Yamaha Yard Built -sarjan uusin: ’Speed Iron’ XV950 by Moto di Ferro

Moto di Ferro Tulee valmistamaan ’Speed Iron’ XV950 -osia ja -tarvikkeita, joilla on helppo muokata vakiomallista Yamaha XV950 -laitetta.

Pikkupojasta lähtien moottoripyörillä ajanut Marco oli aikoinaan ammattitason Road Race -kuljettaja. Kilpauransa jälkeen Marco työskenteli monissa moottoripyöräliikkeissä, kunnes perusti Moto di Ferro -yrityksen (Iron Motorcycle) vuonna 2009.

Yamaha Yard Builtin ja Moto di Ferron yhteys syntyi Wheels & Waves -näyttelyssä. Nähtyään Marco Lugaton rakentamat custompyörät, päättivät Yamahan tuotepäällikkö Shun Miyazawa ja markkinointikoordinaattori Cristian Barelli ottaa häneen heti yhteyttä.

Kolmikko tapasi useampaan otteeseen. He tutustuivat toisiinsa ja toistensa moottoripyöriin ja keskustelivat. Yhteistyössä päädyttiin toteuttamaan Yamaha XV950.

– Kun tapasimme ja keskustelimme Marcon kanssa Biarritzissa, oli hyvin selvää, että meillä kummallakin on samanlainen, vahva intohimo moottoripyöriä kohtaan”, toteaa Cristian Barelli. ”Yksi syy, miksi halusimme yhteistyöhän Moto Di Ferron kanssa, oli Marcon näkemys siitä, että hän ei halua tehdä vain yhtä ainutlaatuista luomusta, vaan konseptin Yard Built -rakennussarjalle. Rakennussarjan avulla kuka tahansa voi varustella oman XV950:n erottuvaksi. Marco osoitti tinkimättömän näkemyksensä XV950:n mahdollisuuksista, ja olen erittäin tyytyväinen siitä, minkälainen ’Speed Iron’ -mallista tuli. Siinä on selkeä Moto di Ferro -design, mutta siinä on myös onnistuttu säilyttämään XV950:n pelkistetty olemus ja suorituskyky, joten sillä on hauskaa ja palkitsevaa ajaa ja sillä on potentiaalia olla jokaisen Yamaha-motoristin oma.

’Speed Iron’-konseptin taustalla on Marco Lugaton intohimo nopeisiin moottoripyöriin. Omien sanojensa mukaan Marco halusi suoraviivaisen vauhdikkaan, mutta muodoiltaan miellyttävän, pehmeälinjaisen moottoripyörän.

Siksi leveät renkaat ovat olennainen osa kokonaisuutta. Näiden vuoksi ei kuitenkaan tingitty ajo-ominaisuuksista. Renkaat on asennettu tyylikkäille Borrani-vanteille ja etuhaarukka on vaihdettu tukevampaan Yamaha VMAX -etuhaarukkaan.

Käsityönä alumiinista tehty polttoainesäiliö ja istuimen takaosa keventävät osiltaan painoa. Kokonaisuuden täydentävät niin ikään käsityönä alumiinista tehdyt sivukopat. Edessä on alkuperäisten sijaan kaksi suurta, 320 mm:n läpimittaista jarrulevyä ja VMAX-jarrusatulat. Yhdessä ne takaavat tehokkaat ja hallitut jarrutukset. Acewell-mittaristo tarjoaa kuljettajalle ajamisen osalta tarpeellisen tiedon ja Arrow-pakoputkiston sointi tuo omalta osaltansa ajamiseen juuri sopivan äänimaailman.

Lähempi tarkastelu paljastaa lisää laadukkaita yksityiskohtia, kuten Tarozzivalmisteiset jalkatapit ja ohjaustangon päiden LSL-painot. Käsityönä tehty takarunko tuo piirteisiin suoraviivaisuutta. Sitä edustavat myös erikoismallinen ajovalo ja vilkkuja parkki-yhdistelmävalot. Muun muassa nämä yksityiskohdat korostavat ’Speed Iron’ XV950:n siistin pelkistettyä olemusta.

XV950:n omistajia ilahduttaa ehkä eniten tieto siitä, että Marco Lugato valmistaa tulevaisuudessa ’Speed Iron’ -osia ja -tarvikkeita. Niiden avulla XV950 on helposti muokattavissa olemukseltaan italialaisen tyylikkääksi pyöräksi. Tarvikkeiden saatavuusaikataulu ilmoitetaan myöhemmin.

Teksti ja kuvat: Konekesko

Uusin numero