Kallio kiristi selvästi vauhtiaan Barcelonassa

Lauantain aika-ajoissa keskityttiin vain mahdollisimman nopean kierrosajan saavuttamiseen.

Paalupaikan lunasti kotiradallaan ajanut Jorge Lorenzo. Mika Kallio sivusi alkukauden parasta aika-ajosuoritustaan 10:nnellä sijallaan. Ducati-kuljettaja Kallion ero kärkeen oli 1,362 sekuntia ja hän oli kirkkaasti paras kuninkuusluokan tulokaskuskeista.

– Kohtuullisen tyytyväinen saa olla, kun ennakolta tekemämme suunnitelma toimi hyvin käytännössä. Viidenteen sijaan jäi matkaa alle kaksi kymmenystä, joten hyvässä vauhdissa oltiin. Nopein aikani oikeutti aluksi kahdeksanteen sijaan, mutta aivan lopussa kaksi kuskia kiristi niukasti edelle, Kallio summasi.

– Aika-ajon kuluessa teimme vain aivan pientä hienosäätöä etupään jousitukseen. Vieläkin kaipaisin parempaa tuntumaa keulaan, mutta selvästi ollaan parannettu edellisten kilpailujen aika-ajosuorituksista. Moottorin uusi elektroniikka on parantanut takapään pitoa ja pyörän käyttäytymistä mutkien ulostuloissa.

– Sunnuntain kilpailua varten pyörää nostetaan kaksi milliä, ja lähden kovemman seoksen renkailla. Nyt täällä on niin lämmin, että pehmeämmät rengasseokset tuskin kestäisivät kisapituutta, Kallio ennakoi.

***
Mika Kallio erilaisella taktiikalla Barcelonaan

MotoGP-luokan tulokaskuljettaja Mika Kallio sekä koko Pramac Racing -talli aikoo lähestyä tulevan kisaviikonlopun haasteita uudella taktiikalla. Tarkoituksena on testata Barcelonan Montmelon GP-radalla Ducatin uusia kehitysosia, mutta osa uutuuksien kokeiluista jää maanantain testipäivää varten.

Mika Kallio odottaa pyörän kilpailukyvyn kohentuvan aika-ajossa, jonka avulla myös itse kilpailussa olisi mahdollisuus kamppailla paremmista sijoituksista. Alkukaudella Kallion paras aika-ajosijoitus on ollut 10. ruutu ja paras kisatulos on ollut toistaiseksi kahdeksas sija. Nämä ovat myös parhaat tulokaskuljettajan saavuttamat sijoitukset.

– Pidimme torstaina tallin väen kanssa palaverin varikolla ja päätimme lähteä kohtaamaan viikonlopun haasteet erilaisella toimintatavalla. Perjantain treenien ja vielä lauantaiaamun aikana keskitymme pyörän säätöjen ja ajettavuuden parantamiseen. Kun lauantai-iltapäivän aika-ajo koittaa, silloin keskitymme vain aika-ajovauhdin parantamiseen. Testaaminen jatkuu sitten kisapäivän jälkeen maanantaina, kun pääsemme ajamaan ensimmäisen testipäivämme kauden alun jälkeen, Kallio selvitti.

– Ducatin testikuljettaja on kyllä uusia asioita kokeillut, mutta kilpakuljettajien testaaminen on tarkkoin rajattu kauden aikana. Meillä olisi nyt tehtaalta saatu uusi hiilikuituinen takahaarukka käytössämme, mutta todennäköisesti kokeilen sitä vasta maanantaina.

– Tehtaan omissa testeissä uusi takaiskari on toiminut paremmin, joten odotan sen tuovan lisää pitoa. Lisäksi kokeilemme heti perjantaina erikoiselta kuulostavaa seikkaa, jota itsekin ehdotin Ducatille joku aika sitten. Moottorista on pudotettu tehoja kolmella pienimmällä vaihteella noin 20-30 hevosvoimaa. Pudotus on säädetty tietyille moottorin kierrosluvuille. Tämä asia on rauhoittanut pyörän takapäätä selvästi mutkista kiihdytettäessä, Kallio paljasti.

***
Seuraavan Bike-lehden MotoGP-juttu käsittelee Hayden taivalta Ducatin sarvissa. Bike 7/09 ilmestyy 24.6.