Koeajo: Triumph Speed Triple RS – Mallikelpoinen huligaani

Kolmisylinteristä rivimoottoria kasvatettiin isommaksi ja huipputeho nousi huimat 30 hevosvoimaa. Siitä huolimatta uusi Speed Triple RS on 10 kiloa edeltäjäänsä kevyempi.

Edellisen sukupolven 1050-kuutioisessa Speed Triplessä oli ”vain” 150 hevosvoimaa, mutta upean rungon, vahvasti jo alakierroksilta vääntävän moottorin sekä huippuluokan Öhlins-jousituksen ja Brembo-jarrujen ansiosta se oli yksi nopeimmista pyöristä mutkateillä. Pirellin SuperCorsa-ensiasennusrenkaat viimeistelivät ajonautinnon.

Tälle vuodelle Triumph esitteli täysin uuden Speed Triplen. Jousituksena on edeltäjästä tutut Öhlinsit, edessä NIX30 ja takana TTX36. Kaarre-ABS-jarrut, vakionopeussäädin ja joystickillä ohjattava mittaristo ovat nekin tuttuja edeltäjästä, kuin myös Speed Triplen muut tunnusmerkit: yksipuoleinen takasvingi, kaksi ajovaloa ja sylintereitäkin on edelleen kolme.

Kun tehoa kasvatetaan kerralla 30 hevosvoimalla, edellyttää se suuria muutoksia pyörän suunnitteluun. Runko on 17 prosenttia kevyempi ja painopiste on aiempaa edempänä ja alempana, jotta kasvanutta suorituskykyä pystyttäisiin hyödyntämään ilman liiallista keulimista. Luokkansa kevyimpänä pyöränä Speed Triple tuntuukin nyt rata-ajossa lähes yhtä kevyeltä pyöriteltävältä kuin pykälää pienempi sisarmalli, eli 765-kuutioinen Street Triple. Hitaissa nopeuksissa Speed Triple jopa kaatuu mutkiin liiankin ahnaasti, mutta nopeuden kasvaessa tuntuma paranee selvästi. 

Ajoasentokin on uusi, sillä ohjaustanko on 13 milliä leveämpi ja jalkatapit on sijoitettu pystysuoraan linjaan satulan alle. Kuljettajan on helppo siirtyä satulassa sivusuunnassa keventämällä painoa jaloille. Ergonomia on rennon mukava, mutta moottoritienopeuksissa alkaa kaivata ajovalojen ja mittariston päälle flyscreenin ajoviimalta suojaavaa vaikutusta.

Mittaristo on nyt erittäin selkeälukuinen pyöreine kierroslukumittareineen, jossa ulkokehä on neulan yläpuolisilla kierrosluvuilla tumma ja alapuolisilla vaalea. Jos kuljettaja haluaa näyttöön enemmän tietoja yhtäaikaisesti, niin pyöreä kierroslukumittari tekee hauskasti tilaa muuttamalla muotoaan soikeaksi. Ei enää jälkeäkään viimeisimpien Street Triple- ja Tiger 900 -mallien taiteellisista ja epäselvistä mittareista, joissa kierrosluku kasvaa aaltomaisesti keskeltä kumpaankin suuntaan. 

Vaikka Speed Triple on ”täysin uusi”, ei siinä ole pilattu mallin alkuperäistä henkeä. Ja hyvä niin, onhan kuitenkin kyseessä malli, joka loi koko streetfighter-genren vuonna 1994. Speed Triple RS:n 23 500 euron hinta ei ole luokassaan paha, vertaapa sitä sitten kilpailijoihin tai varustetasoon.  Brutaalista 180-hevosvoimaisesta moottorista huolimatta kyseessä ei ole pelkkä huligaanipyörä, vaan arkikäyttöominaisuudetkin ovat kunnossa ja nakupyöräksi se on yllättävänkin monipuolinen.

Lue koko koeajoraportti Biken painetusta lehdestä 7/2021. Hae omasi lehtipisteestä tai tilaa Bike, jolloin saat lehden aina päivää tai kahta aikaisemmin ja pääset lukemaan sähköisessä muodossa myös aiemmin ilmestyneet lehdet.

Moottori: kolmisylinterinen rivimoottori, 1160cc

Teho: 180 hv / 10 750 r/min

Vääntö: 125 Nm / 9 000 r/min

Voimansiirto: yhdistelmäluistokytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto

Akseliväli: 1445 mm

Istuinkorkeus: 830 mm

Tankin tilavuus: 15,5 litraa

Paino tankattuna: 198 kg

Hinta: 23 500 €

Viimeisin numero