Erno Kostamo: ”On siinä eroa, parantaako viikonlopun aikana kierrosaikaa 0,1 sekuntia vai 18 sekuntia”

Erno Kostamo kertoi Imatranajon tiedotustilaisuudessa miksi katuratasarja kiinnostaa enemmän kuin perinteiset moottoriradalla ajettavat kilpailut. Samalla Erno paljasti vaihtavansa kilpailunumeroa täksi kaudeksi, ja erittäin hyvästä syystä.

-Olisi hölmöä ilmoittaa kauden tavoitteeksi muuta kuin mestaruus, sanoo Erno Kostamo.

Kokemusta ja näkemystä Kostamolla on IRRC-sarjasta jo sen verran, että tämä ei ole uhoa, ja hän sanookin asian niin vaatimattomasti kuin tällaisen asian ylipäätään voi ilmaista.

Mikä sitten vei Erno Kostamon aikanaan moottoriradoilta katuratakisoihin?

-Alkoi moottoriradoilla ajaessa tuntua, että se on mennyt liikaa insinöörihommiksi. Viikonlopun aikana saatettiin hakata 10 000 euroa rahaa menemään, ja tuloksena oli 0,1 sekuntia parantunut kierrosaika. Kun menin ekan kerran Horiceen ajamaan katuratakisaa, niin viikonlopun ensimmäisten treenien kierrosaika parani kilpailussa 18 sekuntia. Se ei tule mistään takaiskarin säädöistä eikä hieromisesta, vaan ihan ajamalla.

Tällä kaudella Kostamo keskittyy pelkästään IRRC-sarjaan, ja muut kisat jätetään ohjelmasta pois.

-Tehtiin pandemian takia päätös keskittyä IRRC-sarjaan, ja jätetään Mansaaret, UIsterit ja Macaot pois ohjelmasta. 

Erityisesti Imatran kisaa Kostamo odottaa, monestakin syystä.

-Kun olin pieni, niin isä ja setä puhuivat paljon siitä radasta, prätkämiehiä kun olivat. En tiennyt silloin muuta kuin että se on iso tapahtuma, mutta en voinut edes kuvitella että jonain päivänä itse ajaisin siellä.

Kostamon mukaan moni sanoo, ettei tapahtuma ole pysynyt samana. Pääasia kuitenkin, että Imatralla edelleen pääsee ajamaan. Erityisesti mieleen on jäänyt vuoden 2016 ensimmäinen katuratakisa, jossa Kostamo sanoo nähneensä vanhojen Imatranajo-kävijöidenkin herkistyneen. Samoin kävi myös Kostamolle ja silloiselle tiimikaveri Juha Kalliolle kilpailuviikonlopun aikana. On pitkälti juuri Kallion ansiota, että Imatranajo on nykyään taas sellainen tapahtuma kuin on.

-Oltiin tiimirekassa ja todettiin yhdessä, että nyt on niin kova tapahtuma ettei tässä ole mitään järkeä.

Samalta vuodelta on jäänyt mieleen myös Vuoksensuoran vauhti.

-Mekaanikot kysyivät, että näinkö heidän varikkomuurilta näyttämäänsä taulua. Siinä oli nopeus parhaimmillaan 320 km/h, mikä sinällään oli jo vastaus kysymykseen.

Erno Kostamon on aikaisemmin tunnistanut numerosta #38, vaan ei enää.

Uutta tälle kaudelle on myös kilpailunumero. Kostamo on ajanut pitkään numerolla #38, mutta tällä kaudella Bemaria koristaa numero #60.

-Yhtenä vaihtoehtona oli valita Jarno Saarisen mestaruuden 50-vuotisjuhlan kunniaksi Jarno Saarisen kilpailunumero. Saarinen ehti kuitenkin käyttää urallaan useita eri kilpailunumeroita, enkä osannut nostaa mitään niistä selvästi muita tärkeämmäksi. Nyt valittu #60 kunnioittaa Imatranajon 60-vuotisjuhlaa. 

Tässä vielä muistutukseksi, miten Erno Kostamon viimeisin katuratakisa Macaossa sujui:

Uusin numero