Hot Wheelsistä formuloihin, kaikki nopeatempoinen on löytänyt paikkansa ja pelaajakuntansa digitaaliselta radalta. Rentopeli-, arcade- ja hauskoista peleistä todellisuutta simuloiviin peleihin, pelimoottoriurheilumaailmassa on radat avoinna kaikille.
Katsotaanpa moderneja pelejä. Sarjat, kuten Gran Turismo ja F1, eivät vain lainaa moottoriurheilusta – ne käytännössä toimivat sen sisällä. F1-pelit puolestaan seuraavat tarkasti jokaista kautta ja integroivat sääntömuutokset ja joukkueiden kokoonpanot huomattavan johdonmukaisesti. Ne ovat enemmänkin interaktiivista urheilun kattavuutta kuin itsenäisiä pelejä.
Ja sitten on iGaming, joka lähestyy moottoriurheilua hyvin eri näkökulmasta. Nettivedonlyöntialustat tarjoavat kattavuutta lähes kaikkeen kuviteltavissa olevaan moottoriurheiluun, mutta ne menevät askeleen pidemmälle. Teema, visualisointi, äänet ja esitystapa on sisällytetty moniin parhaat vedonlyöntisivut, joiden tarkoituksena on visualisoida vedonlyöntivaihtoehtoja pelaajilleen. Tom Sunden mainitsee useita sivustoja, jotka palvelevat viimeistelyä arvostavia, ja sivustoja, jotka pyrkivät ylläpitämään katsojien sitoutumista. Ne ovat kuin moottoriurheilua, mutta uudelleenkuviteltuina vedonlyöntituotteeksi – tunnistettavia, mutta irrotettuja ohjaimen käyttökokemuksesta.
Mutta realismi ei ole ainoa asia. Nämä pelit perustuvat nopeuteen, vaaraan ja hallintaan, mutta poistavat tiukat fysiikka- ja tekniset rajoitukset. Se on moottoriurheilua toiveiden täyttymyksenä. Törmää seinään, pyydä ilmaa 30 metrin korkeudesta, laskeudu puhtaasti ja jatka. Ei varikkopysähdystä.
Yksi parhaista esimerkeistä olisi Rocket League, joka yhdistää arcade-ajon ja jalkapallon. Ja on myös se tekijä, että autoihin on rakennettu rakettimoottorit, kuten nimestä voi päätellä, pystysuora liike, hyppiminen ja volttien pyörittäminen, jotka kaikki lisäävät pelattavuuden kaaosta. Trackmaniassa on kyse hulluista tempuista, joita tehdään uskomattomilla radoilla, usein pelaajien tekeminä. Se on aikarajoitettu, mikä lisää kilpailullisuutta, aivan kuten Rocket Leaguessa, jossa Suomen Palloliitto on mukana järjestämässä Rocket League -turnausta.
Kuten kaikkien pelien kohdalla, mobiilia ei ole unohdettu. Mobiilipelaajat voivat edelleen nauttia korkealaatuisista ja realistisista peleistä, kuten Real Racing -saagasta, josta on tällä hetkellä kolmas osa julkaistu, sekä arcade-ajoista, kuten CSR Racingista. Mobiilipelien kilpa-ajoissa on kyse esillepanokyvystä, saavutettavuudesta ja optimoinnista. Ajamista on karsittava, herkästi ohjattava ja mukautettava liikkuvuuden rajoituksiin, mutta se toimii. Äänet ovat läsnä, mobiililaitteen kääntäminen ohjaamaan toistaa ajokokemuksen, ja grafiikka on saavuttanut perässä.
Moottoriurheilun elossa pitäminen peleissä johtuu sen luonnollisesta istuvuudesta. Need For Speedin ja Mario Kartin kaltaisissa peleissä takaa-ajon jännitys, jossa ajetaan voittaakseen ensimmäisen sijan, on universaalia, ja realismi, tai sen puute, on kirsikka kakun päällä. Kuten missä tahansa pelissä, moottoriurheilupeleissä on omat pelinsä, radalla pyörimisen lisäksi. Nopea liikkuminen, auton parantaminen, ajan hiominen ja mahdollisten lisävoimien nappaaminen on ydintä. Ja juuri ainutlaatuiset pelit rakentuvat tälle ydinperustalle ja erottautuvat markkinoilta.
Ajan myötä kilpa-ajopeleistä on tullut yksi harvoista genreistä, jotka säännöllisesti kurovat umpeen kuilua satunnaisten ja kovien pelaajien välillä. Moottoriurheilun monipuolisuus on yksi suurimmista syistä tähän. Voit hypätä sohvalla pelattavaan yhteistyöpelikierrokseen Crash Team Racingissa tai viettää satoja tunteja vaihteiden virittämiseen Forza Motorsportissa. Molemmat kumpuavat samasta kiehtovuudesta: liikkeen taiteesta ja jännityksestä, joka kanavoidaan kilpailun kautta. Se ei ole aina hohdokasta, eivätkä kaikki ajopelit onnistu fysiikassa. Mutta genre ei koskaan oikeasti luovu moottoriurheilun DNA:staan.
Tällainen suunnitteluvalinta GTA-sarjassa tai Driverissa heijastaa sitä, kuinka sisäänrakennetuksi moottoriurheilusta on tullut. Se ei ole enää bonustila – se on vain osa sitä, miten pelit ajattelevat liikkeestä ja haasteista. Haluatko jännitystä? Anna pelaajille auto, aikaraja ja tulostaulukko. Selvä.
Totuus on, että moottoriurheilua esiintyy peleissä useammin kuin ihmiset ehkä ymmärtävät. Se ei ole vain suosituissa ajopeleissä. Se pomppaa esiin minipeleissä, sivutehtävissä, bonustapahtumissa, aika-ajoissa ja käyttäjien luomassa sisällössä. Se on kaikkialla, koska perusasiat toimivat edelleen. Ne eivät oikeasti vanhene. Nopeus on edelleen hauskaa. Mestaruus on edelleen tyydyttävää.
Kilpa-ajopelien suosio tulee ja menee, totta kai. Mutta moottoriurheilun läsnäolo peleissä ei seuraa trendejä – se pysyy, koska se sopii. Kyse ei ole koskaan vain autoista. Kyse on hallinnan haasteesta. Voittamisen halusta. Radan tunnelmasta, jopa digitaalisena.