Koeajo: MV Agusta Dragster 800 RR SCS – Unelmien täyttymys

Sen pitää olla MV Agusta. Sen pitää olla Dragster. Jos se on unelma, ei kannata jäädä odottelemaan vaan toteuttaa se.

Biken lukijaa oli kiehtonut MV Agusta merkkinä jo lähes kymmenen vuoden ajan. Ja erityisesti 800-kuutioinen Dragster heti ensiesittelystään eli vuodesta 2014 alkaen. Kun mahdollisuus tuli, piti 26 000 euron hintainen unelma tietysti toteuttaa. 

Saimme hienon tilaisuuden koeajaa MV Agusta Dragster 800 RR SCS. Biken lukija oli hankkinut sellaisen itselleen ja otti yhteyttä toimitukseen: ”tätä italialaismerkkiä näkee aivan liian harvoin prätkälehdissä koeajoissa ja vertailuissa. Että kiinnostaisiko teitä….”   -KYLLÄ! Kyllä kiinnostaa!

Koeajohetkellä Dragsterin mittariin oli kertynyt 1800 kilometriä. On helppo uskoa jokaisen tähänastisen kilometrin olleen omistajalleen elämys, sillä hänen aiemmat moottoripyöräkokemuksensa ovat BMW Fundurosta, 250-kuutioisesta Jawasta ja kevari-ikäisenä Yamaha TZR:stä.

Takaapäin Dragsterin ilme on melko persoonallinen

Dragster on todellinen taideteos, jota on aivan pakko hetki kierrellä ja ihailla ennen kuin hyppää satulaan ja käynnistää moottorin. Pinnavanteet, kolme ulostuloa äänenvaimentimessa, erikoinen ja minimalistinen satulan ja takavalon yhdistelmä, yksipuoleinen takasvingi, järkälemäinen 200-millinen takarengas, yläkolmion ja ohjaustangon yksityiskohdat…ihmeteltävää riittää.

Muista Agustoista tuttuun tapaan starttinappia saa painaa pari sekuntia ennen kuin 800-kuutioinen rivikolmonen herää pienen sahaamisen jälkeen käyntiin. Moottorin repivä käyntiääni tuntuu erityisesti kiihdytyksissä. Tasakaasulla ajettaessa ääni on maltillinen. Kahteen suuntaan toimiva vaihdeavustin vaihtaa kiihdytyksissä salamannopeasti isommalle vaihteelle. Shifterin toiminta on esimerkillistä, sillä lyhyestä katkoajasta huolimatta vaihto sujuu ilman tuntuvaa nykäisyä. 

Mutkatiellä MV Agusta Dragster tuntuu heti käteensopivalta. Keveydestä ja pienistä ulkomitoista huolimatta pyörä tuntuu tukevalta, mutta taittuu kuitenkin helposti mutkiin. Kevyeeseen ohjaustuntumaan auttaa myös leveähkö ohjaustanko. Valmistajan kotisivuilla kuivapainoksi kerrotaan 168 kiloa, mutta samoilla sivuilla teknisten tietojen taulukossa lukema on 175 kiloa. Niin tai näin, painoa ei missään tapauksessa ole paljoa. Tälle kaudelle Dragster sai jäykemmän rungon ja jousitusta muokattiin sekä edessä (Marzocchi) että takana (Sachs) sujuvatoimisemmaksi. Runkomuutoksesta huolimatta pyörä ei ole tunnottoman jäykkä, vaan antaa hyvän palautteen kuljettajalle. Jousitusmuutoksetkin ovat menneet oikeaan suuntaan, pintaherkkyys tuo mukavuutta ja progressiivisuus hyvät ominaisuudet kaarreajoon. 

Koko koeajoraportti julkaistaan Biken numerossa 8/2021, joka ilmestyy 22.7.2021. Siinä myös lisää koeajopyörän S.C.S. -automaattikytkimestä, jonka ansiosta kytkintä ei tarvitse käyttää edes liikkeellelähdöissä. Osta oma lehtesi lehtipisteestä tai tilaa Bike, jolloin saat lehden jo paria päivää aikaisemmin ja pääset lukemaan myös aikaisemmin ilmestyneet lehdet sähköisessä muodossa.

Moottori: kolmisylinterinen rivimoottori, 798cc

Teho: 140 hv / 12 300 r/min

Vääntö: 87 Nm / 10 250 r/min

Voimansiirto: märkä monilevyinen kytkin automaattitoiminnolla, 6 vaihdetta, ketjuveto

Akseliväli: 1400 mm

Istuinkorkeus: 845 mm

Kuivapaino: 175 kg

Tankin tilavuus: 16,5 litraa

Viimeisin numero