Varikkopuheet pelkkää potaskaa: Kallio oli vielä keväällä KTM:n kuljettajakandidaattien listalla

– Olen täysin varma siitä, että he (KTM) kartoittivat kaikki mahdolliset vaihtoehdot. Kun itse allekirjoitin sopimuksen maaliskuussa, niin silloin ei ollut puhetta vielä muista kisakuljettajista. He kertoivat katsovansa myös testikuljettajien suuntaan, Smith viittaa ensisijaisesti Kallioon, joka kantaa jatkossakin kunnianhimoisen projektin päätestivastuun.

– Lopulta kandidaattien nimilista kaventui kolmeen tai neljään. Voin rehellisesti sanoa, että en tiennyt heidän nimiään, enkä toisaalta ollut mitenkään mukana toisen kuljettajan valinnassa. KTM toimii erittäin ammattitaitoisesti ja pitävät asiat visusti omana tietonaan. Siitä kertoo myös oma sopimukseni, josta kenelläkään ei ollut oikeastaan edes vihiä, ennen kuin se julkistettiin, muotoilee Smith.

Smith ja KTM:n toiseksi kisakuskiksi palkattu Pol Espargaro ajavat kolmatta kautta tiimikavereina Tech 3 Yamahalla.

– Jos olisin tallipäällikkö, niin olisin valinnut Polin. Siksi, että KTM:llä on nyt kaksi nopeinta kuljettajaa heti tehdastiimien kuskien jälkeen. Eli kun olet rakentamassa uutta tehdastiimiä, niin valitset silloin kaksi nopeinta saatavilla olevaa kaveria.

– Toki KTM katsoi Moto2-luokan lisäksi myös Superbikenkin puolelle seuraten samalla, miten kuljettajamarkkinat etenevät. Tehdastiimien nykyiset kuljettajat eivät kuitenkaan olleet tietääkseni missään vaiheessa KTM:n kiikarissa, Smith tyrmää Hondan Dani Pedrosan ja Ducatin Andrea Dovizioson ympärillä tältä osin pyörineet varikkohuhut.

Espargaro: ”Elämä
on seikkailua”

Espargaro teki lopullisen päätöksensä viime viikonvaihteessa, jolloin hän valitsi KTM:n hyläten Ducatin Avintia-tiimin ja Tech 3:n tarjoukset.

– Elämä on seikkailua. Tietenkin jatkaminen nykyisessä tiimissä olisi tuntunut tavallaan turvallisemmalta vaihtoehdolta, mutta sisäinen minäni sanoo, että ”sinun pitää voittaa ja saavuttaa kärkikaverit, koska pystyt siihen”.

Espargaron mukaan muut tarjoukset eivät olleet yhtä hyviä kuin KTM:n. Eikä hän tarkoita tällä välttämättä rahallista puolta.

– KTM on tehdaspyörä ja saan kaiken mahdollisen tuen suoraan tehtaalta. Lisäksi KTM tunnetaan voittajana kaikessa, myös offroad-lajeissa ja tietenkin Moto3:ssa, Espargaro vinkkaa Aki Ajon johtaman Red Bull KTM-tehdastiimin puoleen.

Espargaro tietää, että debyyttikausi 2017 ei tule olemaan suinkaan vielä ruusuilla tanssimista, vaikka Kallio ja kumppanit ovatkin kehittäneet voimakasta ja elokuussa Australian GP:n yhteydessä Red Bull Ringillä virallisesti esiteltävää RC16-pyörää ehdottomasti oikeaan suuntaan.

– Kaikki mitä he tekevät, on aivan mahtavaa. On tietenkin vaikea saavuttaa kymmenen nopeimman nippua vielä ensimmäisellä kaudella, mutta KTM:llä tehdään koko ajan lujasti ja viisaasti töitä. He kaikki tekevät työtä minulle ja se on todella huikea juttu!, ilakoi Espargaro tänään Barcelonassa käynnistyvän Katalonian GP-viikonvaihteen aattona.

Uusin numero