Biken vinkit Suurelle koeajokiertueelle: käy koeajamassa nämä mallit

5.-9. kesäkuuta järjestettävällä Suurella koeajokiertueella on ajettavissa 14 eri merkin moottoripyöriä. Tässä Biken vinkit, mitkä mallit erityisesti kannattaa nyt ajaa.

Maanantai Oulu, tiistai Jyväskylä, keskiviikko Tampere, torstai Turku ja perjantai Helsinki. Siinä ensi viikon Suuren koeajokiertueen aikataulu. Mukana on 14 moottoripyörämerkkiä, mutta paikkakunnittain on vaihtelua koeajettavien mallien suhteen, ja valitettavasti aivan kaikki merkit eivät myöskään osallistu kiertueeseen kaikilla viidellä paikkakunnalla. 

Jokaisella motoristilla on tietysti omat suosikkimerkkinsä ja -mallinsa, mutta koeajokiertue on siitä huolimatta ainutlaatuinen tilaisuus päästä koeajamaan peräjälkeen samoissa olosuhteissa eri merkkisiä keskenään kilpailevia malleja tai miksei myös saman merkin eri mallivariaatioita, ja näin tuntea erot mallien välillä.

Tässä muutama vinkki koeajettaviksi pyöriksi eri merkeiltä:

Aprilia: Tuareg 660 on jo viime vuoden uutuus, mutta suurella osalla motoristeista se on edelleen ajamatta. Tuareg on iskutilavuudeltaan Tenere 700:n luokkaa, mutta teholtaan, varustelultaan ja myös hinnaltaan japanilaiskilpailijansa yläpuolella. Se osuu yhteen tämän hetken suosituimpaan pyöräluokkaan, ja sopii yhtä hyvin kestopäällysteelle, soralle kuin metsäpoluillekin.

Biken koeajoraportti Tuaregista:

Benelli: Benellin ehdottomasti myydyimpiä malleja ovat TRK 502 -seikkailupyörät, jotka tarjoavat edullisen ja hieman rauhallisemman vaihtoehdon adventureharrastajalle. Myös erittäin retrohenkinen Imperiale 400 on myynyt hyvin.

BMW: Ilman muuta eniten odotettu uutuus on M1000R. Se on mukana koeajokiertueella, mutta yleinen tie ei ole paras paikka sen testaamiseen, erityisesti jos ajokortti ja henkiriepu ovat omasta mielestä arvokkaita. Voikin sanoa, että jos haluaa saada käsityksen koeajettavan pyörän ominaisuuksista, niin siihen tarjoavat kaikki BMW:n muut mukana olevat mallit paremman mahdollisuuden.

Tällainen on M1000R:

CFMoto: Uusimpia moottoripyörämerkkejä markkinoillamme. Vaikka merkki on uusi, niin tekniikka on vähän tutumpaa, sillä CFMoto tekee läheistä yhteistyötä KTM-konsernin kanssa, ja käyttää myös samaa tekniikkaa. CFMoton koeajokiertueelle tulevia malleja ei ole vielä julkistettu, mutta yleisenä vinkkinä voi todeta, että kannattaa käydä koeajamassa mikä tahansa malleista ja muodostaa oma käsitys uuden merkin laadusta ja ominaisuuksista, ettei tarvitse luottaa huhupuheisiin. 

Ducati: Ducatin tämän kauden suurin uutuus Diavel V4 on mukana kiertueella. Käy kokeilemassa miten tehokkaampi V4 Granturismo -moottori ja aiempaa kevyempi pyörä sopivat yhteen. Jos seikkailupyörät kiinnostavat enemmän, niin silloin suositus kääntyy DesertX-malliin, viime kauden uutuuteen, jota tosin ei viime kaudella juurikaan ollut mahdollisuus koeajaa kun kaikki maahan saadut pyörät oli suoraan korvamerkitty asiakkaille.

Bike-koeajo, Ducati Diavel V4:

GasGas: KTM-konsernin alaisuudessa GasGas on laajentanut mallistoaan offroad-pyöristä myös katupyöriin. Katupyörämallisto on vielä kapea, mutta SM 700 -supermoto on yksi hauskimmista katulaillisista moottoripyöristä.

