Rättö Racing saavutti tavoitteensa Botniaringillä

Botniaringillä ei tänä vuonna juurikaan päässyt harjoittelemaan ennen kilpailuja.

Jani ja Marko Rättö pääsivät vetämään torstaina noin 3-4 settiä kylmässä ja tuulisessa kelissä, sekä perjantaina edelleen kolme settiä, joista yksi jäi ajamatta radalla olleiden märkin kohtien vuoksi.

Jani Rättö palasi
pitkältä kisatauolta

Jani Rättö oli ajanut edellisellä kertaa kilpaa 2014 juurikin Botniaringillä, jolloin hän loukkaantui kaaduttuaan. Pitkä kilpailutauko antoi viikonlopulle vielä pientä extrajännitystä.

Aika-ajoihin lähettiin hakemaan eturivin paikkaa ja sen Rättö pystyi myös lunastamaan ollen neljäs. Lauantain sprinttikisassa hän piti startissa paikkansa ja sai ohitettua Aki Valkilan alkukierroksilla. Valkila tuli pariin otteeseen vielä ohi, kun vaihteet eivät menneet päälle.

– Vaihdevipu otti jostain syystä shifterin tankoon kiinni, mutta loppukierroksilla vaihde ongelmat eivät suuremmin enää vaivanneet ja pystyiin ajamaan varman kolmannen sijan, J. Rättö kertaa tiiminsä tiedotteessa.

Edelle viilettivät EM- sekä MM-kokemusta omaavat Niki Tuuli ja Eemeli Lahti.

Sunnuntaina Rättö lähti kilpailuun kolmannelta paikalta, koska lähtöruudut määräytyivät lauantain kilpailun kierrosaikojen perusteella.

Sunnuntain startissa Rätöllä oli tarkoitus pysytellä mahdollisimman pitkään Lahden ja Tuulen perässä, mutta kaverit häipyivät horisointtiin jo ensimmäisellä suoralla.

– Tämän jälkeen kisa meni vähän ajeluksi ja hetken päästä Valkila tulikin ohi. Jäin seuraamaan Akin menoa, koska en viitsinyt lähteä vetämään. Noin kilpailun puolen välin jälkeen yritin irtiottoa, mutta Aki sai aina kuitattua ohituksen. Oli kyllä hauskaa kilvanajoa. Pari kierrosta ennen maalia ajattelin vetäistä sen verran reippaasti, että Aki jäisi kyydistä. Tämä onnistui ja maalissa olin lauantain tapaan kolmas edellä samat jantterit Niki ja Eme. Niki ajoi molemmilla päivillä uuden rataennätyksen, joten vauhtia oli tarjolla.

– Kisat meni odotusten mukaan. Tavoitteena oli ajaa palkinnoille ja omat ennätykset. Molemmat tavoitteet toteutuivat, joten tästä on hyvä jatkaa Kemoraan, linjaa Jani Rättö.

Marko Rätön tavoite
siintää Imatralla

Marko Rättö oli saanut alkukaudesta vaivanneen kytkin ”vian” korjattua, joten kaiken piti olla kunnossa ennen kauden ensimmäisiä aika-ajoja. Hänellä ei ollut kuitenkaan kilpailuun mitään tuloksellisia tavoitteita.

Kesän suurin tavoite on päästä ajamaan Imatran katuradalle ja sinne päästäkseen järjestäjä vaatii, että kaudelta on vähintään pari kilpailua pohjilla. Varmaa ajoa ja maaliin asti pääsy hyvillä sijoilla olivat Rätön tavoitteet.

Aika-ajossa Rättö ei päässyt ajamaan kuin yhden nopean kierroksen, jonka jälkeen takarengas alkoi luistamaan, joten sitä ei enää kannattanut jatkaa. Aika riitti kumminkin kolmanteen sijaan.

Lauantain sprinttikilpailuun Rättö lähti kuitenkin samalla renkaalla, mikä oli käytössä aika-ajoissa. Rengas kesti maaliin ja tuloskin oli yllättävän hyvä eli kolmas. Neljänteen sijaan eroa kertyi jo kahdeksan sekuntia. Voittoon ajoi Saksan IDM-luokassakin kilpaileva Ville Valtonen ja toiseksi rutisti Aleksi Kyllästinen.

Sunnuntain päälähtöön Rättö laittoi uuden takarenkaan. Alussa hän pysyikin kärkimiesten perässä, mutta muutaman kierroksen jälkeen rengasseos osoittautui vääräksi ja rengas alkoi luistaa todella paljon.

– Viimeisillä kierroksilla lähes kymmenen sekunnin kaula neljänneksi ajaneeseen Mika Laaksoseen kutistui ruutulipulla 0,2 sekunnin eroon.

Rättö oli näin ollen myös sunnuntaina kolmas edellä samat kuljettajat kuin avauspäivänäkin.

Marko Rättö ajaa seuraavan kisan näillä näkymin vasta elokuussa Alastaron SM-kilpailuissa.

– Tiimiltä hieno suoritus. Kaikki toimi niin kuin pitääkin. Neljä kisaa ja neljä palkintoa. Molemmat pysyivät pystyssä läpi viikonlopun ja molemmat tekivät omat ennätykset, veljekset kuittasivat SM-avauksen lupaavan annin.

Teksti ja kuvat: Rättö Racing

Uusin numero