BMW R 1200 GS Adventure esitelty

Ensimmäinen R 1200 GS Adventure esiteltiin vuonna 2005 ja siitä lähtien se on ykkösvaihtoehto niille, jotka eivät halua lopettaa matkantekoa tien päättyessä. Tälle vuodelle lanseeratusta uudesta Gessusta on odotetusti esitelty Adventure-versio.

Pohjimmiltaan mallien moottorit ovat identtiset. Adventuren bokseri tuottaa samat 125 hevosvoimaa 7750 kierroksella ja sen perään on kytketty kuusivaihteinen vaihteisto. Ajamisen helpottamiseksi ja värinöiden minimoimiseksi BMW on kasvattanut vauhtipyörän massaa 950 grammalla ja asentanut värinänvaimentimen voimansiirtoon.

Bensatankin materiaali on alumiinia ja kapasiteettia on kasvatettu kymmenellä litralla 30 litraan. Vaikka lisäys vakiomalliin on suuri, kalpenee se edellisen Adventuren 33-litraiselle. BMW:n mukaan uuden mallin toimintasäde ei kuitenkaan häviä vanhalle.

90 % täydellä tankilla malli painaa 260 kiloa, mikä on 22 kilogrammaa tavallista R 1200 GS:ää enemmän. Maavara on kasvanut 10 milliä ja joustomatkat 20 – edessä nyt 210 mm ja takana 220 mm. Mallissa on vakiona Komfort-satula ja satulakorkeus on kasvanut 890 millimetriin.

Pyörässä on vakiona ABS ja ASC sekä rain- ja road-ajoasetukset. Elektronisia apuvälineitä voi täydentää Riding Mode Pro-paketilla, joka tuo kuljettajan valittavaksi kolme uutta ajoasetusta, Dynamic, Enduro ja Enduro Pro, jotka muuttavat paitsi ABS:n ja ASC:n, myös Dynamic ESA:n (lisävaruste) asetuksia. Adventure on muiltakin osin varustettu seikkailuhenkisillä varusteilla. Tuulilasi on isompi, jalkataput levetä ja enduro-malliset, vaihde- ja jarruvivut on vahvistettu ja moottorin sekä tankin suojaksi on asennettu kaatumaraudat.

Tuttuun BMW-tapaan myös lisävarustevalikoima on runsas.

Uusin numero