Koeajo: Ducati Streetfighter V2 – Täyttää suuret saappaat

Monsterin ja Streetfighter V4:n väliin ja paikkaamaan Monster 1200:n jättämä aukko. Saappaat ovat suuret, mutta Streetfighter V2 täyttää ne hyvin.

Uusi Streetfighter V2 täyttää Ducatin mallistossa Monsterin ja Streetfighter V4:n väliin jäävää aukkoa. Se istuu hyvin keskikokoisten nakujen ja yli 1000-kuutioisten älyttömän tehokkaiden streetfighterien väliin. Samalla sen tehtävänä Ducatin mallistossa on paikata poistuneen Monster 1200:n paikka, minkä se tekeekin loistavasti hieman tehokkaampana ja selvästi kevyempänä.

Kahdenkymmenen asteen lämpötila on ihanteellinen Streetfighter V2:n koeajon alkaessa Sevillassa. Monteblancon radalla ajettavaa koeajova varten pyöristä on poistettu peilit ja asennettu sivuille isommasta Streetfighter V4:stä tutut siivekkeet. Ne tuottavat 27 kilon downforcen 265 kilometrin tuntinopeudessa. Lisäksi jousitukset on säädetty rata-ajoon sopiviksi.

ABS-jarrujen ja kuljettajaa avustavan elektroniikan ansiosta jarrutus on helppoa ja mutkaan taittaminen tuntuu turvalliselta. Luiston- ja keulimisenhallinnan ansiosta ulostulot muodostuvat nopeiksi ilman riskitason nousua. Elektroniikka auttaa tekemään ajamisesta turvallisempaa, mutta ei häiritse omaa ajotuntumaa. Halutessaan luiston- ja keulimisenhallinnat saa myös kokonaan pois päältä.

Ajomoodeja on valittavana kolme: Sport, Road ja Rain. Radalla Sport-asetus tuntuu sopivimmalta, sillä silloin myös quickshifter on optimoitu rata-ajoon. Jos kaasu ei ole täysin auki, saattavat ylös vaihdot olla hieman nykiviä. Pienemmälle vaihtaessa samaa ongelmaa ei esiinny, sillä silloin kaasu on täysin pois päältä. Veto ei käytännössä katkea isommalle vaihdettaessa, mutta pyörä repii yhä nopeammin eteenpäin. Mutkasta täyskaasulla kiihdyttäessä eturengas nousee ilmaan, mutta keulimisenesto laskee sen pehmeästi takaisin maahan.

Nakupyörää ei ole ensisijaisesti tarkoitettu rata-ajoon eivätkä odotukset siten ole aivan katossa, mutta tämä italialainen kaunotar ylittää ne kirkkaasti. Moottorin vaste on fantastinen. Tehoa on reilusti yläkierroksilla, mutta alempana moottori on anteeksiantavampi. Showan jousitus toimii jo vakiona erittäin hyvin ja sen säätäminen on helppoa, jos haluaa käyttää pyörää useammin rata-ajoon.

Lue koko koeajoraportti Biken numerosta 2/2022. Hae omasi lehtipisteestä tai tilaa Bike suoraan kotiisi:

Tilaa Bike tästä

Moottori: V2-moottori, 955cc

Teho: 153 hv/10 750 r/min

Vääntö: 101 Nm/9 000 r/min

Voimansiirto: monilevyinen märkäkytkin luistotoiminnolla, 6 vaihdetta, ketjuveto

Akseliväli: 1465 mm

Istuinkorkeus: 845 mm

Tankin tilavuus: 17 litraa

Paino tankattuna: 200 kg

Hinta: 23 600 €

Lisää Streetfighter V2:sta:

Uusin numero