MV Agusta Brutale 1000 Nürburgring – kaikkein aikojen brutaalein

Italialainen ja saksalainen legenda kohtaavat, kun MV Agusta esittelee tonnisesta Brutalesta Nürburgring-erikoismallin.

MV Agustan ja Nürburgringin radan yhteistyönä syntynyt Brutale 1000 Nürburgring on kaikkien aikojen kevyin tonninen Brutale. Moottorina on RR-mallista tuttu 208-hevosvoimainen rivinelonen, josta Racing Kitillä kutitellaan halukkaille vielä seitsemän lisähevosvoimaa. Superbike-luokan kokemusten perusteella valmistetussa 4-2-1 -pakoputkistossa on pidemmät primääriputket, millä on saavutettu lisävääntöä. Titaanista valmistettu vaimennin tulee Arrowilta.

Keveyteen MV Agusta on käyttänyt reseptinä hiilikuidun määrän lisäämistä. Brutalea varten suunniteltujen eteläafrikkalaisten BST-hiilikuituvanteiden erikoisuus on billetalumiinikeskiö, jolla painosta on pystytty puristamaan vielä lisägrammoja pois. Vanteiden lisäksi hiilikuitua on käytetty mm. airboxin ja mittariston kehyksissä, tankin keskipaneelisssa, moottorin poskissa ja ilmanottokanavissa.

Varustetaso on kattava: kuljettajan valittavat ajotilat, molempiin suuntiin toimiva quickshifter, 8-asentoinen luistonesto, keulimisenesto, launch control -lähtöavustin ja vakionopeussäädin. MV Ride -applikaation avulla kuljettaja voi säätää moottorikarttoja, navigoida, säätää ajoavustimien toimintaa ja muuttaa Öhlins EC -iskunvaimennusten säätöjä.

Moottori sinällään on jo taideteos. Lyhyen 50,9 millin iskunpituuden ansiosta moottori kiertää korkealle ja huipputeho saadaan nakupyöräksi varsin korkealla 13 000 kierroksella, Racing Kitillä vielä 200 kierrosta korkeammalla. Kiertokankien materiaalina on titaani. Jokaista sylinteriä kohden 50-millisissä ruiskurungoissa on kaksi suutinta, alemmat suuttimet tulevat Mikunilta ja ylemmät Magneti Marellilta. Ride-by-wire -järjestelmä on tilattu Mikunilta. Ecu on Eldorin tuotantoa.

Värityksenä on luonnollisesti tätä mallia varten suunniteltu puna-harmaa erikoisväritys. Erikoismallin hinta Italiassa on 7600 euroa korkeampi kuin Brutale 1000 RR:n joten eiköhän verottaja huolehdi että Suomessa ero nousee noin 10 000 euroon. Valmistusmäärä on vain 150 kappaletta, joten kannattaa toimia nopeasti.

Moottori: nelisylinterinen rivimoottori, 998cc

Poraus x isku: 79 x 50,9

Puristussuhde: 13,4:1

Teho: 208 hv / 13 000 r/min (Racing Kit: 215 hv / 13 200 r/min)

Vääntö: 116,5 Nm / 11 000 r/min

Voimansiirto: 6 vaihteinen kasettivaihteisto, ketjuveto

Akseliväli: 1415 mm

Istuinkorkeus: 845 mm

Tankin tilavuus: 16 litraa

Kuivapaino: 183 kg

F3-malliston lippulaivakin uudistui:

”Arkisempi” Brutale 1000:

Ja vielä Dragsterin koeajo:

Viimeisin numero