Aro jahtaa jo kuudetta MM-kultaa

Enduromoottoripyöräilijä Samuli Aro lähtee tavoittelemaan tulevana viikonvaihteena Portugalissa käynnistyvällä kaudella jo uransa kuudetta henkilökohtaista maailmanmestaruutta.

Jokainen mestaruus on aina kovan työn ja tuskankin takana, mutta tällä kertaa urakka vaikuttaa vieläkin vaikeammalta kuin kenties koskaan aikaisemmin.

– Enduro 3-luokan kärki on leveämpi ja tasokkaampi kuin ennen. Kovaa, todella kovaa saa mennä ehtiäkseen osakilpailuissa viiden nopeimman joukkoon. Ja lisäksi nälkäisiä haastajia löytyy edelleen vielä tämänkin nipun ulkopuolelta, ennakoi MM-sarjan suurimman luokan titteliä puolustava Aro, 33.

KTM:llä kisaavan Aron ajatuksille löytyy tukea jo nopeallakin silmäilyllä 3-luokan starttilistaan. Ehdottomasti kovimpiin paluumuuttajiin lukeutuvat maailmanmestarit Ivan Cervantes ja britti David Knight. Espanjalainen Ivan Cervantes kurvailee Aron kiusaksi KTM:llä pienimmästä luokasta suurimpaan ja Yhdysvalloissa kaksi GNCC-mestaruutta voittamassa käynyt britti David Knigh tekee paluun MM-kuvioihin vuorostaan BMW:n puikoisssa.

Kärkikahinoista ei sovi missään nimessä unohtaa Knightin tiimikaveria Markon Tarkkalaakaan, jolla on kova hinku kirkastaa viime kauden hopea kultaiseksi.

”Limitissä, mutta virheitä välttäen”

– Kova porukka on kieltämättä koossa, kun muistetaan, että mukana ovat edelleen viime kauden kärkinelikosta myös ranskalaiset Sebastien Guillaume ja Christophe Nambotin. Lähtöpuolelle kirjataan oikeastaan vain australialainen Stefan Merriman, Aro ynnää lukuisia haastajiaan.
Aro pitää tilannetta tavallaan jo vähän harmillisenakin, vaikka sarjan muista luokista ei niistäkään heltiä mitään huokealla.

– Tasaisuus ja virheiden välttäminen on tässä mielessä vieläkin tärkeämpää kuin aikaisemmin, mutta silti pitää vetää koko ajan limitissä pärjätäkseen. Toisaalta pitkän kauden aikana ajetaan kärjen osalta varmasti ristiin ja jokaiselle tulee eteen sellaisiakin päiviä, jolloin kaikki ei kulje nappiin.

Aro teki viidennen mestaruutensa osalta vähintäänkin pienen ihmeen pitäen pintansa viime kaudella alusta loppuun lukuisista loukkaantumisistaan huolimatta.

– En ole laskenut ajotunteja, mutta olen treenannut nyt talven aikana enemmän kuin koko viime kautena yhteensä, kertoo Italian ja Espanjan suunnalla puolitoista kuukautta harjoitellut Aro.

Tuttu kilvanajolaite on siis ehtinyt istua entistäkin paremmin käteen.
– Mestaruuspyörään ei ole tehty suurempia muutoksia uusia iskareita lukuun ottamatta. Kyse on lähinnä hienosäädöstä ja osien päivityksestä. Käytössämme on nyt sellaisia osia, jotka olivat viime kaudella vielä kokeiltavina. Näinhän tämä kehitys kulkee.

Tarkkala löysi jyvän Espanjassa

Aron tallikaverin paikalta ja KTM:n leivistä BMW:n palvelukseen Knightin, sekä 2-luokassa kisaavan Juha Salmisen tavoin siirtynyt Tarkkala, 26, lähtee hänkin luottavaisin mielin alkavaan kauteen.

– Harjoittelin talvella kuukauden verran Espanjassa ja opettelin uuden pyörän tavoille. Viime viikonvaihteena ajamani MM-kenraaliharjoitus Espanjan mestaruussarjan merkeissä ei kulkenut vielä aivan suunnitelmien mukaan, mutta alkuviikon testi oli varsin onnistunut. Pääsin silloin lopullisesti jyvälle pyörän säädöistä.

Tarkkala on takonut hienolla tahdilla himmeämpiä mitaleita isossa luokassa, mutta aina kauden päätyttyä edeltä on löytynyt joku vieläkin kovempi kuljettaja.

– Eiköhän nyt nuo himmeämmät mitalit ala jo riittää. Kultaa lähdetään taas jahtaamaan, vakuuttaa Tarkkala.

Uutta motivaatiota työpaikan vaihdoksen myötä ammentanut Tarkkala tietää, että mestaruus tämän vuoden sarjassa edellyttää todellista nappisuoritusta kuvia kumartelematta.

– Kärki on laaja ja kyllähän sen takaakin löytyy vielä sellaisia kuljettajia, joilla on onnistuessaan mahdollisuudet voittoihin. Aro, Knight ja Cervantes ovat kaikki maailmanmestareita ja he tietävät, miten voitetaan, poimii Tarkkala nimekkäästä nipusta esiin ne kovimmat kannot kaskessa kultaa kurotettaessa.

Yhteensä 16 kisapäivää kattava ja kesäkuun puolivälin tuntumassa Tarkkalan kotikonnuilla Riihimäellä vieraileva MM-sarja jyrähtää käyntiin tulevana viikonvaihteena Portugalin Penafielissa. Portugalissa tositoimiin päästään jo perjantaina, kun vuorossa on MM-sarjaa uutuutena värittävä niin sanottu supertesti.

Supertestillä ei voi vielä voittaa mitään, mutta toisaalta hävitä pahimmassa tapauksessa sitäkin enemmän. Kisaviikonvaihteiden pääpaino säilyy edelleen lauantain ja sunnuntain pitkissä ajopäivissä.

Enduromoottoripyöräilyn MM-sarjan ohjelma:

21.-22.3. Penafiel, Portugali
28.-29.3. Igualada, Espanja
18.-19.4. Iglesias, Italia
13.-14.6. Riihimäki, Suomi
20.-21.6. Puchov, Slovakia
18.-19.7. Valle de Bravo, Meksiko
29.-30.8. Serres, Kreikka
12.-13.9. St. Flour, Ranska