Yamaha oli ensimmäinen tehdastiimi, joka vahvisti molemmat kuljettajansa Maverick Vinalesin ja Valentino Rossin ensi kaudelle.
Yamahalla on kuitenkin pari ongelmaa. Sillä ei ole vielä satelliittitiimiä ensi kaudeksi, eikä Yamahalla tiedetä, missä väreissä se ensi kaudella tulee ajamaan.
Sopimus pääsponsori Movistarin kanssa päättyy tähän kauteen, kuten päättyy myös espanjalaisen TV-kanavan sopimus MotoGP:n lähetysoikeuksista.
Movistar tarjoaa Espanjassa MotoGP-lähetyksiä pay-per-view-systeemillä eli jokaisen kilpailun katseluoikeudet voi ostaa erikseen. Se ei ole ollut iso menestys. Katsojaluvut ovat laahanneet pahasti odotusten perässä. Kun tähän lisätään se, että Yamaha ei ole pystynyt tekemään puoleentoista vuoteen huipputulosta, ei ole ihme, että Movistar miettii jatkon mielekkyyttä.
Yamahan on nyt vain odotettava, tekeekö Movistar uuden TV-sopimuksen promoottori Dornan kanssa. Jos ei tee, menettää Yamaha pääsponsorinsa.
Yamahan toimitusjohtaja Lin Jarvis on ollut koko ajan hyvin tietoinen tilanteesta, joten hänellä on varasuunnitelma. Yamaha on jo käynyt keskusteluja isommasta yhteistyöstä energiajuomajätti Monsterin kanssa, joka sponsoroi tiimiä nytkin pienemmällä panoksella. Monster ei sponssaa enää ensi kaudella satelliittitiimi Tech 3:a, joka siirtyy kilpailevan yhtiön Red Bullin sponsoroiman KTM:n leiriin. Tämä avaa mahdollisuuden isommalle yhteistyölle.
Monsterilla on pohdittu Suzukin sponsoriksi lähtemistä, mutta yhtiöllä on vahva side Valentino Rossin kanssa, mikä saattaa kääntää vaa’an Yamahan suuntaan, jos Movistar lähtee.
Movistarin ja Yamahan tapaus ei ole ainoa, missä TV-oikeudet vaikuttavat vahvasti tiimien sponsoritilanteeseen. Myöskään Sky ei ole tehnyt sopimusta MotoGP:stä ensi kaudeksi. Sky sponsoroi tällä hetkellä Rossin VR46-tiimiä Moto2:ssa ja Moto3:ssa.