Koeajo: Aprilia RSV4 Factory – 217-hevosvoimainen ”Majesteetti”

1099 kuutiota, 217 hevosvoimaa ja 99 desibeliä. Aprilian 65-asteisen V4-moottorin ainutlaatuinen ukkosen jyrinää muistuttava ääni on helposti tunnistettava.

Moottorin iskutilavuus on kasvatettu 1077 kuutiosta 1099 kuutioon, takahaarukka on uusi ja monipuolisempi elektroniikkapaketti sisältää mm. säädettävän kolmiportaisen moottorijarrun. Myös aerodynamiikkaan ja ergonomiaan on tehty muutoksia. Muutoksista huolimatta pyörä on edelleen helppo tunnistaa RSV4:ksi. Factory mallinimen perässä tarkoittaa elektronisella Öhlins-jousituksella ja takovanteilla varustettua huippuversiota.

Uuden takahaarukan alempana sijaitsevien palkkien ansiosta massa on entistä alempana. Haarukka on valmistettu vain kolmesta yhteen hitsatusta pääkomponentista entisen seitsemän sijaan, mikä säästää 600 grammaa painoa ja parantaa jäykkyyttä 30 prosenttia. Rata-ajoon vakavasti suhtautuvia kuljettajia ilahduttaa myös mahdollisuus asentaa taka-akseli entistä taaemmaksi pyörän rauhoittamiseksi esimerkiksi erittäin nopeilla ja avarilla radoilla. Todellisuudessa juuri kukaan ratapäiväharrastaja ei mahdollisuutta hyödyntäne, mutta Aprilian kilpaosastolla asioita ei jätetä puolitiehen. 

Kompaktin kilpurimainen pyörä reagoi herkästi, jos sitä käsittelee varomattomasti, istuu satulassa kuin säkki perunoita tai ohjaa kömpelösti. Kuljettajan impulssit siirtyvät pyörän etuosaan, jossa ne aiheuttavat rauhattomuutta – seikka, joka on aina kuulunut RSV4:n ominaisuuksiin. Ulostuloissa vaaditaan keskittymistä. Älä ole jäykkänä, vaan istu taakse satulassa, kumarru katelasin taakse ja ohjaa pyörää tarkalla ja kevyellä kädellä. Näin toimittaessa ketterä pyörä tarjoaa erinomaista tuntumaa eturenkaaseen – tarkkuus on upeaa myös mutkiin jarrutettaessa ja taitettaessa. Elektroniseen Öhlins-jousitukseen ei ole tehty muutoksia, se on suhteellisen kova ja vaimennusominaisuudet ovat varmasti riittävät. 

Myös elektroniikan osalta RSV4 on ottanut askeleen eteenpäin. Marellin uusi 11MP-moottorinohjaus on neljä kertaa vanhaa yksikköä nopeampi ja merkittävästi tehokkaampi, joten kaikkien sovellusten reagointi on parempaa. Kuljettaja huomaa asian erityisesti sutimiseneston toiminnassa sekä moottorin yleisessä kaasuvasteessa. Hienovaraisen sutimiseneston toimintaa ei juuri edes huomaa muusta kuin mittariston varoitusvalosta. Yleisesti ottaen pyörän käytös on erinomaista, ja yhdistettynä partaveitsenterävään alustaan, on käsillä oppikirjaesimerkki hallittavuudesta ja tarkkuudesta.

Lue koko koeajoraportti Biken numerosta 6/2021. Osta omasi lehtipisteestä tai tilaa Bike, jolloin pääset myös lukemaan aiemmin ilmestyneet numerot sähköisessä muodossa.

Moottori: 65-asteinen V4-moottori, 1099 kuutiota

Teho: 217 hv / 13 000 r/min

Vääntö: 125 Nm / 10 500 r/min

Voimansiirto: Monilevyinen märkäkytkin luistotoiminnolla, 6 vaihdetta, ketjuveto

Akseliväli: 1436 mm

Istuinkorkeus: 845 mm

Paino tankattuna: 202 kg

Hinta: 31 890 €

Uusin numero