Koeajo: Honda CB500F – Markkinoiden paras A2-luokan pyörä?


Kysymysmerkki otsikon perässä on siksi, että CB500F:n sisarmallit CBR500R ja CB500X ovat käytännössä yhtä hyviä, on makuasia minkä niistä nostaa ykköseksi.

Honda esitteli kolme saman tekniikan jakavaa 500-kuutioista malliaan vuonna 2013, jonka jälkeen niitä on myyty Euroopassa 70 000 kappaletta. Suosituin on ollut nakumalli, jonka tähänastinen myyntimäärä on 36 000 kappaletta. CB500X on löytänyt tiensä 21 000 asiakkaan talliin ja CBR500F-mallia on myyty 13 000 kappaletta. Vuonna 2016 esitelty toinen sukupolvi toi terävyyttä sekä ulkomuotoihin että myyntilukuihin. Vuodeksi 2019 vahvasti uudistuneella mallistolla Honda tavoittelee voimakkaampaa identiteettiä malleille ja suurempia eroja niiden välille.

Kaksisylinteriseksi 500-kuutioiseksi rivimoottoriksi Hondan voimanlähde kajauttaa ilmoille urheilullisen soundin. Pakoputken ulostuloa on käännetty enemmän ylöspäin, jolloin äänimaailma kulkeutuu paremmin kuljettajan kypärän sisään. Sylinterin porauksen ja iskun suhde on tasan yksi, millä on aikaansaatu hyvä kompromissi huipputehon ja alakierrosväännön suhteen. Edelliseen malliin verrattuna venttiilien ajoituksia on muutettu ja nostoa kasvatettu 0,3 milliä. Airbox on isompi ja pakoputkistoa on avarrettu mm. kahdella ulostulolla. Valmistajan mukaan moottorissa on nyt neljä prosenttia enemmän vääntöä 3000 ja 7000 kierroksen välillä, eli juuri sillä yleisimmin käytetyllä alueella. Isoilla vaihteilla meno on toki maltillista alle 5000 kierroksen, mutta koko- ja teholuokka huomioiden suorituskykyä on hämmästyttävän paljon. Koeajolenkki kiersi Teneriffalla ja nousi Teide-vuoren rinteitä yli 2000 metrin korkeuteen saakka. Ohuesta ilmasta ja melkoisesta ylämäestä huolimatta meno maittoi kaikilla kolmella mallilla todella reippaasti ylös asti.

Kytkintä on muutettu ja sormivoimaa tarvitaan nyt 45 prosenttia vähemmän kytkinkahvan puristamiseen kuin ennen. Keveydestään huolimatta kytkin on tunnokas käyttää. Kyseessä on samalla pienin Honda-moottori, jossa on yhdistelmäluistokytkin. Vaihteisto on sukua CBR600 ja CBR1000-mallien vaihteistolle. Ja sen huomaa, sillä erittäin kevyt vaihdepoljin lyhyine liikkeineen tuo sporttisuutta ajoon. Jopa niin, että siihen jää kaipaamaan quickshifter-vaihdeavustinta.

Moottori siis toimii hienosti, mutta miten sen kanssa pelaavat yhteen jousitus, jarrut ja ergonomia? Honda CB500F:n sekä sen sisarmallien CBR500R ja CB500X koeajoraportin voit lukea seuraavasta painetusta lehdestä, joka ilmestyy 18.4.

Moottori: kaksisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys
Iskutilavuus: 471cc
Poraus x isku: 67 x 66,8
Puristussuhde: 10,7:1
Teho: 35 kW (47 hv) / 8600 rpm
Vääntö: 43 Nm / 6500 rpm
Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto

Akseliväli: 1410 mm
Istuinkorkeus: 785 mm
Paino tankattuna: 189 kg
Tankin tilavuus: 17,1 litraa

Hinta: 8290 €


Uusin numero