Bike-koeajo, GasGas SM 700:

Harley-Davidson: Tälle kaudelle HD esitteli mm. uuden Breakoutin, mutta edelleen se iso juttu on Harrikan malliston laajennus seikkailupyöriin. Käy siis koeajamassa Pan America.

Bike-koeajo, H-D Pan America:

Honda: Hondalta tuli tälle kaudelle täysin uusi 755-kuutioinen rivikakkonen ja sen ympärille kaksi täysin uutta mallia, CB750 Hornet ja XL750 Transalp. Ehdottomasti japanilaismerkin suurimmat uutuudet, ja molemmat mukana koeajokiertueella.

Bike-koeajo, Honda CB750 Hornet:

Husqvarna: Husqvarnan malliston lippulaiva on Norden 901 -seikkailupyörä ja sen tälle kaudelle esitelty rinnakkaismalli, pidemmillä joustomatkoilla ja kattavammalla varustuksella oleva Norden 901 Expedition. Koeajokiertueella on mainio tilaisuus käydä ajamassa nämä kaksi mallia peräjälkeen, ja todeta itse miten erilaisilta ne tuntuvat. Samalla on helpompi päätellä, kumpi sopii omaan ajoon paremmin.

Bike-koeajo, Husqvarna Norden 901 Expedition:

Indian: Jos isot amerikkalaiset kiinnostavat, niin suosittelemme koeajamaan Inkkarin ison baggerin, Challengerin. Luokassaan huikea suorituskyky yhdistettynä tukevaan alumiinirunkoon, huippujarruihin ja mainioon jousitukseen on kokonaisuus, joka muodostaa ehdottomasti yhden tämän pyöräluokan huippupaketin.

Koeajo Indian Pursuitista, joka on Challengerin sisarmalli kolmella laukulla ja hieman poikkeavalla varustuksella:

KTM: vielä viikko sitten jopa merkin maahantuoja oli epäilevä, ehtiikö sen huippu-uutuus, supermoton (SM) ja touringin (T) yhdistävä 890 SMT mukaan koeajokiertueelle. Piipahdimme tällä viikolla Kotarin maahantuojan luona, ja siellä purettiin juuri paketista uutta SMT:tä ja liimattiin tarrakilpeä siihen kiinni, joten SMT nähdään mukana koeajokiertueella. 

MV Agusta: uuden maahantuojan saanut ikoninen italialaismerkki on koeajokiertueella mukana useammalla mallilla. Turismo Veloce on allroad-tyyppinen matkapyörä, joka poikkeaa urheilullisista Brutale-, Dragster- ja F3-mallistoista selvästi, mutta yhtä selvästi se kantaa Agustan tuttua DNA:ta. Koeajokiertueella mukana on Turismo Velocesta Lusso SCS -malli, jossa huippuvarustelun lisäksi on myös erikoisuutena automaattikytkin.

Triumph: Brittimerkiltä löytyy Street Triplen ja retromallien lisäksi muitakin mielenkiintoisia malleja kiertueelta, mutta nostamme esiin viime kaudelle esitellyn, urheilullisen seikkailupyörä Tiger 1200:n, josta koeajokiertueella ovat mukana sekä matkailupainotteisempi GT Explorer että maastopainotteisempi Rally Explorer.

Bike-koeajo, Triumph Tiger 1200:

Yamaha: Yamahalta kiertueelle tulee jo tuttuun tapaan YME:n (Yamaha Motor Europe) MT-rekka, jossa koeajettavia MT-malleja riittää niin ettei jonottaa juurikaan tarvitse. Lisäksi jälleenmyyjät tuovat paikkakuntakohtaisesti koeajettaviksi muuta mallistoa, keihäänkärkenä tietysti huippusuositun Ténéré 700:n eri mallivariaatiot. Koeajokiertue on ainutlaatuinen tilaisuus käydä kokeilemassa esimerkiksi MT-09- ja MT-10 -malleista peräkkäin sekä perusmallia että SP-versiota, jolloin on helpompi vetää omat johtopäätökset onko SP-mallin lisähinnalle vastinetta.

Lisätietoa Suuresta koeajokiertueesta: (mukana olevien pyörämerkkien määrä kasvanut kyseisen uutisen julkaisun jälkeen)

Uusin numero