Pitkän kauden tiivistempoisin jakso käynnistyy tulevana viikonvaihteena Katalonian GP:n merkeissä Barcelonassa, josta matka jatkuu vauhdikkaasti Silverstoneen, Asseniin, Mugelloon ja Sachsenringille.
– Tämä on ratkaiseva vaihe ja samalla suunnannäyttäjä koko kaudelle. Sachsenringin jälkeen tiedämme, missä sijoituksellisesti olemme. MM-sarjassa ajetaan nyt puolentoista kuukauden aikana enemmän kisoja kun maaliskuussa käynnistyneellä kaudelle tähän mennessä yhteensä, painottaa piikkiluokassa Ajo Motorsportin kahden tiimin ja viiden kuljettajan vaativaa palettia onnistuneesti pyörittävä tallipäällikkö Aki Ajo.
– Hommat ovat rullanneet tässä aiempaa tuntuvasti isommassa kuviossa hirmu hyvin, jatkaa Ajo.
Ajo Motorsport on kuljettajamäärältään koko sarjan suurin talli espanjalaisen Aspar-tiimin ohella.
MM-pisteissä sijat 3-5
Suomalaistallin pullat muhivat mehevästi uunissa toukokuun puolivälissä Ranskan Le Mansissa ajetun kauden neljännen osakilpailun jäljiltä.
Avant-AirAsia-Ajo -tiimin Derbi-kuljettajista ranskalainen Johann Zarco on MM-pisteissä kolmantena, viimeksi Le Mansissa podiumille palannut espanjalainen Efren Vazquez viidentenä ja kovaa kyytiä kehittyvä malesialainen Zulfahmi Khairuddin 17:ntenä.
Kuluvalla kaudella parhaimmillaan jo toiseksi Aprilia-pyörällään kiirehtinyt Red Bull Ajo Motorsportin saksalaislupaus Jonas Folger on pisteissä puolestaan neljäntenä ja hänen tiimikaverinsa, britti Danny Kent 11:ntenä.
– Tulosta on tullut hyvin ja tasaisesti vaikka voitto vielä puuttuukin. Sitä tietenkin haetaan hanakasti. Zarco on ollut tähän mennessä vahvin kuljettajamme, Folgerilla on kakkossija Jerezistä ja Vaqzuez ajoi kolmanneksi Le Mansissa, mikä oli hänelle myös henkisesti iso asia. Vaikea sanoa, kuka tästä kolmikosta on vahvin kuljettajamme seuraavissa kisoissa, toteaa Ajo.
Kent kuuluu hänkin onnistuessaan kympin sakkiin, jonne isoin askelin kehittynyt Khairuddin puhkoo myös läpimurtoaan.
Folger toipilaana
– Olemme valmiit tulevaan kisarulettiin, joskin Folgerin terveystilanne vähän huolestuttaa. Folgerin keuhkoissa on ollut tulehdus jo kuukauden verran Estorilin kisasta lähtien. Jonakselle on löydetty nyt oikeat lääkkeet, mutta saattaa olla, ettei hän ehdi vielä 100-prosenttiseen kuntoon Barcelonassa.
Espanjalaiskuljettaja Nicolas Terol kiitää MM-kärjessä voitettuaan kolme ensimmäistä osakilpailua. Le Mansissa Asparin ässä sijoittui toiseksi maanmiehensä ja Paris Hiltonin nimeä kantavassa tiimissä kilpailevan Maveric Vinalesin takana.
– Terol on ollut todella vahva, mutta erot ovat tasoittuneet kärkiryhmässä, viittaa Ajo piikkiluokan voimasuhteisiin Barcelonaan tultaessa.
Barcelonan kupeessa sijaitseva ja tunnetusti valtaiset yleisömassat ympärilleen keräävä Montmelon rata lukeutuu monien kuljettajien suosikkeihin. Runsaan 4,7 kilometrin pituisen baanan pisimmiltä suoralta löytyy mittaa 1047 metriä. Piikkiluokan pyörien huippunopeudet nousevat siellä parhaimmillaan 240 km/h tuntumaan.
– Montmelo on nopea ja selkeä rata, jossa kulkupuolen sekä moottorin voiman on oltava kohdallaan, sanoo Ajo.
Katalonian GP-viikonvaihde käynnistyy perjantaina kahdella harjoitussessiolla. Sunnuntaina puoliltapäivin ajettavan kilpailun lähtöasetelmat muodostuvat lauantain iltapäivään ajoittuvassa aika-ajossa.
Tiedote: Kari Aho