Identtiset kaksoset, osa II: Kawasaki Z900 A2 ja Suzuki GSX-S950

Jokin aika sitten ihmettelimme Kawasaki Ninja 1000 SX:n ja Suzukin uuden GSX-S1000 GT:n lähes identtisiä speksejä. Samalta valmistajakaksikolta löytyy toinenkin melkeinpä identtinen pyöräpari.

Kawasakilla on tarjolla Z900-nakusta kaksi tehoversiota, perusmallissa on 125 hevosvoimaa ja toisena vaihtoehtona on 70-kilowattinen eli 95-hevosvoimainen versio, joka on maksimiteho josta moottori voidaan laillisesti kuristaa A2-luokan 35 kilowatin tehoon. Kawasakin 125- ja 95-hevosvoimaiset versiot ovat täsmälleen samanhintaisia, molempien hintalapussa lukee 13 490 €.

Suzuki GSX-S950

Suzuki on valinnut eri tien ison kokoluokan A2-vaihtoehdolle. GSX-S1000 on teholtaan 152 hevosvoimaa, ja sen alapuolelle esiteltiin GSX-S950, jossa mallimerkinnästä poiketen on sama perusmoottori kuin tonnisessa. Tehoa jälkimmäisessä on kuitenkin täsmälleen sama 95 hevosvoimaa kuin Kawasakin pienempitehoisessa versiossakin. Istutilavuudessa on pieni ero, Kawa 948cc ja Suzuki 999cc. Mallimerkinnän eroavuudella ja hieman pelkistetymmällä jousitus- ja jarruvarustelulla Suzuki on kuitenkin pystynyt puristamaan hinnan 4100 euroa alemmas kuin tonnisessa, 13 990 euroon. Hintaeroa Kawasakin hyväksi jää siis 500 euroa.

Kawasaki Z900 A2

Teholukemiin vielä palataksemme niin Kawasakin 95 hevosvoimaa saadaan 8000 kierroksella, Suzukin sama lukema 7800 kierroksella. Väännötkin ovat käytännössä identtiset, Kawassa 91,2 Nm ja Suzukissa 92 Nm, ja molemmissa täsmälleen samalla 6500 kierroksella. Vaihteita molemmissa on kuusi.

Mitat. Akseliväleissä on huikea viiden millin ero, Kawa 1455 ja Suzuki 1460 mm. Suzuki painaa tankattuna 214 kiloa, Kawa 212 kiloa. Ero tulee käytännössä siitä, että Suzukissa on isompi tankki, 19 vastaan 17 litraa. Isompitankkinen Suzuki kuluttaa pari desia sadalla enemmän, mikä tasaa toimintamatkoja, Kawan ilmoitettu kulutus 5,9 ja Suzukin 6,1. Istuinkorkeuksissa on sentin ero, Kawa 820 ja Suzuki 810 mm.

Onko tämä samankaltaisuus spekseissä sattumaa, vai onko Suzukilla kenties katsottu että Kawa myy hyvin ja siinä on hyvä esimerkki jonka mukaan suunnitella oma pyörä? Joka tapauksessa A2-kortilliselle on nyt kaksi ison pyörän tuntuista vaihtoehtoa, jos nakupyörä kiinnostaa.

Se toinen lähes identtinen Kawasaki/Suzuki -pari:

Kawasaki Z900 A2 koeajo:

Uusin numero