Yhä häijympi Indian tuo markkinoille ensimmäisen flat track -vaikutteisen tuotantopyörän

Päästyään eroon tappiollisesta Victory-merkistä Polaris on valmis uuteen hyökkäykseen moottoripyörämarkkinoille parhaana aseenaan ikoninen Indian. Tavoitteet eivät lopu custom/cruiser-segmentin haastamiseen, vaan he haluavat päästä vielä pidemmälle viittaamalla kilpailuperintöönsä. Merkin ratakilpailuhistoriassa on kyse lähinnä flat track -menestyksestä 1940- ja 1950-luvuilla, jolloin Ernie Beckmanin, Bill Tumanin ja Bobby Hillin muodostama legendaarinen Wrecking Crew tyhjensi palkintopöydät.

Merkille varmasti sopii hyvin, että juuri tämäntyyppisistä kilpailuista on jälleen tullut hyvin suosittuja, myös USA:n ulkopuolella. Vuonna 2016 Indian teki järkevän valinnan ja palasi huippuluokkaan AMA Flat Track -sarjassa vastikään kehitetyllä kilpapyörällä, jossa on sääntöjen mukaiset 750 kuutiota. Kausi päättyi Indian-kuljettaja Jared Meesin mestaruuteen. Menestyksen myötä heräsi toive Indianin villistä katumallista.
 

”Tulevien 3–5 vuoden aikana aiomme laajentaa toimintaa merkittävästi. Suunnitelmat käsittävät mallien lanseerauksen myös cruiser-, bagger- ja touring-segmenttien ulkopuolella”, Steve Menneto sanoi Alan Cathcartin tekemässä haastattelussa, jonka olette voineet lukea Biken numerosta 8.17.
 

Eicman suurilla moottoripyörämessuilla Milanossa marraskuun alussa paljastettiinkin näiden kuvien konseptimoottoripyörä FTR1200 Custom, raaka street tracker, jossa mestaruuden Indianille voittaneen FTR 750:n runkorakenne yhdistyy Scoutin vahvaan 1 133-kuutioiseen moottoriin. Esittelyn yhteydessä julkaistiin video, jolla yksi Indianin kisakuljettajista toivoo, että kisapyörästä olisi myös etuvalolla varustettu katuversio. Tämä toivomus on hyvin lähellä toteutua. 4130 CrMo -teräksestä valmistetun rungon pyöräväli on 1 518 millimetriä, ohjauskulma 25 astetta ja etenemä 94 millimetriä. Hiilikuitupäällysteinen pyörä painaa 194 kg Indianin mukaan. Takana on Öhlinsin monovaimennin, ja haarukka on samalta valmistajalta. Jarrusatulat toimittaa Brembo, mutta huomiota herättävät levyt ovat Lyndallilta. 
 

Polariksen kannattaa pitää kiirettä, jos se haluaa ensimmäisenä tuoda markkinoille modernin street trackerin. Ruotsalaislähtöisen Husqvarnan osastolla Eicma-messuilla väijyi nimittäin juuri saman luokan konseptimalli. Svartpilen 701 ei näytä siltä scramblerilta, jota monet siitä aiemmin ennustivat.

 

Uusin numero