Speedwayssa uupumatta urakoiva Timo Lahti on matkalla huipulle

Vuonna 2005 hän ajoi minispeedwayssa Suomen Cupissa hopeaa. Vuonna 2009 ura alkoi kansainvälistyä, kun hän pääsi ajamaan Tukholmalaisen Getingarnan riveissä.

Iso askel kohti huippua tuli viime keväänä, kun mies pääsi ajamaan speedwayn korkeakouluksi kutsuttuun Englannin Eliitti liigaan Eastbourne Eaglesin riveihin. Ensimmäinen kausi oli opettelua speedway ammattilaisen kovaan arkeen.

Mutta tällä kaudella miehen ura on lähtenyt kovaan nousuun. Otteet radalla ovat olleet sitä luokkaa, että nuorta miestä on pyydetty ajamaan useiden eri maiden liigoihin.

Kiirettä Lahdella piisaa, sillä kuluvan kauden aikana hän esiintyy ainakin kuuden eri maan speedway sarjassa.  Ajohommia on kotoisen SM-liigan lisäksi Englannissa Eastbournen joukkueessa, Ruotsin Allsvenskanissa Rospiggarnassa, Tanskassa Holstebrossa ja Saksassa AC Landshutin joukkueessa.

Tunnustus taidoista oli myös kutsu maailman kovimpaan speedway liigaan Puolaan. Timo on jo yhden ottelun ehtinyt ajamaan Rzezowin joukkueessa ja kerta ei varmaan jää viimeiseksi. Tämä kaikki tietää sitä, että Lahti ajaa viikossa keskimäärin 3-4 kilpailua.

– Viime kautena tehtiin Englannissa paljon töitä. Kovasti tuli oppia kaikilla osa-alueilla ja vastoinkäymistenkin pitää joskus loppua. Tällä kaudella on tullut onnistumisia ja se ruokkii itseluottamusta. Kovia kuskeja kun pystyy voittamaan, niin se lisää uskoa, että nuohan voi lyödä jatkossakin, Lahti kertoo huippuvauhtinsa taustoista.

– Tällä kaudella ajan noin 80 kilpailua. Se on minusta sopiva määrä. Kisoja ei saa olla liikaa, jotta ei polta itseään loppuun. Pitää pysyä terävänä ja nälkäisenä. Jos ajaa liikaa ja polttaa itsensä loppuun, niin siitä on hankala nousta, Lahtijatkaa.

Huomenna lauantaina Lahti ajaa Saksan Güstrowissa speedwayn MM-karsinnassa. Karsintaan Lahti lähtee levollisena ja luottavaisena.

– Kerran olen siellä aiemmin ajanut. Silloin kilpailu ei oikein hyvin mennyt. Nyt lähtökohdat ovat aivan erilaiset. Kausi on mennyt hyvin ja kalusto on saatu hyvään iskuun. Uskoisin, että hyvät mahdollisuudet on ajaa jatkoon. Keskitytään nyt tuohon karsintaan ja katsotaan jatkoa sen jälkeen, kommentoi Lahti tulevaa edustustehtävää.

Tänä vuonna Lahteen kohdistettiin kovat odotukset U-21 MM-kilpailuja ajatellen. Sattuma ja kohtalo puuttuivat kuitenkin peliin. Sääntömuutokset veivät lopulta Seinäjoen MM-karsintakilpailun ja pitkä 7 kilpailun finaalisarja olisi ollut taloudellisesti mahdotonta ajaa läpi.

– Minusta noin pitkä finaali sarja ei ole nuorille kuskeille hyvä. Taloudellisesti, ainakin minulle, se olisi ollut mahdotonta ajaa läpi. Ensin viisi kilpailua ympäri Eurooppaa ja sitten kaksi viimeistä kisaa Argentiinassa. Mieluummin sitä ajaa liigaotteluita, pitää kaluston kunnossa ja yrittää saada kerättyä rahaa, jotta voi satsata tulevaisuuteen. Kerrasta poikki, eli yksi MM-finaali olisi junnuille täysin riittävä, kommentoi Lahti  U-21 MM-kilpailuja.

Tulevaisuuteen Kuusankosken speedway-ässällä on selkeät visiot.

– Kehittyä pitää kuskina, ihan joka osa-alueella. Ruotsin Elitserieniin pitäisi päästä ajamaan, ehkä jo ensi kaudella. Ensi kaudella pääsen vielä mukaan U-21 MM-kisoihin. Sieltäkin olisi tavoite ja haave saada hyvä sijoitus. Mutta katsotaan, miten se kuvio tässä elää, millaiseksi se kilpailumuoto kehittyy. Grand Prix-sarjaan joskus, eiköhän se ole jokaisen kuskin unelma. Maarataa en usko ajavani, ainakaan vielä vähään aikaan, vaikka Eastbournen joukkuetoverit maailmanmestari Joonas Kylmäkorpi ja Cameron Woodward ajavatkin. Olen siihen hommaan vielä liian nuori, visio Lahti tulevaisuuttaan.