Yllätys, yllätys: kaikki Ducatit MotoGP:n uuteen Open-luokkaan?

MotoGP-luokan vuoden 2014 ensimmäiset testit ajetaan 4.-6. helmikuuta Sepangin radalla Malesiassa.

– Päätöstä kaikkien Ducati-pyörien luokittelemisesta Openiin ei ole vielä tehty. Päätämme Sepangin jälkeen, minkä tien valitsemme, Dovizioso toteaa GPOne.com-sivustolla.

Open, eli avoin luokka korvaa aiemman CRT-luokan. Open-luokan pyörissä on käytössä sarjaa hallinnoivan Dornan toimittama moottorinohjausjärjestelmä (ECU). Lisäksi Open-luokan pyörissä saa olla neljä litraa (24) suurempi polttoainetankki tehdaspyöriin verrattuna. Open-luokassa kullakin kuljettajalla on 19 MM-osakilpailun kaudella käytettävissään 12 moottoria. Tehdaspyörillä vastaava luku on viisi.

Ducatin Pramac-tiimi vahvisti jo viime vuonna, että se valjastaa kolumbialaisen Yonny Hernandezin Open-luokan pyörällä. Dovizioson ja hänen uudeksi tiimikaverikseen tulleen britti Cal Crutchlowin odotettiin ja toki odotetaan edelleenkin lähtevän kauteen luonnollisesti tehdaspyörien statuksella. Hernandezin italialaisen Pramac-tiimikaverin Andrea Iannonen on niin ikään tarkoitus kilpailla tehdaspyörällä.

Hernandezille tarjoutui tilaisuus testata Open-luokan pyörää viime marraskuussa Jerezissä.

– Ero oli silloin mimimaalinen tehdas- ja Open-pyörän välillä, vinkkaa Dovizioso.

MotoGP-luokan ensi kauden sopimuskuljettajien listalla on 24 nimeä. Heistä 11 on kirjattu listalle tehdaspyörien kuljettajina.

Mikäli kaikki Ducatit tosiaankin luokiteltaisiin Openiin, niin tehdaspyörien kuljettajien määrä putoaisi kahdeksaan, eli Hondan Marc Marqueziin ja Dani Pedrosaan, Yamahan Jorge Lorenzoon ja Valentino Rossiin, Hondan satelliittitiimien Stefan Bradliin ja Alvaro Bautistaan, sekä Yamahan satelliittitiimin Bradley Smithiin ja Pol Espargaroon.

Ducatin MotoGP-projektin uusi italialaispomo Luigi Dall'Igna ei ole tosin vielä tuonut julki, ei ainakaan virallisesti, painavaa kantaansa asiaan.

MotoGP-luokassa on väläytelty tulevaisuudesssa yhtenäistä ECU:a kaikille kuljettajille. Hondalla moinen ajatus on tosin tyrmätty kerta toisensa jälkeen ja varsin jyrkin sanankääntein.

HRC:n MotoGP-luokan nokkamies Shuhei Nakamato on naulannut teesinsä tähän malliin: Honda häipyy siinä tapauksessa koko sarjasta!
 

Uusin numero