Aki Ajo näkee MM-sarjaa johtavan ässänsä synnynnäisenä taistelijana

– Salom on synnynnäinen taistelija. On aina hienoa seurata hänen kylmäpäistä työskentelyään erityisesti kilpailujen viimeisillä kierroksilla. Siinä piilee Salomin vahvuus, mutta on hänellä niitä toki paljon muitakin, näkee tunnetusti tarkan silmän omaava Ajo.

Ajon riveihin täksi kaudeksi tullut Salom on tarttunut tosiaankin tomerasti saamaansa tilaisuuteen. Hän johtaa sarjaa viidellä pisteellä tultaessa tulevana lauantaina Assenin radalla ajettavaan ja pitkiä perinteitä huokuvaan Hollannin TT:hen.

Salomilla on plakkarissaan kaksi peräkkäistä voittoa Mugellosta ja viimeksi Barcelonasta. Hän ajoi ykköseksi myös kauden avauksessa Qatarissa. Kaksi paalupaikkaa viimeistellyt Salom on noussut palkintokorokkeelle kauden kaikissa kisoissa sijoittumalla toiseksi Jerezissä, sekä kolmanneksi Austinissa ja Le Mansissa.

Mestaritiimi hakee jo 20.
peräkkäistä podiumsijoitusta

Tämä merkitsee samalla sitä, että tallipäällikkö Ajon kuljettajia on nähty podiumilla jo peräti 19 peräkkäisessä MM-osakilpailussa mestaruuteen päättynyt viime kausi mukaan luettuna.

– Se oli iloinen yllätys kuultuani tästä. Totta puhuakseni en anna niinkään suurta merkitystä numeroille, mutta olemme tietenkin ylpeitä tästäkin. Se on nimenomaan koko tiimin yhteinen saavutus. Noin monen peräkkäisen podiumsijoituksen määrä kertoo tasaisuudesta, mikä on tärkeintä pitkässä sarjassa, painottaa Ajo.

– Menestyksemme taustalla ei ole mitään salaisuutta. Menestys pohjautuu ensisijaisesti tapaamme tehdä töitä. Meillä on erittäin ammattimainen tiimi isolla alkukirjaimella ja olen siitä hyvin ylpeä, jatkaa Ajo.

Ajo tähdentää jouhevaa vuorovaikutusta kuljettajien ja teknisen henkilökunnan välillä.

– Meillä on tiimissämme kolme kuljettajaa, joista yksikään ei ole etuoikeutetussa asemassa. Kaikki saavat saman kohtelun. Olemme aina liikkeellä avoimin mielin sortumatta ajattelemaan sitä, että aiempi menestys auttaa meitä tässä hetkessä. Kuljettavat ammentavat oppia tiimiltä ja tiimi pyrkii aina kaikessa samaan kuljettajien taholta.

– Salom on hyvä esimerkki tästä. Olemme kehittyneet yhdessä paljonkin talven testikauteen verrattuna. Hän on nyt rennompi ja varmempi kuljettaja. Luis pystyy ajamaan nyt kovia kierroksia myös yksin, mikä ei ollut hänelle tunnusomaista vielä viime kaudella. Parannettavaa toki vielä löytyy, mutta Luis on tosiaankin keskittynyt siihen, mitä hän tekee, kehuu Ajo.

Khairuddin ja Sissis
lähestyvät kärkeä

Red Bull KTM Ajo-tiimin muista kuljettajista malesialainen Zulfahmi Khairuddin on kauden ensimmäisen kolmanneksen täytyttyä pisteissä seitsemäntenä ja australialainen Arthur Sissis 14:ntenä. Molemmat valmistautuvat Hollannin TT-viikonloppuun Barcelonassa saavutetut kärkikymmenikön sijoitukset allaan.

– Khairuddin on ottanut urallaan merkittävän stepin kahden viimeisen vuoden aikana. Hän ajoi jo viime vuonna kaksi kertaa podiumille, joskin Moto3 on tällä kaudella vieläkin kovempi luokka. Pyörämme on käytännössä kokonaan uusi viime kauteen verrattuna ja ”Fahmi” on kaivannut vielä määrätyillä osa-alueilla totuttelua ollakseen täysin sinut sen kanssa. Tuo fiilis on selvästikin nyt löytymässä Khairuddinille tyypillisen määrätietoisen työn myötä, Ajo vahvistaa.

Khairuddinilla on menossa kolmas kausi Ajon siipien suojissa. Red Bull Rookies Cupissa jalostunut Sissis ajaa puolestaan toista täysipainoista MM-kautta.

– Meidän pitää muistaa, että Sissis on edelleen niin sanottu rookie-kuski, joka ajoi vielä muutama vuosi sitten speedwayta kotimaassaan. Sissis sai silti aikaan jo viime kaudella muutamia tosi kovia tuloksia päällimmäisenä kotikisassa Australiassa saavutettu kolmas sija. Arthur on tunnetusti vahva kisakuljettaja, joka kaipaa tässä tilanteessa eniten parannusta GP-viikonloppujen harjoitusjaksoilla, Ajo alleviivaa.

MM-sarjaa sen perustamisesta, eli vuodesta 1949 lähtien isännöineen Hollannin TT:n osalta Moto3-luokan ensimmäisen vapaa harjoitus ajetaan torstaina klo 10 alkaen Suomen aikaa.

Moto3-luokan kauden 7/17 MM-osakilpailun aikataulu Assenin radalla Hollannissa:
Torstai 27.6.

10.00-10.40, 1. vapaa harjoitus
14.10-14.50, 2. vapaa harjoitus

Perjantai 28.6.
10.00-10.40, 3. vapaa harjoitus
13.35-14.15, aika-ajo

Lauantai 29.6.
09.40-10.00, warm up
13.00, MM-osakilpailu 7/17

Assenin ratainfo:
Pituus: 4542 metriä
Leveys: 14 metriä
Mutkat vasemmalle: 6
Mutkat oikealle: 12
Pisin suora: 487 metriä
Valmistunut: 1955
Modifioitu: 2012
 

Uusin numero