Kawasaki Versys 650 – Tonnisesta mallia

Kawasaki Versys 650 on jatkossa vaikeampi erottaa 1000-kuutioisesta isoveljestään. Sekä ulkonäköä että tekniikkaa on päivitetty selvästi.

Kawasakin Versys-mallit edustavat 17-tuumaisine pyörineen ja vain vähän katumalleja pidempine joustovaroineen suosittua crossover-luokkaa, jossa asfaltille painottuvista ominaisuuksista huolimatta ulkonäkö ja ajoasento on lainattu adventuremalleista.

Pikku-Versyksen moottoriin ei ole kajottu, vaan se on edelleen monista Kawasaki-malleista tuttu rivikakkonen, jonka ominaisuuksissa on painotettu tasaista voimaa yleisimmin käytetyllä 3000 ja 6000 kierroksen välillä. Teholukemaksi kerrotaan 67 hevosvoimaa.

Ulkoisesti uutuus on kasvanut erityisesti etuviistosta katsottuna. Etukate on kookkaampi ja neliasentoisen tuulilasin korkeussäädön säätövara on 80 milliä. Saatavilla on lisävarusteena vielä 100 milliä korkeampi ikkuna. Muutoksilla tähdätään mehevämmän ulkonäön ohella tietysti siihen, että kuljettajan suoja ajoviimaa vastaan on aiempaa parempi. Uuden ilmeen viimeistelevät led-valot sekä sirot led-vilkut sekä edessä että takana.

Uutta on KTRC-luistoneston (Kawasaki TRaction Control) mukaanotto myös pikku-Versykseen. Luistoneston ykkösasento on tarkoitettu urheilulliseen ajotyyliin ja kakkosasennossa se puuttuu peliin herkemmin. Kuljettaja voi halutessaan kytkeä luistoneston kokonaan pois. 

Mittaristo on vaihtunut 4,3-tuumaiseen TFT-värinäyttöön, joka on tuttu monista muista Kawasaki-malleista. Ja siitä, että se on selkeälukuinen sekä kontrastiltaan ja käytettävyydeltään hyvä. Taustaväriksi voi valita mustan tai valkoisen ja mittariston kirkkaus säätyy päivävalon kirkkauden mukaan. 

Lisävarusteita on tarjolla useita, ja niitäkin on kehitetty aiempaa paremmiksi. Lämpökahvoissa on integroitu käyttöpainike, jolloin erillistä ulkopuolista painiketta ei tarvita. Led-sumuvalot, uudistuneet käsisuojat, savunvärinen tuulilasi, pyörän värisillä paneeleilla varustetut laukkusarjat sekä virtapistokkeet tuovat sekä käytännöllisyyttä että parantavat ulkonäköä. 

170 millin maavara sopii asfalttiteiden lisäksi mökkiteille ja poluille kuten 17-tuumaiset renkaatkin. 21-litrainen tankki takaa riittävän toimintamatkan. 

Moottori: kaksisylinterinen rivimoottori, 649cc

Poraus x isku: 83 x 60 mm

Puristussuhde: 10,8:1

Teho: 67 hv (49 kW) / 8 500 r/min (48 hv (35 kW) / 8 000 r/min)

Vääntö: 61 Nm / 7 000 r/min (53 Nm / 3 800 r/min)

Voimansiirto: monilevyinen märkäkytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto

Rengaskoot: 120/70ZR17 ja 160/60ZR17

Joustomatkat: 150/145 mm

Maavara: 170 mm

Akseliväli: 1415 mm

Istuinkorkeus: 845 mm

Tankin tilavuus: 21 litraa

Paino tankattuna: 219 kg

Lue myös toisesta Milanossa esitellystä Kawasaki-uutuudesta:

Uusin numero