Aktiiviuransa jälkeen Husqvarnan palveluksessa töitä paiskinut Salminen kiersi kisareitin torstaina yhdessä kansainvälisen moottoriliiton FIM:n ratatarkastaja Maurizio Micheluzin kanssa.
– Pidän reittiä hyvänä, jopa erinomaisena. Heinolassa ajetaan ihan perisuomalaista enduroa, mikä on hyvä asia. Täällä enduro ajetaan endurona, kuten Suomessa pitääkin olla, luonnehtii Salminen.
Kauden neljännen MM-osakilpailun pätkät keräävät maestrolta kiitosta.
– Endurotesti pitää sisällään kaikkea, mitä sen luonteeseen kuuluukin: kiviä, juurakoita ja muuta mukavaa. Crossitestillä saadaan kyllä vauhtia, vaikka sieltäkin kiviä ja juurakoita löytyy. Extreme-testi on puolestaan aika helppo, tai sanoisinko, että ei ainakaan järin vaikea. Se on esteiden osalta ehkä aiempia vuosia hieman helpompi, mutta ei tämä suinkaan sitä latista.
Heinolan kisaviikonvaihde käynnistyy perjantaina klo 19 Komostenkylän motocrossradalla ajettavalla supertestillä. Suomen GP:n varsinaiset kisapäivät ovat tuttuun tapaan lauantai ja sunnuntai.
– Supertesti tosiaankin ansaitsee kiitosta, sillä se on erittäin yleisöystävällinen. Siellä kaikki tapahtuu ihmisten katseiden alla ilman katvetta, kehuu Salminen.
Siirtymät ovat nekin Salmisen mieleen.
– Ne ajetaan pitkälti metsässä ja haastavissa olosuhteissa. Se on paljolti sellaista kivissä hakkuuttamista. Ei, ei kisasta tule kuljettajille mitenkään helppo. Ei varsinkaan, jos vesisade iskee. Ei se ainakaan helpota ajamista.
Remes itse varmuus,
Seistola kysymysmerkki
Suomalaisten päämielenkiinto kohdistuu Heinolassa E1-luokkaan, jossa voittamattomana edennyt Eero Remes kiitää kovaa kyytiä kohti toista peräkkäistä maailmanmestaruutta.
– Eiköhän se Eeron mestaruus ala olla ajamalla aikalailla taputeltu, eli nyt pitää kisata myös arvostetusta GP-luokan tittelistä, Salminen vinkkaa hänellekin takavuosina lisäarvoa tuoneiden yleismestaruuksien puoleen.
Salmisen ex-tiimikaveri Matti Seistola päätti aktiiviuransa viime kauteen. Heinola merkitsee Seistolalle mielenkiinnolla odotettua keikkaluonteista paluuta MM-sarjaan.
Salminen uskoo, että Seistolalla on onnistuessaan mahdollisuudet korkealle E1-luokassa, jonka kärki on nykyään aiempaakin kapeampi .
– Masalla on ihan hyvät saumat, joskin ajotauko saattaa tietenkin tuoda omat haasteensa. Mutta toisaalta se voi tavallaan myös helpottaa tilannetta. Ja eihän se ajotaito ole sieltä mihinkään hävinnyt, alleviivaa Salminen.