Samuli Aro palaa sisukkaasti Sixille

Aro ajaa maanantaina Portugalin Figueira de Fozin maisemissa käynnistyvän kuuden päivän mittaiseen MM-joukkuekisan oikean käden peukalo tukevasti teipattuna.

– Kreikassa otettujen röntgenkuvien perusteella peukalon päässä todettiin murtuma, mutta Suomessa selvisi viime viikolla, että luu onkin poikki. Saattaa olla, että vamman laatu oli muuttunut myöhemmin ajaessani, kertoo Aro.

”Ura on ohi MM-sarjassa, mutta jatkan maajoukkueessa”

Aro teloi peukalonsa kauden toiseksi viimeisenä MM-osakilpailuviikonvaihteena viitisen viikkoa sitten Kreikassa. Arolta jäi ajamatta sarjan päätöskisa Ranskassa, jossa viisinkertaisen maailmanmestarin henkilökohtaisen MM-uran kerrottiin saaneen sinettinsä.

– Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettenkö ajaisi myös Portugalin jälkeenkin Sixillä. Jatkan ajamista ja testaamista, vaikka henkilökohtainen MM-sarja onkin nyt osaltani ohi. Pidän vauhtia ja tuntumaa yllä ja olen aina maajoukkueen käytettävissä, lupaa KTM palveluksessa jatkava Aro.

– Uusi työnkuvani KTM:llä muotoutuu muutaman seuraavan viikon kuluessa, vinkkaa myös joukkuekisassa viittä mestaruutta voittamassa ollut Aro.
Aro ei usko peukalovamman haittaavan suuremmin hänen suoritustaan Portugalissa.

– Edessä on raskas kuuden päivän urakka, mutta aion ajaa sen kunnialla läpi vaikka sitten sillä kuuluisalla suomalaisella sisulla. Eihän tuo peukalo ole häävi, mutta ei se haittaa hirveästi, ellei sitä kolhi mihinkään. Saa nähdä, miten pyörän tärinä vaikuttaa sormeen, mutta täysillähän tätä kisaa lähdetään ajamaan, vakuuttaa Aro.

Suomi on saavuttanut historiansa saatossa seitsemän joukkuemestaruutta. Niistä viimeisin ja mitali yleensäkin on perua vuodelta 2006 Uudesta-Seelannista. Aro joutui jättämään polvivamman vuoksi kaksi edellistä, Chilessä ja Kreikassa ajettua Sixiä väliin.

– Tiukkaa tulee taaskin olemaan, mutta eihän meillä voi olla muuta tavoitetta kuin maailmanmestaruus. Tällä porukalla on siihen varmasti kaikki mahdollisuudet, Aro viittaa joukkuekavereidensa, Juha Salmisen, Marko Tarkkalan, Valtteri Salosen, Eero Remeksen ja Simo Kirssin suuntaan.

Aro kilpailee Portugalissa enduro 3-luokassa yhdessä Tarkkalan kanssa. Salminen, Salonen ja Sixin ensikertalainen Kirssi ajavat 2-, sekä Remes 1-luokassa.

Remes ajoi viime viikonvaihteessa myös motocrossin MM-joukkuekilpailussa, joka jäi tosin hänen osaltaan vain vajaan yhden finaalikierroksen mittaiseksi Italiassa. Remes kaatui Franciacortan radalla, jolloin kovin isku kohdistui hänen päähänsä.
– Niska on vielä vähän jumissa, mutta muuten kaikki on ok, vahvisti Remes.

Ranska on kova ilman Aubertiakin

Suomi taisteli viime vuonna Kreikan Serresissa Sixin huipentavaan loppucrossiin lähdettäessä himmeimmästä mitalista, joka vaihtui kuitenkin harmittavasti viidenteen sijaan. Mestaruuden vei nimiinsä Ranska ennen Italiaa ja USA:ta.

– Ranska, Italia ja USA lukeutuvat tälläkin kertaa kovimpiin vastustajiimme. Ja tiedä sitten sitä, mihin Australian joukkue Portugalissa yltää, arvioi Aro.
Ranska ei ole lähdössä puolustamaan mestaruutta nimekkäimmällä mahdollisella miehistöllään. Ranskalla on tosin tästäkin huolimatta jalkeilla edelleen laadukas kuusikko varsinkin MM-sarjan viimeisissä osakilpailuissa huimaa vauhtia esittäneen Antoine Meon johdolla.
– Aubert (Johnny), Guillaume (Sebastien) ja Planet (Fabien) ovat sivussa Ranskalta. Sormeaan potevalla maailmanmestari Aubertilla on tavallaan sama tilanne kuin minulla polven takia kahden edellisen Sixin aikoihin. Jos vammaa ei hoideta ajoissa, niin valmistautuminen seuraavaan MM-kauteen on vaarassa jäädä liian lyhyeksi, toteaa Aro.

Kisaurakka käyntiin pehmeässä hiekassa

Järjestyksessään jo 84. kerran ajettavan ISDE:n (International Six Days Enduro) kaksi ensimmäistä kisapäivää vetäistään suomalaisittain otollisissa maastoissa.

– Reitti muuttuu viikon mittaan kovemmaksi ja kivisemmäksi, mutta maanantaina ja tiistaina enduro- ja crossitestillä on luvassa pehmeää hiekkaa. Mukaan mahtuu myös yksi hitaampi, mäenrinteessä ajettava savipohjainen pätkä. Toisaalta, eipä tuo hiekkapohja suosi suomalaisia enää läheskään yhtä paljon kuin vielä takavuosina. Kärkikuljettajat menevät nykyään tunnetusti lujaa kaikissa olosuhteissa, muistuttaa Aro.
Suomen nuorten joukkue sijoittui viime vuonna Kreikassa miesten tavoin viidenneksi. Suomi lähtee hakemaan Portugalissa paluuta mitalikantaan kvartetilla Antti Hellsten (E1), Olli Turma (E1), Oskari Kantonen (E2), Roni Nikander (E3). Italia puolustaa nuorten mestaruutta Portugalin maaperällä.

– Molemmilla joukkueillamme on sama tavoite, eli kirkkaimmasta mitalista lähdetään taistelemaan hyvin fiiliksin, lupaa nuorten joukkueenjohtaja Jari Kakko. Miesten joukkuetta Sixillä johtaa Pekka Kulju.

Sixillä miesten kisan päiväkohtainen kokonaistulos muodostuu viiden parhaan kuljettajan suorituksesta. Junioreiden puolella huomioidaan vastaavasti kolme parasta päivätulosta.

Suomen joukkueet 12.-17. lokakuuta Portugalin Figueira de Fozissa ajettavassa enduromoottoripyöräilyn kuuden päivän mittaisessa (ISDE) MM-joukkuekilpailussa.

Trophy-joukkue:
Eero Remes, KTM (E1)
Juha Salminen, BMW (E2)
Valtteri Salonen, Husaberg (E2)
Simo Kirssi, BMW (E2)
Marko Tarkkala, BMW (E3)
Samuli Aro, KTM (E3)
Joukkueenjohtaja: Pekka Kulju

Junior Trophy:
Antti Hellsten, KTM (E1)
Olli Turma, KTM (E1)
Oskari Kantonen, KTM (E2)
Roni Nikander, KTM (E3)
Joukkueenjohtaja: Jari Kakko

Uusin numero