Miesten kanssa kisannut Sanna Kärkkäinen toiseksi Vesijärven SM-endurossa

Kärkkäinen otti osaa reilun vuoden jälkeen B1-luokkaan miesten seassa. Päivä oli todella kuuma ja tiedossa oli, ettei reittikään tule olemaan kevyimmästä päästä. Kierros sisälsi kolme erilaista maastokoetta ja paljon maastosiirtymiä. Lisäksi siirtymille oli tehty yksi todella tiukka AT-väli, joka täytyi ajaa käytännössä pätkävauhtia, jotta ehti omalla AT-ajallaan sieltä läpi.

Kärkkäisen vauhti oli jo heti aamusta hyvä ja ensimmäisten viiden maastokokeen jälkeen hän johti luokkaansa. Maastokokeella kuusi hän jäi kiinni liukkaaseen kivikkomäkeen sekä kaatui kertaalleen ja menetti paljon aikaa. Kahdelle viimeiselle maastokokeelle nainen lähti toisena noin 10 sekuntia kärkipaikasta. Kärkkäinen antoi kahdelle viimeiselle maastokokeelle kaikkensa, mutta tällä kertaa se ei aivan riittänyt. Tuloksena siltikin loistavasti B1-luokan toinen. B1-luokkaan osallistui 17 kuljettajaa ja koko B-luokassa oli mukana yhteensä 37 kuljettajaa.

– Ihan mahtava fiilis kisasta! Aamulla tuntui, että ajamiseni ei oikein kulkenut ja tuli muutama ”tilanne” pätkällä, mutta kello tykkäsi ajosta. Hieman harmittaa nuo kuudennella pätkällä tulleet virheet, mutta siltikin aivan loistava päivä, Kärkkäinen iloitsi.

Tuloskehitykseni B-luokassa oli huima, sillä aikaisemmin olen ajanut sijoituksista noin puolessa välissä. Nyt pystyin johtamaan luokkaani ja koko B-luokassakin olin parhaillaan toisena.

Kilpailujärjestäjillä oli ongelmia ajanottojärjestelmien kanssa ja Kärkkäisen kohdallakin oli ollut jokin haamuaika, jonka tuomaristo oli korjannut siten, että Kärkkäinen olisi saanut kaksi AT-minuuttia. Kun virhe huomattiin ja siitä tuomaristola kysyttiin, niin he myönsivät, että virhe on ollut järjestelmässä ja tuo kaksi AT-minuuttia tulisi ottaa Kärkkäisen kohdalta pois, mutta tuloksia ei enää korjattu tuossa kohtaa.

– Kerkesin jokaiselle AT-asemalle omalla ajallani ja tarkistin aina kuitista, että olin oikealla ajalla tullut AT-pisteen läpi. Nyt kirjatuissa tuloksissa olen koko B-luokan viides, vaikka todellisuudessa olin koko B-luokan kolmas. En anna tämän kuitenkaan enää häiritä.

Hienolla suorituksellaan Kärkkäinen sai myös ensimmäisen nousupisteensä A-luokkaan. Kärkkäinen on nyt toinen nainen Suomessa, joka on nousupisteitä A-luokkaan saavuttanut.

– Viikonlopun onnistuminen kokonaisuudessaan oli todella tärkeä itselleni. Kesäkuussa aloin oireilla samalla tavalla kuin vuosi sitten, jolloin kärsin pahasta ylirasituksesta. Stoppasin treenaamiseni heti ja toissa viikolla huomasin, että oloni alkoi kohentua. Nyt kuntoni on hyvä, kuten kisakin sen osoitti. Tästä jatketaan samalla tavalla kautta eteenpäin!

Seuraava koitos Kärkkäisellä on 4.8. ajettava naisten enduron Suomen Cup -osakilpailu sprintin muodossa Hälvälässä, jossa samoissa maastoissa ajettiin nyt viikonloppunakin. EM-sarja jatkuu 10.-12.8. Ruotsin Skövdessä, jonne Kärkkäinen lähtee sarjan johdossa.

Mitä AT tarkoittaa?
Endurokilpailuissa ajetaan tietyn, kuljettajille aamulla ilmoittautumisen yhteydessä annetun aikataulun mukaisesti. Suomessa annetaan kuitti, josta lasketaan omat AT-ajat. Kuskin tulee ylittää AT-asema omalla ajallaan. AT-asemalle tulee pysähtyä ja kuskin tulee tarkistaa AT-kuitti, josta näkee mm. milloin on AT-aseman ylittänyt. Jos kuitenkin käy niin, että kuski myöhästyy omalta AT-ajaltaan ja ylittää aseman esimerkiksi yhden minuutin myöhässä, lisätään tämä aika maastokokeilla ajettuihin aikoihin, jolloin se vaikuttaa tuloksiin.

 

Uusin numero