Kawasaki Versys 1000 2012

Uuden versys 1000:n julkaisutilaisuudessa Kawasaki toteaa, ettei pyörän ole tarkoitus olla bmw r 1200 gs:n kilpailija. Se ei ole teknisesti yhtä terävintä kärkeä eikä samalla tavalla sora-ajoon suuntautunut. Mallin lähimmät kilpailijat ovat  Ducati Multistrada ja Honda vfr 800 x Crossrunner, mutta ennen kaikkea Triumph Tiger­. Viimeksi mainitun ominaisuudet, mitat ja hinta ovat lähes täsmälleen samat kuin Versys 1000:ssa.

Yli 900-kuutioisten moottoripyörien myynti oli kasvussa ennen vuonna 2008 alkanutta talouskriisiä. Kawasaki uskoo uuteen kasvuun, ja siksi sen 1 043-kuutioinen rivinelonen löytyy nyt kolmesta mallista: z 1000:sta, z 1000 sx:stä ja Versys 1000:sta. Neloskoneen käytön tarkoitusperät jäävät hieman hämärän peittoon, mutta pyörä toimii hyvin touringajossa isoilla ja pienillä teillä sekä yhdellä jos toisellakin sorapätkällä.

versys 1000:n myötä Versys-pyörät  muodostavat perheen. Isompi malli näyttää monella tavalla 650-kuutioisen suurennetulta versiolta ja pyörien ollessa vierekkäin, näyttää Versys 1000 siltä, kuin siihen olisi ruiskutettu kasvuhormonia.  Juuri se onkin Kawasakin tavoite. Versyksen hauskuus ja keveys ovat ennallaan, mutta suuremmassa koossa. Uudessa Versyksessä mukavuus on suuressa roolissa ja sen satula onkin Kawasakin mukavin kautta aikojen. Versys 1000 perustuu pitkälti z 1000 -malliin, josta on otettu runko ja moottori. Runkoa on vahvistettu, jotta se selviäisi hieman heikommillakin kinttupoluilla eikä 220 kilon kuormauskapasiteetti aiheuttaisi ongelmia. Moottorin entistä tasaisemman tehontuoton kerrotaan olevan kierrosalueen puoliväliin saakka vahvempi, mutta samalla kulutus on laskenut 16 prosenttia. Ykkös- ja kakkosvaihdetta on lyhennetty kun taas vaihteita kolmosesta kuutoseen on pidennetty.

hyvin täsmäytetty ajoasento on liki 90 asteen polvikulmineen touringpyörille tyypillinen. Leveän ohjaustangon ansiosta hallinta huonommillakin teillä on helppoa, mutta se kostautuu nopeassa ajossa. Autobahn-nopeuksilla ohjaustanko elää ilmanvastuksen mukaan ja kädet jäävät turhan leveälle. Tuulilasi ei näytä kovinkaan erikoiselta, mutta se toimii yllättävän hyvin. Se on portaattomasti säädettävissä 30 millimetrin verran. Säätöjen muuttamiseksi olosuhteiden vaihtuessa on pysähdyttävä, mikä on valitettavaa Versyksen kaltaisessa seikkailupyörässä. Sähköiset tai z 1000 sx:n tyyppiset säädöt olisivat olleet hyvä ratkaisu Kawasakilta. 

Sähkösäädön tuoma yhden kilon lisäpaino ei olisi tuntunut missään, Versysin lähtöpainon ollessa kevyet 239 kiloa tankattuna. Vahvistuksistaan ja suuremmasta tankistaan huolimatta se on vain kahdeksan kiloa z 1000 sx:ää painavampi. Suhteellisen kevyt paino käy ilmi etenkin nopeilla tieosuuksilla. Matka käy ylöspäin Espanjan korkeinta huippua ja maailman kolmanneksi suurta tulivuorta, Teideä, myöten. Tie matelee käärmeen lailla rinnettä pitkin ja päättyy vuorenhuipulle, pilvien yläpuolelle. 
Versys viihtyy näillä teillä. Se on helppoajoinen ja selviää vaivatta serpentiiniteistä. Tuntuma on samantyyppinen kuin Versys 650:ssä ja pitkäjoustoinen alusta nielee tien epätasaisuudet. Istuin on Kawasakin sanoin takapuolen unelma. Se on neljänsadan kilometrin jälkeen yhtä mukava kuin alkumatkansta, ja sitäkin paksumpi matkustajan istuin on vähintäänkin yhtä mukava. Etuhaarukassa on käytetty samaa tekniikkaa kuin zx-10 r:ssä, jossa on Big Piston -haarukka. Se on säädetty pehmeäksi ja sen toiminta pitkällä matkalla on erinomainen.

Nopeammassa ajossa keula painuu jarrutettaessa syvään pehmeytensä vuoksi, ja jouston palautuessa pyörä lähtee puskemaan mutkissa. Tätä voi ehkäistä jonkin verran säätämällä vaimennuksia.
Moottori on samanlainen helmi kuin z-malleissa, vaikkakin eri muodossa. Se vetää vahvasti ja nikottelematta jo 2 000 kierroksessa. Matalampi puristussuhde ja eri nokkaprofiilit ovat tehneet tehtävänsä. Ajotietokone on vakiona ja sitä hallitaan kätevästi ohjaustangosta.

 Luokan ainoassa rivinelosessa on pehmeä käynti, paitsi noin 6 000 kierrokseen noustessa, jolloin värinää ilmenee jonkin verran. Teho tuntuu sopivalta ja kolmannen sukupolven luistonesto on vakiona. Sateella voi käyttää myös L-asetusta, joka rauhoittaa kaasuvastetta ja vähentää tehoa 25 prosentilla. 
Jarrut ovat varustettu vakiona maailman keveimmällä abs-järjestelmällä. Kahvat ovat säädettävät ja jarrut toimivat hyvin, vaikka pyörä ei saanutkaan z 1000:n jarrusatuloita. 

Kawasakilla on luonnollisesti jo esittelyhetkellä  tarjolla kattava lisävarustevalikoima. Pyörään saa niin laukut, kahvanlämmittimet ja 12-volttisen pistorasian kuin vapaammin virtaavat äänenvaimentimetkin. 
Kawasakilla on Versys 1000:n kohdalla ollut selkeä tavoite, johon on päästy monella tavalla. Sillä voi ajaa tarpeeksi nopeasti, jos ei ole tarvetta ajaa radalla. Hinta on kilpailukykyinen ja mukavuus on parempi kuin sporttisissa, lähes yhtä painavissa katumalleissa. Lisäksi pyörään on saatavilla pitemmällä reissulla tarpeellisia lisävarusteita. 

(Teksti Marc Malmqvist, julkaistu Biken numerossa 2.2012)

Uusin numero