Uutta R1-pyörää varten Yamaha on hionut edelleen Crossplane-konseptia. 998-kuutioinen moottori tuottaa 200 hevosvoimaa 13 500 kierroksella – ilman paineistettua airboxia. Vääntö on 122 newtonmetriä 11 500 kierroksella. Moottorissa on 79 millin poraus, 50,9 millin iskunpituus ja 13.0:1 puristus. Kiertokanget ovat titaaniset ja männät alumiiniset, ja airboxin tilavuus on peräti 10,5 litraa. Moottorin ja kuusivaihteisen vaihteiston välillä toimii luistokytkin ja titaaninen pakoputkisto.
Runko on uusi Deltabox-runko. Swingi on alumiininen, samoin kuin 19-litrainen tankki. Vanteet ja takarunko on tehty magnesiumista. Materiaalivalinnoilla on vaikutettu painon pysymiseen vain 199 kilossa ajokuntoisena. Kuivapaino on 179 kiloa.
Akseliväli on 10 millimetriä lyhyempi kuin tämänhetkisessä R1-mallissa: 1 405 milliä. Jousitus on KYB:ltä. Etuhaarukka on 43-millinen USD-haarukka, takana on monovaimennin. Jarrukomponentteina on kaksi 320-millistä jarrulevyä ja nelimäntäiset monoblock-satulat.
Pyörän design muistuttaa kovasti YZF-M1 -MotoGP-kilpuria sekä muotojen että aerodynamiikan suhteen. Uudessa R1:ssä on LED-lamput sekä lähi- että kaukovaloissa sekä äärivaloissa. Mittaristossa on TFT-näyttö, jossa on street- ja track-asetukset.
Sähköisiin apuvälineisiin kuuluu traction control, slide control (joka kuulostaa traction controlin hauskemmalta vaihtoehdolta ja toimii pyörän kallistusten pohjalta), ABS-yhdistelmäjarrut, quickshifter, launch control ja wheelie control.
1299 Panigalen tavoin R1:ssä on Inertial Measurement Unit (IMU), joka mahdollistaa mutkissa toimivan ABS:n. Erotukseksi uudesta Panigalesta R1 mittaa kiihtyvyyttä kolmen sijaan kuudella akselilla. R1:ssä on ride-by-wire ja kolme valmiiksi asennettua valinnaista ajomoodia. Lisäksi kuljettaja voi määrittää omat asetukset neljänneksi ajomoodiksi.
R1 on tulevaisuudessa saatavana myös YZF-R1M-toteutuksena, jolla tavoitellaan kilpa-ajajia. Siinä on Öhlinsin sähköinen aktiivijousitus, hiilikuitukatteet, GPS-paikannin ja erityiset Bridgestonen renkaat. Valmistuserä on rajattu, ja pyörän hankkimismahdollisuutta on anottava.
Uusi R1 on saatavana punaisena ja sinisenä, ja se on saatavana jälleenmyyjiltä alkukeväästä 2015.
Teksti Jonathan Balsvik