Uusi Yamaha R1 on täällä!

Uutta R1-pyörää varten Yamaha on hionut edelleen Crossplane-konseptia. 998-kuutioinen moottori tuottaa 200 hevosvoimaa 13 500 kierroksella – ilman paineistettua airboxia. Vääntö on 122 newtonmetriä 11 500 kierroksella. Moottorissa on 79 millin poraus, 50,9 millin iskunpituus ja 13.0:1 puristus. Kiertokanget ovat titaaniset ja männät alumiiniset, ja airboxin tilavuus on peräti 10,5 litraa. Moottorin ja kuusivaihteisen vaihteiston välillä toimii luistokytkin ja titaaninen pakoputkisto.

Runko on uusi Deltabox-runko. Swingi on alumiininen, samoin kuin 19-litrainen tankki. Vanteet ja takarunko on tehty magnesiumista. Materiaalivalinnoilla on vaikutettu painon pysymiseen vain 199 kilossa ajokuntoisena. Kuivapaino on 179 kiloa.

Akseliväli on 10 millimetriä lyhyempi kuin tämänhetkisessä R1-mallissa: 1 405 milliä. Jousitus on KYB:ltä. Etuhaarukka on 43-millinen USD-haarukka, takana on monovaimennin. Jarrukomponentteina on kaksi 320-millistä jarrulevyä ja nelimäntäiset monoblock-satulat.
Pyörän design muistuttaa kovasti YZF-M1 -MotoGP-kilpuria sekä muotojen että aerodynamiikan suhteen. Uudessa R1:ssä on LED-lamput sekä lähi- että kaukovaloissa sekä äärivaloissa. Mittaristossa on TFT-näyttö, jossa on street- ja track-asetukset.

Sähköisiin apuvälineisiin kuuluu traction control, slide control (joka kuulostaa traction controlin hauskemmalta vaihtoehdolta ja toimii pyörän kallistusten pohjalta), ABS-yhdistelmäjarrut, quickshifter, launch control ja wheelie control.

1299 Panigalen tavoin R1:ssä on Inertial Measurement Unit (IMU), joka mahdollistaa mutkissa toimivan ABS:n. Erotukseksi uudesta Panigalesta R1 mittaa kiihtyvyyttä kolmen sijaan kuudella akselilla. R1:ssä on ride-by-wire ja kolme valmiiksi asennettua valinnaista ajomoodia. Lisäksi kuljettaja voi määrittää omat asetukset neljänneksi ajomoodiksi.

R1 on tulevaisuudessa saatavana myös YZF-R1M-toteutuksena, jolla tavoitellaan kilpa-ajajia. Siinä on Öhlinsin sähköinen aktiivijousitus, hiilikuitukatteet, GPS-paikannin ja erityiset Bridgestonen renkaat. Valmistuserä on rajattu, ja pyörän hankkimismahdollisuutta on anottava.

Uusi R1 on saatavana punaisena ja sinisenä, ja se on saatavana jälleenmyyjiltä alkukeväästä 2015.

Teksti Jonathan Balsvik

Samanlaisia ​​uutisia

Juho Kantolan paluu SM-sarjaan toi onnistumisia

Juho Kantola saalisti Circuit Racingin Alastaron SM-osakilpailusta kaksi podiumsijoitusta Supersport 300-luokassa. Voittokaan ei ollut kaukana, ja nälkää jäikin niin että kilpakumppanit saavat jatkossa olla entistäkin tarkempana.

Viimeisin numero