Mika Kallio: ”En usko, että kilpaurani on ohi”

KTM palaa MotoGP-luokkaan kaudella 2017 kahden kuljettajan voimin ja itävaltalaisvalmistajan kanssa kahden vuoden sopimuksen omaava Kallio aikoo olla näistä toinen.

– En usko, että urani on ohi ja toivon, että palaan takaisin GP-sarjaan kaudella 2017 ajettuani testiä ja autettuani tätä projektia vuoden ajan. Minun on osoitettava, että olen riittävän nopea siihen, Kallio kertoo KTM:n sivuilla.

Pesti istuu Kalliolle
kuin hanska käteen

KTM:n kanssa pitkän ja menestyksekkään yhteisen taipaleen omaava Kallio kertoo keskustelleensa uudesta roolistaan jo lähes vuosi sitten, joskin silloin vielä enemmän pilke silmäkulmassa.

– Pidimme yhteyttä viime kauden aikana ja kyselin kesällä, millaiset suunnitelmat heillä on testaamisen osalta vuodelle 2016. Olin todella kiinnostunut paristakin syystä.

– Ensinnäkin, meillä on yhteistä historiaa ja olen tuntenut KTM:n väkeä jo monta vuotta. Ja toiseksi: tiesin että kun he aloittavat jotain, niin he ovat todellakin tosissaan.

Testiurakan viime sunnuntaina Valencian Ricardo Tormo-radalla käynnistäneelle Kalliolle uusi pesti istuu kuin hanska käteen.

– Olen ollut aina sen tyyppinen kuljettaja, joka haluaa kehittää pyöriä ja olen kiinnostunut pienistä yksityiskohdista.

Kalliolle tarjottiin kaudeksi 2016 paikkaa myös Moto2-luokasta, mutta KTM:n kunnianhimoinen projekti veti pitemmän korren. Päättynyt kausi oli Kalliolle monessakin mielessä tuskaa vuonna 2014 saavutetun Moto2-luokan MM-hopean jälkeen.

– Viime kaudella oli varsin haastavaa saavuttaa hyviä tuloksia. Se oli täydellinen vastakohta edelliselle kaudelle. Minulla oli paljon vaikeuksia löytää hyvää fiilistä Dunlopin uusilla renkailla ja tiesin, että strategia renkaiden kanssa tulee jatkumaan vastaavana kaudella 2016. Se oli yksi syy jättää Moto2 ja katsoa jotain muuta.

Kallio kaipasi MotoGP-
pyörän rajua voimaa

Kokeneella Kalliolla, 33, on paljon annettavaa ja se tiedetään tasan tarkkaan KTM:n leirissä.

– Uskon, että KTM valitsi minut, koska he luottavat minuun hyvänä testikuljettajana ja siihen, että pystyn tekemään tämän työn. Yleensä yksi vahvuuksistani on se, että pystyn antamaan tiimille hyvää palautetta pyörästä ja kertomaan niistä yksityiskohdista, jotka kaipaavat parannusta.

Kallio kilpaili kaudet 2009-2010 MotoGP-luokassa Pramac-tiimin 1000-kuutioisella Ducatilla. Viimeiset viisi vuotta vierähtivät Hondan 600-kuutioisia moottoreita voimanlähteenään käyttävillä Moto2-pyörillä.

–  Kaipasin tosiaankin MotoGP-pyörien voimaa. Tiedän, mitä odottaa KTM:ltä ja tiedämme, että he ovat olleet aina varsin hyviä moottoripuolella.
 

Uusin numero