Huojentunut Kallio: ”Pitkästä, pitkästä aikaa alkaa valo pilkottaa tunnelin päässä”

Kallio pystyi nostamaan itsensä kilpailun aikana kymmenen sijaa ylöspäin aina sijalle 12 asti.

Mikään läpimurto suoritus ei vielä ollut, mutta Kallion mukaan nyt saatiin konkreettista näyttöä pyörän säätöjen oikeasta suunnasta.

– Pitkästä, pitkästä aikaa alkaa valo pilkottaa tunnelin päässä. Eilisiin aika-ajoihin verrattuna tänään paras aika oli puoli sekuntia parempi, joten kyllähän siinä näkee jo selvää kehitystä. Ei tästä toki voi vielä pysyvämpiä johtopäätöksiä välttämättä tehdä, mutta on tässä jo kokeiltu kaikenlaista säätöä ja kikka kolmosta, joten hienoa nähdä viimeinkin edistymistä. Pisteitä on toki mukava saada, mutta se on ihan sama tuleeko niitä nyt sitten yksi vai neljä. Tärkeämpää olisi saada pyörä kuntoon ja päästä taistelemaan kärkisijoituksista, MM-pisteissä nyt kymmenentenä oleva Kallio kertoi.

– Tänään muutimme akselivälin kokonaispituutta pidemmäksi ja pyörä oli selvästi helpompi ajaa. Kilpailun ensimmäisen puoliskon olimme hyvässä vauhdissa jopa kärkeen verrattuna, eikä kierrosajoissa ollut kovin suuria eroja. Loppupuoliskolla minulla loppui sitten renkaista pito ja pyörää oli vaikeampaa ajaa, mikä näkyi myös huonontuneina kierrosaikoina. Noin radikaalia muutosta renkaiden pidossa ei pitäisi missään nimessä tulla kisan aikana, ja vaikeuttihan se sitten aikalailla muiden kanssa taistelemista, Kallio avasi kisan kulkua.

Kallio ajoi kisan viimeiset kierrokset tiiviisti italialaisen Simone Corsin kanssa sijoista 12 ja 13. Kumpikaan ei antanut milliäkään periksi ja sijoituksia vaihdettiin muutamaankin otteeseen, mutta viimeisellä kierroksella Kallio vei pidemmän korren ja ajoi maaliin 12:ntena.

– Corsi ajoi pitkään perässäni ja meillä oli siinä kisan jälkimmäisellä puoliskolla hyvää taistelua useamman kierroksen ajan. Corsi tuli sitten ohi kolmanneksi viimeisellä kierroksella ja piti miettiä mitä teen, kun renkaat alkoivat olemaan aivan loppu. Nostin sitten viimeiselle kierrokselle riskirajan tappiin ja pääsin hänestä radan viimeisellä sektorilla ohitse. Meinasimme vielä viimeisessä mutkassa osua yhteen, mutta onneksi pääsimme ehjinä maaliin ja tietysti minä edellä, Kallio virnisti.

Vaikka tulos olikin selvä parannus aikaisempiin kisoihin verrattuna, niin pyörän säätöjen kanssa on vielä monta työtuntia edessä, jotta se saadaan kärkivauhtiin.

– Ensi viikolla pääsemme testaamaan tiistaina ja keskiviikkona jälleen Aragonin radalle, johon lähdemme kehittämään eteenpäin näitä asetuksia, joita käytimme täällä Barcelonassa. Myös nyt käytössä olevaan Kalexin pyörän runkoon on tarkoitus ottaa syvempi luotaus, sillä se on täysin erilainen malli kuin mitä olen tottunut käyttämään viimeisen kolmen vuoden aikana tässä luokassa. Kehitystä on kuitenkin tapahtunut nyt oikeaan suuntaan ja ehkä se on itsekin myönnettävä, että vanhat ajatusmallit pyörän kanssa eivät aina toimi. Testit tulevat todella hyvään väliin ja seuraavassa kilpailussa Assenissa nähdään sitten taas missä vauhdissa olemme, Kallio sanoi.
 

Viimeisin numero