Seuraavaksi koeajossa Triumph Tiger 1200

Näyttää edelleen Tigeriltä, mutta käytännössä vanhasta mallista ei ole jäljellä kuin nimi. PIan selviää myös miltä uutuus tuntuu.

Triumph Tiger 1200 on totuttu tuntemaan suorituskykyisenä ja hyvin varusteltuna mutta painavana seikkailupyöränä. Varustetaso on säilytetty kattavana, mutta muuten kaikki on nyt uutta. Kolmisylinterisen rivimoottorin iskutilavuus on pienentynyt 1215 kuutiosta 1160 kuutioon. Jos lukema kuulostaa tutulta, niin lukema on sama kuin uudessa Speed Triplessä ja moottorit ovatkin läheistä sukua toisilleen. Miten tällainen lyhytiskuinen moottori sopii seikkailupyörään? Suurimpana erona on Tigerin moottorin epätasaisen sytytysvälin tarjoileva T-plane -kampiakseli, ja myös sytytysjärjestys on poikkeuksellinen 1-3-2.

Koeajon aluksi Triumphin edustajat esittelivät pyörään tehtyjä uudistuksia. Havainnollistaakseen 25 kilon painonsäästöä kaikkien piti nostella reppua, joka oli lastattu 25 kilon kuormalla. Aika konkreettinen keino havainnollistaa asia. Lisäksi painopiste on aiempaa alempana. Uusi runko on peräti 5,4 kiloa aiempaa kevyempi. Kardaanista ja takasvingistäkin on lähtenyt 1,5 kiloa. Ja pienempiä siivuja sieltä täältä.

Ajovinkkejä antamassa oli myös nelinkertainen enduromaailmanmestari Ivan Cervantes.

Pääsimme jo eilen ottamaan ensipuraisun uutuudesta Wim Motors Academyn Enduro Campissa Albufeirassa. Päivän aikana ajettiin vuoren rinteitä pitkin soljuvia polkuja ja sorateitä ylös ja alas. Edellisen päivän ja yön sateet olivat tehneet polut liukkaiksi, mikä toi lisähaastetta ajamiseen. 150 hevosvoimastaaan huolimatta moottorin voimantuotto oli maastossakin miellyttävän pehmeää. Ohjaustanko, kytkin- ja jarrukahva sekä vaihde- ja jarrupoljin oli säädetty sopiviksi tapeilta ajamiseen. Ja hyvä niin, sillä päivän aikana ei satulassa istuen ajettu kuin muutama kilometri. Väljän ajoasennon ohella ajamista helpotti alhainen painopiste. Ero pienemmän Tiger 900:n ajotuntumaan oli hämmästyttävän pieni.

Tänään edessä on maantieosuus koeajosta. Triumphin testikuskien johdolla kierrellään noin 250 kilometrin lenkki, jonka jälkeen on aika vetää yhteen kokemukset uudesta Triumph Tiger 1200:sta. Täältä tähän!

Eilen Tigerit näyttivät tältä, mutta tänään olosuhteet ovat vähän siistimmät toivottavasti

Uusin numero