Koeajo: Indian Pursuit – Silkinpehmeästi kulkeva jättiläinen

Älä anna ison koon hämätä. Indianin uusi lippulaiva Pursuit on kevyt ajaa ja kääntyy pehmeästi mutkiin, kunhan kuljettaja löytää luoton pyörän ominaisuuksiin ja uskaltaa ohjata sitä rennolla otteella.

(Kuvat: Ula Serra ja Felix Romero)

Pursuit edustaa Indianin mukaan ”seuraavan sukupolven” matkapyörää, johon on ladattu paljon uusia ja urheilullisia ominaisuuksia. Moottori on Indianin tehokkain PowerPlus, joka tuottaa 121 hevosvoiman tehon ja 178 newtonmetrin väännön jo alhaisilla kierrosluvuilla. Lukuja tärkeämpää on se, että moottori vetää pehmeän voimakkaasti ja kakistelematta jo alle 1500 kierroksesta alkaen. Standard-ajomoodilla kaasunvaste on pehmeä ja jopa vähän viipyilevä, mutta kun vaihtaa Sport-asetukselle, niin räväkkyyttä ja suorituskykyä löytyy täysin eri malliin. Tekee mieli sanoa, että kyseessä on kaikkien aikojen paras pohjoisamerikkalaisten tekemä V2-moottori. 

Varustetaso on yltäkylläinen: sähkösäätöinen tuulilasi, vakionopeussäädin, lämmitettävät ja kahvat ja satulat, avaimeton käyttö laukkujen keskuslukituksella sekä laadukas äänentoisto ja seitsemän tuuman kosketusvärinäyttö navigoinnilla. Listalta puuttuu oikeastaan vain mäkilähtöavustin ja toisena huomiona voi kertoa, että tehomoodin vaihto vaikuttaa vain kaasunvasteeseen, ei ajoavustimien herkkyyteen. Varsinaisista puutteista ei kuitenkaan voi valittaa. 

Kun painoa on kaikkine varusteineen ja tankattuna 420 kiloa ja akseliväliäkin 1668 milliä, niin mieleen hiipii väkisinkin epäilys pyörän ketteryydestä ja käsiteltävyydestä. Jos ohjaustankoa puristaa liikaa ja yrittää ohjata Pursuitia väkisin, niin kuskille onkin tiedossa hikinen ajopäivä. Mutta kun ottaa rennomman otteen ja löytää sopivan flown pyörän ajontuntumaan, niin Pursuit seuraa mutkaisempaakin tietä todella vaivattoman kevyesti ja tarvittaessa myös vauhdikkaasti. Eturenkaan tuntuma on ohut, mutta kun siihen tottuu ja oppii luottamaan että pitoa on kuitenkin riittävästi, niin pyörä on suorastaan hauska ajettava koeajolenkillä Chamonix’n ympäristön vuoristoteillä Ranskassa. Hauskuus tulee osittain juuri siitä ristiriidasta, että järkälemäinen möhkö näyttää suurelta valtamerilaivalta, mutta ohjautuu tarvittaessa vain sormenpäiden koskettaessa kevysti ohjaustankoa. Osa hyvästä ajettavuudesta selittyy luokassaan harvinaisen monipuolisella jousituksella. Etupäässä joustomatkaa on 130 milliä ja takana custommatkapyörälle kunnioitettavat 114 milliä. Hidastetöyssyt Pursuit ylittää huomaamattomasti kuin ilmatyynyalus. Jos haluaa lisää jämäkkyyttä ajotuntumaan, niin takajousen esijännitys on sähköisesti säädettävissä kosketusnäytön avulla. 

45 000 euroa on moottoripyörästä hinta, jota tuskin kukaan voi sanoa edulliseksi. Vastapainoksi ostaja saa kuitenkin täysin valmiin ja lähes täydellisesti varustetun luksusmatkapyörän, jossa sekä kuljettaja että matkustaja istuvat mukavasti kuin kotisohvalla, eikä ajoviimakaan tunnu juuri enempää kuin kotisohvan takana olisi tuuletusikkuna auki. Moottoripyörällä matkustaminen ei tästä enää voi muuttua paljon mukavammaksi, joten siinä mielessä Pursuit tarjoaa paljon ominaisuuksia ostajalleen.

Moottori: nestejäähdytteinen V2, sylinterien välinen kulma 60 astetta, 1769cc

Teho: 121 hv / 5 500 r/min

Vääntö: 178 Nm / 3 800 r/min

Voimansiirto: monilevyinen märkäkytkin, 6 vaihdetta, hihnaveto

Akseliväli: 1668 mm

Istuinkorkeus: 672 mm

Tankin tilavuus: 22,7 litraa

Paino tankattuna: 400-420 kg malliversiosta ja varustetasosta riippuen

Hinta: Pursuit Limited 44 499 €, Pursuit Dark Horse 44 999 €

Uusin numero