Paavilainen ajaa Le Mansin legendaarisen 24-tunnin kilpailun

– Kilpailu on suuri haaste niin moottoripyörille, renkaille, mekaanikoille kuin tietenkin kuljettajille. Luotettavuus ja kokemus nousevatkin erittäin suureen arvoon menestystä haettaessa. Kaikki tekniset ongelmat ja mahdollisten kaatumisten aiheuttamat vauriot on korjattava mahdollisimman nopeasti ja pyörä on saatava mukaan kilpailuun, kertoo Paavilainen.

Moottoripyörän vaihto toiseen ei ole sallittu kesken kilpailun. Lisäksi tankkaukset, kuljettajien- ja renkaanvaihdot ovat osa normaalia kilpailusuoritusta. Kilpailussa on luonnollisesti ajoa sekä valoisaan aikaan ja yöllä.

– Lisäksi sääolosuhteet saattavat vaihdella useaankin otteeseen kisavuorokauden aikana. Nämä seikat tekevät kilpailusta yhden maailman vaativimmista ja siihen erikoistuneet tiimit ja kuljettajat ovat maailman parhaimpia alallaan, sanoo Paavilainen.

Le Mans tuttu Paavilaiselle

Paavilaisen paras sijoitus Le Mansista on neljäs sija Superstock-luokasta vuodelta 2008.

Vuodesta 2010 alkaen Paavilainen on ajanut endurancen kuninkuusluokkaa (EWC, Endurance World Championship), mistä paras sijoitus on kahdeksas Le Mansissa vuodelta 2010. Samana vuonna Paavilainen sijoittui MM-sarjan loppupisteissä kuudenneksi.

Tällä kaudella tiimi on keskeyttänyt MM-pisteiltä kaksi kertaa teknisten ongelmien vuoksi ja pistetili on avaamatta. Saksalaisessa Motobox Kremer-tiimissä ajaa Paavilaisen lisäksi myös saksalainen Martin Scherrer ja ranskalanen Franck Gaziello.

Tilanne MM-sarjan kärjessä on mielenkiintoinen ja kärki on tiukka. Johdossa on Suzuki Endurance Racing Team 84 pisteellä, toisena Yamaha Austria Racing Team (71) ja kolmantena  GMT 94 Yamaha (60). 24-tunnin kilpailun voitosta saa 40 pistettä, joten kaikki on auki mestaruuden suhteen.

Lisäksi SRC Kawasaki, Honda TT Legends, ja Bolliger Kawasaki kuuluvat suurimpien suosikkien joukkoon.

Le Mansin 24-tunnin moottoripyörien kestävyysajoa saapuu vuosittain katsomaan yli 80 000  katsojaa. Moottoripyörien lisäksi alueella on mm. huvipuisto ja rock-konsertti.

Harjoitukset ja aika-ajot ajetaan torstaina ja perjantaina ja klassikkokilpailun startti on Suomen aikaa klo 16.00 lauantaina. Starttiviivalle pääsee 56 nopeinta tiimiä.