaja voi ottaa kaiken irti tehokkaammasta ohjauksesta, jarrutuksesta ja kiihtyvyydestä, joiden takana ovat uusi haarukka, uudet jarrulevyt ja elektroninen ohjaustekniikka.
 
R-sarjan mittaristo
 
YZF-R1-mallin mittareihin perustuvaan mittaristoon kuuluu analogistyylinen kierroslukumittari ja digitaalinen nopeusmittari, jonka monitoiminäyttö kertoo luistoneston ja ABS-järjestelmän tilan. 
 
Uuden YZF-R6-mallin keskeiset ominaisuudet
 
Uuden sukupolven R-sarjan ulkoasu
Tunnusomainen YZF-R1:n inspiroima keula
Luokkansa johtavaa tyyliä ja suorituskykyä
Kaikkien aikojen paras YZF-R6-aerodynamiikka
Hienostunut elektroninen ohjaustekniikka
6-tasoinen luistonestojärjestelmä mukautuu erilaisiin oloihin
QSS-vaihdeavustin, joka nopeuttaa ylöspäin vaihtamista täydellä kaasulla
43 millimetrin YZF-R1-malliset etuhaarukat YZF-R6-mallin asetuksilla
320 millimetrin YZF-R1-malliset etujarrut, joissa 4-mäntäiset radiaalijarrusatulat
Kapea magnesiumtakarunko
Istuimessa uusi muotoilu
Kevyt alumiininen polttoainesäiliö
Parempi ajoasento
ABS-jarrut
D-mode
Täyttää EU4-säädökset
 
YZF-R6:n teknisiä yksityiskohtia
 
599 cc:n, 67 x 42,5 mm:n nestejäähdytteinen, 4-venttiilinen, 4-tahtinen, 4-sylinterinen DOHC-moottori
Takoalumiinimännät, puristussuhde 13.1:1
Titaaniset imu-/pakoventtiilit
Air Induction System ja Yamaha Chip-Controlled Intake -järjestelmä (YCC-I)
Kahden ruiskutussuuttimen Yamaha Chip Controlled Throttle -järjestelmä
Luistokytkin
Tiheävälityksinen, 6-portainen vaihteisto
Magnesiumiset moottorin kopat
EXUP-venttiili parantavaa erinomaisia vääntöominaisuuksia entisestään
Titaaninen pakoputkiston äänenvaimennin
Alumiinirunko ja -takahaarukka
 
Lisävarustemallisto
Yamaha tarjoaa vuoden 2017 YZF-R6:n omistajille useita uusia lisävarusteita niin suorituskyvyn kuin ulkonäön muokkaamiseen. Lisävarustemallisto tulee kokonaisuudessaan saataville, kun YZF-R6 saapuu jälleenmyyjien esiteltäväksi. Kun uusi malli on julkaistu, asiakkaat voivat rakentaa itselleen virtuaalisen YZF-R6:n My Garage -sovelluksen ja älypuhelimen tai tabletin avulla.
 
Värit kaudella 2017
Race Blu
Tech Black

Yamaha tiedotus
 

Uusin numero