Koeajo: GasGas SM 700 – Liian hauska?

74-hevosvoimainen ja 150-kiloinen supermoto on ehkä markkinoiden hauskin pyörä, kun lähdetään pitämään hauskaa mutkateille.

GasGas julkisti juuri ensimmäiset katupyöränsä ES 700 -katuenduron ja SM 700 -supermoton. Jos halutaan saivarrella, niin SM 700 saa ensimmäisen puhtaasti katukäyttöön tarkoitetun pyörän tittelin, sillä ES 700 on jo nimensä mukaisestikin suunnattu lähinnä soralle ja maastoon.

Tekniikka on tuttua KTM 690 SMC R:stä ja Husqvarna 701 Supermotosta, mikä ei ole lainkaan huono asia. Jokainen joka on jommalla kummalla ajanut, tietää että suorituskykyä ja hauskuutta riittää niin, että rajoittavana tekijänä on useimmiten kuljettajan ajotaito. Markkinoiden tehokkaimman yksisylinterisen moottorin 74 hevosvoimaa 8000 kierroksella yhdistettynä 148,5 kilon painoon (jonka GasGas ilmoittaa ajovalmiina mutta ilman polttoainetta) on yhdistelmä, joka on mutkaosuuksilla melko pitelemätön isompiin ja tehokkaampiin pyöriin verrattuna.

Koeajon aluksi päästään testaamaan arkikäyttöominaisuuksia, kun ajetaan Gironan liepeiltä alas Välimeren rantaan ja kurvaillaan rantakaupungin bulevardeja pitkin. Moottoritiellä SM 700 on yllättävän mukava kaikissa nopeuksissa ja ainoa mikä käytännössä haittaa ajamista on katteiden täydellinen puuttuminen, ja ajoviiman vaikutusta vielä korostaa pari milliä vaille 900 millin istuinkorkeus ja pysty ajoasento. Yhtä vaivattomasti GasGas lipuu myös rantabulevardilla parinkympin mateluvauhtia. 

Kun noustaan takaisin sisämaahan ja päästään kääntymään varsinaiselle mutkatielle, niin ryhmän vetäjän ajoasennosta näkee heti, että nyt pantiin menovaihde silmään. Kiihdytys joka vaihteella lähes rajoittimelle asti, jolloin keula vaikuttaa leikkisän kevyeltä. Suoran päässä nopea jarrutus. Brembon nelimäntäisellä jarrusatulalla ja 320-millisellä jarrulevyllä kevyt pyörä hidastuu kiitettävän nopeasti, mutta tehokkaissa jarrutuksissa sormivoimaa on käytettävä reilusti. Ilmoitettu etupään 215 millin joustomatka ja takapään 240 millin joustomatka tietävät sitä, että kontakti alustaan säilyy moitteetta isommissakin röykyissä. Samalla tietysti keula niiaa reilusti jarrutuksissa, jolloin takarengas kevenee ja takajarrun vaikutus hidastuvuuteen on minimaalinen. Innokkaimmat käyttävätkin takajarrua kääntymiseen jarruttamalla pyörää poikittain ennen mutkaa, kun ABS on kytketty pois päältä. Continentalin Supermoto EVO -renkaiden pito on mieletön. Mutkiin voi kallistaa enemmän kuin normaaleilla katupyörillä, ja keveyden ansiosta sekä hidastuvuus että kiihtyvyys ovat mainioita. Samoin pyörän hallinta yllättävissäkin tilanteissa tuntuu helpolta. Vain pari kertaa tuntuu suoran päihin jarruttaessa, että etupään ABS ilmoittaa pidon olevan heikompi ja se tuntuu heti huonompana hidastuvuutena. 

Sete Gibernau on ainoa kuljettaja, joka on kilpaillut MM-tasolla asekä 500-kuutioisilla että 1000-kuutioisilla ja sen lisäksi vielä MotoE:n World Cupissa. Melkoinen ura.Takana kuva herran takapihalla olevan radan rataprofiilista, mutkia riittää.

Sadan kilometrin katulenkin jälkeen kurvataan vähän prameammanoloisen omakotitalon pihaan ja ja kierretään pihatietä pitkin talon taakse. Vastassa on talon isäntä Sete Gibernau, joka on rakentanut takapihalleen supermotoille sopivan teknisen ja monipuolisen asfalttiradan. Vuorossa on entisen MotoGP-kuljettajan ajo-opetusta sekä teoriassa että tietysti käytännössä. Lyhyt koulutus ja sen jälkeen 4-5 hengen ryhmissä Gibernaun perään radalle. Vuorotellen jokainen ajaa isännän perässä opetellen radan ajolinjjoja ja tällä ajosessiolla teemana olevaa oikeaa katseen käyttöä. Vaikka rata on hidas ja ajetaan enimmäkseen kakkos- ja kolmosvaihteilla, niin GasGas tekee vaikutuksen kyvykkyydellään. Pitkistä joustomatkoista huolimatta tarkkojen ajolinjojen pitäminen onnistuu helposti niin jarrutuksissa, kiihdytyksissä kui vaihteiden vaihdoissakin, vaikka tuntuu että koko ajan ollaan kyljellään jompaan kumpaan suuntaan. 

Tässä ensimmäisiä tunnelmia heti koeajon jälkeen. Laajempi koeajoraportti luvassa Biken numerossa 6/2022, joka ilmestyy 27.5.2022.  

Moottori: yksisylinterinen, nestejäähdytteinen nelitahtimoottori, 693cc

Poraus x isku: 105 x 80 mm

Puristussuhde: 12,7:1

74 hv (55 kW) / 8 000 r/min

73,5 Nm / 6 500 r/min

Voimansiirto: monilevyinen märkäkytkin luistotoiminnolla, 6 vaihdetta, ketjuveto

Etujousitus: WP XPLOR-USD 48 mm, puristus- ja paluuvaimennuksen säätö

Takajousitus: WP XPLOR Monoshock, linkullinen takajousitus

Joustomatkat: 215/240 mm

Rengaskoot: 120/70ZR17; 160/60ZR17

Akseliväli: 1476 mm

Istuinkorkeus: 898 mm

Caster/jättö: 26,4 astetta

Tankin tilavuus: 13,5 litraa

Paino ajokunnossa ilman polttoainetta: 148,5 kg

Uusin numero