Uusi Suzuki GSX-S1000GT – Suzuki siirtyy Gran Turismo -luokkaan

Suzuki on esitellyt uuden GSX-S1000GT:n, joka on matkailupainotteisempi versio nakumalli GSX-S1000:sta. Varustetasoa ja mukavuutta on parannettu ominaisuuksilla, joita matkamotoristi varmasti osaa arvostaa.

GT korvaa mallistossa aiemmin olleen GSX-S1000F:n ja on selvemmin matkailukäyttöön varustettu malli. Aloitetaan huonoista uutisista: Suzuki esittelee mallin uutena ja kertoo moottorin tarjoavan superbike-luokan tehoa, mutta hamamatsun miehet eivät sanallakaan kerro miten paljon yhteistä tai eroa on GSX-S1000 -nakumallin kanssa. Eivätkä he ole vieläkään oppineet, että teholukema on motoristille melko tärkeä seikka pyörävalintaa tehdessä, nyt Suzukin omien sivujen teknisten tietojen taulukosta puuttuu kokonaan teho- ja vääntötiedot. Nakumallissa lukemat ovat 152 hv / 11 000 r/min ja 106 Nm / 9 250 r/min, ja toivotaan että ne GT:ssä ovat pidetty samoina. Ainakin puristussuhde ja muut ilmoitetut moottorin tiedot ovat samoja. Tankin tilavuus on samat 19 litraa kuin katteettomassa versiossa.

Ja sitten iloisempiin muihin ominaisuuksiin. Elektroniikkapaketti on kattava: kolme ajomoodia, luistonesto, vakionopeussäädin ja kahteen suuntaan toimiva quickshifter-vaihdeavustin. Starttijärjestelmä on muista Suzuki-malleista tuttu Easy Start, jossa riittää että kerran koskee starttinappia, sitä ei tarvitse painaa koko starttauksen ajan. Mittaristona on uusi 6,5-tuumainen väri-TFT-näyttö, jossa on myös vartavasten Suzukille suunniteltu älypuhelimen liitäntämahdolllisuus (Android ja Omppu) kattaen puhelimen käytön, musiikin kuuntelun, navigoinnin ja jopa puhelimen kalenteritietojen selaamisen mittariston kautta. 

Ajoasento on selvästi edeltäjää pystympi.

Etujousituksena on 43-millinen täysin säädettävä USD-KYB ja takana linkullinen monojousitus. Ensiasennusrenkaina on Dunlopin Sportmax Roadsport 2 -kumit.  Etukate ja tuulilasi on suunniteltu uusiksi, ja ne ovat sekä aerodynaamisempia että suojaavat kuljettajaa aiempaa paremmin. Suzukilla on paneuduttu värinöiden minimointiin, ja mm. ohjaustangon kiinnityksessä on nyt kumivaimennus. Satulakin on uusittu sekä kuljettajalle että matkustajalle. Nakumallin päällekkäin sijoitettujen ajovalojen sijaan GT:ssä on kaksi rinnakkaista etukatteen alareunaan upotettua led-ajovaloa, joista tulee läheisesti mieleen Yamaha R1:n keula. Nakumalliin verrattuna kate ja varusteet ovat tuoneet 12 kiloa lisää painoa.

Kilpailijoiksi on helppo nimetä ensimmäisenä Kawasaki Ninja 1000 SX, joka on teknisiltä ratkaisultaan lähes identtinen ja myös siinä mielessä, että alunperin sekin on nakumallista kehitetty. Muita kilpailijoita samassa luokassa ovat esim. BMW R1250RS ja Ducati Supersport 950.

Lisävarustelistakin on Suzukin mittapuulla pitkä. Tarjolla on mm. pyörän väreihin maalatut sivulaukut, tankkilaukkuja, korkeampi touring-tuulilasi, kahvanlämmittimet, mukavampia satulavaihtoehtoja ja jos haluaa erottuvampaa ilmettä pyöräänsä, niin Brembon jarrukaliiberitkin saa kirkkaanpunaiseksi maalattuna. 

Moottori: nelisylinterinen rivimoottori, 999cc

Teho: –

Vääntö: –

Voimansiirto: märkä monilevykytkin luistotoiminnolla, 6 vaihdetta, ketjuveto

Akseliväli: 1460 mm

Istuinkorkeus: 810 mm

Tankin tilavuus: 19 litraa

Paino tankattuna: 226 kg

Tälle kaudelle uudistettu GSX-S1000 -nakumalli:

Tonnisesta tehtiin myös versio, jonka voi kuristaa A2-luokkaan:

Viimeisin numero