Ensimmäinen Kauhavan uudella radalla ajettava Nitro Nationals käyntiin – Radan nopeus yllätti

Vesa Ruhasella riitti ohjelmaa ensimmäisellä kierroksella: pyörä oli kallellaan lähdössä, keulimisen seurauksena kuski löi päänsä ohjausiskariin ja kypärä kääntyi silmille. Kun vielä kytkin luisti koko matkan, niin parannusta on odotettavissa seuraavilla kierroksilla.

Suomalaiskuljettajat aloittivat tunnustellen ensimmäisen kierroksen mutta yllättyivät radan hyvästä pidosta.

Kiihdytysajon Suomen EM-osakilpailu Nitro Nationals lähti tänään perjantaina käyntiin Kauhavan LSK Business Parkin uudella areenalla komeasti Hawk-hävittäjien ylilennolla sekä samaan aikaan kuullulla Maamme-laululla. Heti sen jälkeen radalle päästettiin Pro-ryhmät niin autoista kuin pyöristä. Suomalaismielenkiinto kohdistuu erityisesti Super Twin Top Fuel- sekä Super Street Bike -luokkiin, joissa on vahva suomalaisedustus.

Suzuki Hayabusien lähes kokonaan miehittämässä Super Street Bike -luokassa Vesa Ruhanen pitää yllä Kawasakin mainetta, ja hyvin pitääkin. Mies johtaa Kauhavalle tullessa sekä EM- että PM-pistetaulukoissa. Ruhasella ja Kawasakilla riitti ohjelmaa ensimmäisessä lähdössä perjantaina.

-Pyörä oli vähän kallellaan lähdössä, ja sitten kaikki lähtikin menemään pieleen. Pyörä nousi pystyyn ja löin kypärän ohjausiskariin. Kypärä kääntyi silmille ja jouduin heilauttamaan sitä parempaan asentoon matkan varrella. Kun vielä kytkin luisti koko matkan, niin riitti siinä ohjelmaa että sai kaiken tämän tehtyä 400 metrin matkalla ja 7.08 sekunnissa, naureskeli Ruhanen vaihtaessaan varikkoteltassaan uusia kytkinlevyjä sinistyneiden tilalle.

Potentiaalia Ruhasella on reiluun seitsemän sekunnin alitukseen. Pyörä kulkee tällä kaudella metanolin voimin ja sen myötä voiman määräkin on kasvanut.

-Penkissä mitattiin 2,1 barin paineilla 650 hevosvoimaa takarenkaalta, vaikka seokset olivat tosi paksuilla. Kunhan kokeiltiin että ainakin sen verran tulee helposti. Tierpissä kokeilin nostaa paineita ja viitosella olikin käytössä 2,9 baria, kyllä muuten kiihtyi ja voimaa tuntui olevan.

Super Twin Top Fuel -ryhmässä ajavat Samu Kemppainen ja Harri Piensalmi ottivat ensimmäisen lähdön varovasti, koska radan pidosta ei ollut täyttä varmuutta.

Harri Piensalmi, vasen rata.

-Ruotsissa meiltä meni kone ja tänne rakennettiin moottori uusiksi ja vähän eri asetuksilla.Tiedän että tällä pyörällä on nyt mahdollisuuksia vaikka mihin, kunhan saadaan ”mutterit oikeisiin laatikoihin”, sanaili Piensalmi line-upissa odottaessaan ajovuoroaan.

Piensalmi ruoski omaa suoritustaan tuoreeltaan palatessaan radalta plakkarissa 7.152 sekunnin aika ja 305 kilometrin loppunopeus.

-Oli kuski ihan yössä. Pyörän tyhjäkäynti on yleensä tosi stabiili mutta nyt se alkoi seilata just kun menin lähtöviivalle. Siinä ajatus vähän karkasi että mitähän nyt on tulossa. Ihan hyvin se lopulta lähti vetämään, vaikka lähdössä nukuinkin.

Samu Kemppainen lupasi lähteä rakentamaan viikonlopun suoritusta varovaisilla säädöillä.

-Otin aika paljon kytkintä löysemmälle, kun ei yhtään tiedä radan pitoa. Tosin siitä voi päätellä radan pidosta jotain, että Anita (Mäkelä) veti Top Fuelilla 4,1 sekunnin ajan vaikka ahtimen remmi karkasi matkalla ja loppunopeus jäi 150 kilometriä pienemmäksi kuin parhaimmillaan.

Vihreä palaa ja sitten mennään. Samu Kemppainen veti tyylilleen uskollisesti lähes koko 400 metrin matkan keulien ja ohjaustanko oikealle käännettynä.

Samun avaus oli lähes identtinen Piensalmen kanssa, kun taululle rävähti lukemat 7.141 sekuntia ja 319 kilometriä tunnissa.

Tästä on hyvä jatkaa Nitro Nationals -viikonloppua ja keskittyä siihen, että laitteet ovat parhaassa iskussa sunnuntaina kun pisteet jaetaan.

Uusin numero