Kallio kaatui ohitustilanteessa ja keskeytti

Kallion kisa päättyi kaatumiseen, kun hän oli ohittamassa yhdeksäntenä ajanutta Nicky Haydenia.

Kilpailun alussa rata oli märkä sateen jäljiltä, joten kuskit käyttivät pyörissään sadekelin renkaita. Kun rata hiljalleen kuivui, alkoi varikolla pyörien vaihtoruletti. Kuljettajien sijoitukset vaihtelivat kovasti pyörien vaihtamisen takia.

Kallio ajoi kilpailun nopeimman kierrosajan kisan 10. kierroksella. Myös seuraavalla kierroksella hän saavutti edellään ajavia, mutta epäonninen ohitustilanne keskeytti Kallion matkan 12. kierroksella.

– Renkaiden pito ja pyörän tuntuma olivat hyvällä tasolla, joten pystyin ajamaan kärkeä kiinni. Sitten saavutin Haydenin, jonka kierrosaika oli sekuntikaupalla heikompi. Lähdin kiihdyttämään rinnalle ja hakemaan ohitusta ulkokautta, kun olin niinkin paljon nopeampi. Hän alkoi peittämään ajolinjaa, joten vaihdoin nopeasti sisälinjalle, kun tulimme jarrutukseen, Kallio kertasi.

– Siellä sisälaidassa oli sitten märkä kohta ja menin jarrutuksessa saman tien nurin. Tilanne syntyi niin nopeasti, että mitään ei ollut tehtävissä. Olihan se puhdas kilpailutilanne, mutta varsin epäonninen sellainen.

– Ketutusta lisäsi se, että nyt olisi ollut todella hyvät saumat ajaa paras sijoitukseni lyhyellä MotoGP-urallani. Kuuden joukkoon olisi ollut mahdollisuudet puristaa, kun olin tavoittamassa edellä ajavia, Kallio harmitteli.

***

Tekniikkaongelmat veivät Kallion vauhdin aika-ajossa

Pramac Racing-tallin suomalainen Ducati-kuljettaja Mika Kallio koki teknistä epäonnea Ranskassa Le Mansin radalla lauantain aika-ajossa. Kallio aloitti MotoGP-kauden neljännen osakilpailun aika-ajon erittäin vahvasti ja piti monien yllätykseksi tuloslistan kärkipaikkaa, kun tunnin jaksosta oli reilu kolmannes takana.

Lopulta sijalle 14 pudonnut Kallio oli kuitenkin nopein kuninkuusluokan tulokkaista, mutta hän jäi Dani Pedrosan paaluajasta 1,767 sekuntia. Kallio teki jakson nopeimman aikansa jo seitsemännellä kierroksellaan, kun kaikki muut kuskit paransivat vauhtiaan tyypillisesti jakson loppua kohden.

– Tuuria ei ole pahemmin ollut tämän viikonlopun aikana. Vauhti ja pyörän säädöt ovat olleet jo aika hyvällä tasolla Le Mansin radalla. Alku sujuikin nyt paremmin kuin hyvin, mutta sen jälkeen alkoivat monet tekniset vaikeudet, Kallio kertasi.

– Olin kärjessä, kun tulin varikolle. Huomasin, että moottori ei vetänyt kunnolla kakkos- ja kolmosvaihteilla, joten tulin vaihtamaan kakkospyörän alle. Nopeasti kävi ilmi, että sen jousituksen säädöt eivät olleet yhtä hyvällä tasolla, joten huippuaikoja ei sillä voinut ajaa.

– Mekaanikot olivat samaan aikaan yrittäneet korjata ykköspyörän mystistä elektroniikkavikaa. Lähdin taas sillä radalle, mutta samat ongelmat jatkuivat pienillä vaihteilla. Sen jälkeen varikolla yritettiin kiireellä siirtää ykköspyörästä keulan osat kakkospyörään. Varikolla tuli seistyä kuitenkin niin kauan, että enää en ehtinyt ajaa nopeita kierroksia.

– Pettymys on nyt pinnassa, koska alku näytti sen, että olisi ollut hyvät mahdollisuudet alkukauden parhaaseen starttipaikkaan. Kisassa yritän taistella takaisin kympin kärkeen, Kallio lupasi.

***

Sadekeli typisti Kallion harjoituspäivää

MotoGP-kausi jatkuu kelin osalta epävakaissa oloissa, kun neljännen MM-osakilpailun perjantain harjoitukset Ranskassa Le Mansin radalla typistyivät lähes puoleen vesisateen vuoksi. Pramac Racing-tallin Ducati-kuljettaja Mika Kallio ehti ajaa 13. nopeimman kierrosajan ennen sateen alkua.

Valkeakoskelainen jäi Andrea Dovizioson päivän nopeimmasta ajasta 1,664 sekuntia. Kallio oli jälleen nopein kuninkuusluokan tulokkaista ja hän oli myös toiseksi nopein Ducati-kuljettaja.

– MotoGP-luokan osalta harjoitusaikaa lisättiin juuri tähän kisaan, mutta kuinka ollakaan, vesisade tuli ja pilasi harjoitusjakson loppuosan. Meillä oli vain 35 minuuttia tehokasta rata-aikaa, joten melkein puolet rata-ajasta meni harakoille. Harmillinen tilanne, joka vaikeuttaa etenkin tulokaskuskin asemaa, kun aina ensimmäisen päivän aikana on eniten opeteltavaa, Kallio totesi.

– Tärkeitä juttuja jäi testaamatta vaihteiston ja etupään jousituksen osalta, kun ajo-aika jäi niin vähiin. Ehdin ajaa ykköspyörälläni vain 10 kierrosta ja kakkospyörällä kuusi kierrosta, joten kumpaankaan ei ehditty tekemään mitään säätömuutoksia.

– Säädöt olivat kuitenkin jo sinne päin kakkospyöräni osalta, joten kierrosaikani oli kohtuullinen. Olisin siitä pystynyt puristamaan kovempaa kolmen seuraavan kierroksen aikana, mutta sade keskeytti yritykseni kiristää vauhtia kierros kierrokselta, Kallio summasi.

Uusin numero